Gå til innhold

Forlovet - hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har fridd, jeg har sagt ja, og så skal vi gifte oss :) Og dermed oppdaget vi en liten utfordring: hva gjør vi nå? I og med at vi ikke har så mange å spørre om dette, fant jeg ut at det var smartest å rette spørsmålet her, da dette er den største ansamlingen av bryllupseksperter jeg vet om :)

Det jeg lurer på er:

- hvordan fastsette dato? Hva er viktig å tenke på i forhold til datoen, hvordan gjorde dere det?

- hvilke datoer bør man helst ikke gifte seg hvis man ønsker at gjestene skal kunne komme i selskapet? Ser at mange gifter seg nyttårsaften, men får folk til å reise da? Hva med adventstid eller fellesferien?

- hvor mange måneder før bryllupet må vi fastsette datoen/begynne planleggingen dersom vi gifter oss i høysesongen? Bor i by, og ser at mange bestiller lang tid i forveien (og vi ville helst giftet oss i dag.. :fnise: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:hjerter_rundt: Gratulerer!!! <3

Jeg selv har ikke noe tips dessverre... Tenker på å fri til min kjære<3 iløpet av året som kommer.

Skrevet
Det jeg lurer på er:

- hvordan fastsette dato? Hva er viktig å tenke på i forhold til datoen, hvordan gjorde dere det?

Du velger selvsagt den dagen du vil :) Tenk først på hvilken sesong dere ønsker. Mange velger sommerbryllup, men vinterbryllup kan også være romantisk! Velger dere vår/sensommer kan det være mer behagelige temperaturer i motsetning til å smelte bort midt på sommeren. Men været kan være ustabilt på våren/høsten. Deretter er det lørdagene som er typisk for kirkebryllup dersom dere velger det. Borgerlig vigsel kan man også ha på hverdagene tror jeg? Så ringer du bare kirkekontoret eller annet rett instans og hører om det er ledig den dagen dere ønsker.

- hvilke datoer bør man helst ikke gifte seg hvis man ønsker at gjestene skal kunne komme i selskapet? Ser at mange gifter seg nyttårsaften, men får folk til å reise da? Hva med adventstid eller fellesferien?

Dette er veldig individuelt. Dere gjør jo som dere ønsker selv. Vi valgte å unngå fellesferien da mange er på ferie.

- hvor mange måneder før bryllupet må vi fastsette datoen/begynne planleggingen dersom vi gifter oss i høysesongen? Bor i by, og ser at mange bestiller lang tid i forveien (og vi ville helst giftet oss i dag.. :fnise: )

Det sies ofte at det tar et år å planlegge, men selvsagt kan dere klare å få det til på kortere tid! Da må dere bare stå på enda mer og ta raskere avgjørelser underveis. Et problem kan være at det er fullbooket i kirken på kort varsel. Et annet kan være brudekjolen som ved mange tilfeller kan ha opptil 6 mnd. leveringstid dersom du skal kjøpe og ikke leie.

Lykke til og gratulerer med forlovelse!! :jepp:

Skrevet

Jeg skal ikke gifte meghelt enda men har snoket mye i det siste så jeg tar meg friheten til å svare..

Det jeg lurer på er:

Vi skal mest trolig velge datoen vi ble sammen på slik at det blir mindre datoer å tenke på. Dette er i slutten av fellesferien noe som ikke er så veldig anbefalt (som jeg har lest), men vi velger det for det.

Som sagt, fellesferier er som oftest opptatte med mindre du sender ut invitasjoner tidlig. Nyttårsaften og andre dager som har fri dagen etterpå er jo greie, men om du da inviterer folk langveisfra så må du ikke regne med at de har tid og penger til å komme.

De fleste ser ut til å velge et år og det er forståelig. Bor du i en stor by er gjerne en del datoer veldig populære og kirker må bookes år i forveien, samme med lokaler og fotografer. Jo mer populære stedene er jo lengre tid burde du ha på deg.

Skal du bare gifte deg stille og rolig derimot så trenger du bare et par uker om du har mye du skal fikse.

Skrevet

Takk for svar! (og lykke til med frieri etterhvert Jane F.) :)

Hvis vi da f.eks. ønsker å gifte oss på sensommeren (august) i år, er dette da "høysesong"? (ja, jeg er litt "grønn" på dette... :sjenert: ) Ser at mye er utleid her allerede, men lokalet vi ønsker oss er ledig. Men kirkene skriver t.o.m. på nettsidene at man må være tidlig ute..Bør vi da vente til 2010 for å sikre at vi rekker alt?

Så spennende dette altså :rødme:

Ville dere kommet i et nyttårsbryllup eller førjulsbryllup dersom dere måtte reise langt?

Skrevet

Jeg er ikke så fan av nyttår/julebryllup nettopp fordi det er så ufattelig masse utgifter i forbindelse med denne årstiden. Hadde det i tilegg betyd at jeg måtte ha reist langt ville jeg nok takket nei.

Skrevet

Jeg syns nyttårsbryllup høres fint ut, men dere må vel regne med at ikke alle kan komme.. Men det kan de kanskje ikke i fellesferien heller.

August regnes vel som høysesong ja. Mulig dere burde vente til 2010 hvis dere kan, eller i alle fall ring kirken straks for å reservere i 2009 - ikke vent!

Skrevet (endret)
Han har fridd, jeg har sagt ja, og så skal vi gifte oss :) Og dermed oppdaget vi en liten utfordring: hva gjør vi nå? I og med at vi ikke har så mange å spørre om dette, fant jeg ut at det var smartest å rette spørsmålet her, da dette er den største ansamlingen av bryllupseksperter jeg vet om :)

Det jeg lurer på er:

Gratulerer med forlovelsen!

Vi forlovet oss i oktober 2007 og begynnte med planlegginga....vi ønsket oss et juni bryllup og følte at 9 måneder var litt lite tid for det perfekte bryllupet. så vi bestemte Juni 2009.

Det første er nok å finne ut årstiden og kosn bryllup dere har lyst på(stort/lite, kirke, borgelig....), så er det nok å finne lokale(evt. kirke) som passer for dere......til slutt er det å sette seg ned å begynne en gjesteliste! Gjestelisten har mye betydning for kosn bryllup det blir og kosn lokale dere trenger.

Når kirke/lokale er bestilt, og invitasjoner er sent ut er dere godt på vei......nærmere bryllupet må man tenke på kjole, blomster, bil, mat, kake.....små tinga....Ikke stress, bare ha gøy!

Lykke til :)

Innlegget redigert.

Reglene.

Arwen (mod)

Endret av Arwen
Skrevet

skal gå veldig greit å få til bryllup i august 2009! masse med tid det..! bare ring og sjekk kirke og lokale så fort som mulig :)

Gjest Gjest_tweak_*
Skrevet
Takk for svar! (og lykke til med frieri etterhvert Jane F.) :)

Hvis vi da f.eks. ønsker å gifte oss på sensommeren (august) i år, er dette da "høysesong"? (ja, jeg er litt "grønn" på dette... :sjenert: ) Ser at mye er utleid her allerede, men lokalet vi ønsker oss er ledig. Men kirkene skriver t.o.m. på nettsidene at man må være tidlig ute..Bør vi da vente til 2010 for å sikre at vi rekker alt?

Så spennende dette altså :rødme:

Ville dere kommet i et nyttårsbryllup eller førjulsbryllup dersom dere måtte reise langt?

Dersom kirken og lokalet dere ønsker dere er ledig så er det bare å kjøre på sier nå jeg! Og så ville jeg ha begynt å spre nyheten med dato til slekt og venner, siden mange planlegger feriene sine i denne tiden.

Og så er det bare å begynne planleggingen av detaljene og du vil finne mange lister rundt om kring.

Gratulerer og lykke til! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...