Tintin Skrevet 3. januar 2009 #1 Skrevet 3. januar 2009 Jeg synes det er viktig å spre budskapet om organdonasjon. Bare ved å ha donorkort i lommeboken, kan man redde andre liv hvis det skulle skje noe med en selv én dag. Hvorfor skulle man ikke gi bort organene sine dersom de er friske, og man selv er død?! Det er lange køer med folk som trenger organer, og du kan jo selv tenke deg hvor tungt det hadde vært å miste en i sin nærmeste krets fordi han/hun ikke får de nyrene, lungene (e.l.) som han/hun trenger. Det er i grunn fryktelig!! Ta en titt på: www.organdonasjon.no Donorkort kan man printe ut fra den hjemmesiden. Ellers finnes det også på apoteket!!
Gjest Nix Skrevet 3. januar 2009 #2 Skrevet 3. januar 2009 Jeg har ikke tenkt å donere bort noe som helst. Jeg kan heller ikke se for meg at jeg skulle orke å leve videre med et annet menneskes hjerte...*grøss*
Cata Skrevet 3. januar 2009 #3 Skrevet 3. januar 2009 Har hatt kortet i lommeboka i mange år nå og de nærmeste er forlengst informert.
Miel Skrevet 3. januar 2009 #4 Skrevet 3. januar 2009 Tror vi har hatt lignende tråder tidligere, men er enig med deg i at det er en sak som det er viktig å ta stilling til. Uansett om man er for eller i mot, så synes jeg i hvert fall man skal ta seg bryet med å tenke over det, og ikke minst informere sine nærmeste - det er jo de som til syvende og sist må ta avgjørelsen. For meg har det aldri vært noe å lure på en gang; om jeg dør på en slik måte at noe av meg kan resirkuleres, er det bare å forsyne seg. Om min død kan føre noe godt med seg for en annen familie hadde det vært fantastisk. Familien min er selvsagt informert, og jeg har donorkort i lommeboken. Er også blodgiver og registrert benmargsdonor.
Gjest Wrangler Skrevet 3. januar 2009 #5 Skrevet 3. januar 2009 Har også ett slikt kort, eller hadde! Lommeboka ble stjålet, skal jaggu skaffe nytt. Mine nærmeste er informert.
Avalon Skrevet 4. januar 2009 #6 Skrevet 4. januar 2009 Mine nærmeste er også informert. Har to kort faktisk, et i lommeboken og et i etuiet jeg har visakortet mitt i!
Solange Skrevet 4. januar 2009 #7 Skrevet 4. januar 2009 Har hatt donorkort i mange år, og de nærmeste er informert.
desperate Skrevet 5. januar 2009 #8 Skrevet 5. januar 2009 Etter at mammas bestevenninnes datter ble drept i ei bilulykke for nesten 4 år siden ble det stor fokus på dette temaet i vår familie. Foreldrene hennes valgte å donere vekk organene, og hun reddet 5 menneskers liv i forskjellige nordiske land. Jeg er ikke i tvil, hvis organene mine kan brukes etter at jeg er død - bruk dem! Folk er informert, og jeg har kortet med meg.
Gjest Neversaynever Skrevet 5. januar 2009 #9 Skrevet 5. januar 2009 Jeg hadde donorkort i lommeboka, men for noen år siden oppdaget vi at jeg har kronisk hepatitt som jeg har hatt siden jeg var baby. KAn desverre ikke være donor da, men tar av meg hatten for dere som er det:) Kan hende jeg trenger levertransplantasjon en dag. PS; rart at man kan være donor uten å ha blitt sjekket, jeg mener jeg var det jo da jeg var uviten om min tilstand.. Men jeg regner med det tas prøver av alt mulig før organer blir brukt. Takk for at dere er donorer, spre budskapet:)
Tintin Skrevet 5. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 5. januar 2009 Så bra at det er så mange som engasjerer seg i dette!! Creds til alle dere som har donorkortet i lommeboken!! Dere er fantastiske
Miel Skrevet 6. januar 2009 #11 Skrevet 6. januar 2009 (endret) PS; rart at man kan være donor uten å ha blitt sjekket, jeg mener jeg var det jo da jeg var uviten om min tilstand.. Men jeg regner med det tas prøver av alt mulig før organer blir brukt. Det er ingen som er donor før man er død. Du kan ikke registrere deg noe sted for organdonasjon slik du kan for benmargsdonasjon. Når organene tas ut av den døde tas det samtidig en drøss med prøver til vevstyping og smittetesting. Når en person dør og det er aktuelt med transplantasjon er det familien til avdøde som må ta denne avgjørelsen, og det er derfor man bør fortelle sine nærmeste hva man ønsker mens man fortsatt lever. Donorkortet er absolutt ikke noen formell greie, og hvis du har donorkort, men familien sier nei til donasjon, så blir det heller ikke tatt ut noen organer. Endret 6. januar 2009 av Miel
hufsa! Skrevet 6. januar 2009 #12 Skrevet 6. januar 2009 Heia,ja er helt enig,alle skulle vært det!Men en ting jeg har lurt på.Hvorfor ikke heller skaffe seg ett kort hvis man IKKE vil være donor??Det måtte vært mye enklere..For å si det sånn så vil alle jeg kjenner være donor, men ingen har skaffa seg kort, så bare der mister de mange.Jeg har ikke det selv heller men alle vet hva jeg vil men skal få ordna det!Men de skulle snudd det rundt da hadde mi redda flere liv!
Miel Skrevet 7. januar 2009 #13 Skrevet 7. januar 2009 (endret) For å si det sånn så vil alle jeg kjenner være donor, men ingen har skaffa seg kort, så bare der mister de mange. Les mitt forrige innlegg. Donorkortet er uoffisielt, det vil aldri bli foretatt organuttak bare fordi avdøde hadde donorkort. Det er nærmeste familie som tar den avgjørelsen. Men jeg er helt enig i at det burde være en måte å registrere seg på, evt. reservere seg. Endret 7. januar 2009 av Miel
Cata Skrevet 7. januar 2009 #14 Skrevet 7. januar 2009 Les mitt forrige innlegg. Donorkortet er uoffisielt, det vil aldri bli foretatt organuttak bare fordi avdøde hadde donorkort. Det er nærmeste familie som tar den avgjørelsen. Men jeg er helt enig i at det burde være en måte å registrere seg på, evt. reservere seg. Enig i det. Synes det er for dumt hvis min familie skulle overprøve mitt ønske om å bli donor. Som nevnt har jeg informert de nærmeste, men vil de komme til å huske det dersom det skulle bli aktuelt? Det er jeg ikke så sikker på. Hva jeg vil gjøre med nyrene mine etter min død er da virkelig ikke opp til dem å avgjøre . Synes dermed det burde være et register som man selv melder seg inn i, eller enda bedre - man kunne automatisk være regnet som donor med mindre man meldte fra om at man ville reservere seg.
Miel Skrevet 9. januar 2009 #15 Skrevet 9. januar 2009 Enig i det. Synes det er for dumt hvis min familie skulle overprøve mitt ønske om å bli donor. Som nevnt har jeg informert de nærmeste, men vil de komme til å huske det dersom det skulle bli aktuelt? Det er jeg ikke så sikker på. Hva jeg vil gjøre med nyrene mine etter min død er da virkelig ikke opp til dem å avgjøre . Det er vel der donorkortet kan gjøre nytte for seg, som en påminnelse for familien.
linty Skrevet 9. januar 2009 #16 Skrevet 9. januar 2009 Jeg ble brått syk for tre år siden, og det viste jeg seg at jeg hadde fått nyresvikt. eneste alternatv var transplantasjon. jeg fikk nyre fra min far, og lever et kjempe bra liv nå i dag. uten transplantasjonen hadde jeg gått i dialyse den dag i dag...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå