Gå til innhold

Digitalt speilrefleks


Wildy

Anbefalte innlegg

Er en smule forvirret her.....

Jeg har nemlig lyst på et skikkelig kamera som gir meg mulighet til å ta litt mere avanserte bilder enn det lille kompaktkameraet jeg har nå. Det fungerer utmerket til å kjappe bilder av hverdagssituajsoner osv, men jeg sliter litt med å få fine nærbilder av håndarbeid, blomster osv.

Men annonsene for digitale speilreflekskameraer sier meg omtrent like mye som annonsene for datamaskiner, dvs pent lite. Har bestilt meg et par bøker som digital fotografering i håp om å bli litt klokere.

Nå har det seg slik at en liten elektrosjappe som jeg er en flittig bruker av her har tilbud på Nikon D80 kit. Ekspeditøren snakket varmt om dette kameraet, og siden jeg er en "trofast" kunde skulle jeg få med et ekstra objektiv og stativ i tillegg.( Turde ikke å si at hovedgrunnen til at jeg bruker denne sjappa er at den er på vei hjem fra jobb, dvs det er kjapt å stikke innom om det er småting vi trenger....)

Jeg tviler ikke på at dette er et godt kamera eller et godt tilbud.Men er det et kamera som også en nybegynner kan få til alrighte bilder med? Er det håp for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ligger veldig mange tester ute nå, og det cameraet som scoorer høyest er Canon 450. Jeg tror jeg skal kjøpe meg dette nå, da det er på tilbud i flere av de store kjedene som Lefdal og elkjøp. Jeg må si at jeg stoler ikke blindt på det de i butikkene sier. Jeg må ha ett kamera som passer til MITT bruk. (som vil si det samme som ditt egentlig...)

Jeg hadde ett sony kamera men byttet det inn igjen da det ikke tilsvarte mine behov. Det er kjempeviktig! Elkjøp har 30 dagers retur rett. Du prøver kameraet og hvis du ikke er fornøyd får du pengene tilbake. Supert!

ikke meningen å kuppe tråden din men har ett lite spørsmål om canon 450 .. kan jeg ta bilder for så å redigere bildene til sort hvitt ETTERPÅ på kamraet eller må jeg redigere slikt på pc?og følger det bra redigeringsprogram med...?

Venter barn i april og gleder meg til å ta flotte bilder som jeg kan for eksempel endre til sort hvitt etterpå på kamraet....På sony fikk jeg ikke tild ette og måtte bestemme på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger veldig mange tester ute nå, og det cameraet som scoorer høyest er Canon 450. Jeg tror jeg skal kjøpe meg dette nå, da det er på tilbud i flere av de store kjedene som Lefdal og elkjøp. Jeg må si at jeg stoler ikke blindt på det de i butikkene sier. Jeg må ha ett kamera som passer til MITT bruk. (som vil si det samme som ditt egentlig...)

Jeg hadde ett sony kamera men byttet det inn igjen da det ikke tilsvarte mine behov. Det er kjempeviktig! Elkjøp har 30 dagers retur rett. Du prøver kameraet og hvis du ikke er fornøyd får du pengene tilbake. Supert!

ikke meningen å kuppe tråden din men har ett lite spørsmål om canon 450 .. kan jeg ta bilder for så å redigere bildene til sort hvitt ETTERPÅ på kamraet eller må jeg redigere slikt på pc?og følger det bra redigeringsprogram med...?

Venter barn i april og gleder meg til å ta flotte bilder som jeg kan for eksempel endre til sort hvitt etterpå på kamraet....På sony fikk jeg ikke tild ette og måtte bestemme på forhånd.

Det følger program med til Canon 450 der du kan forandre bildene til svart/hvitt etterpå. Mange redigeringsmuligheter i det programmet. Veldig fornøyd med kameraet også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye skulle de ha for D80? og hvilke objektiver følger med?

Det er ikke automatisk slik at du får bedre bilder av speilrefleks, det avhenger veldig mye av hvilken optikk du bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det følger program med til Canon 450 der du kan forandre bildene til svart/hvitt etterpå. Mange redigeringsmuligheter i det programmet. Veldig fornøyd med kameraet også!

Dette har ikke jeg funnet, hvordan gjør du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ikke jeg funnet, hvordan gjør du det?

Programmet som fulgte med vårt kamera heter Digital Photo Professional. Du går inn på det og åpner et av bildene som ligger i en av katalogene der, ved å dobbeltklikke på det. Du får da et stort format av bildet. Hvis du velger "View" i menyen øverst og videre "tool palette" får du opp et redigeringsprogram der du har flere valgmuligheter. Her kan du sette "saturation" til null, da forsvinner alle farger og du får ett svart/hvitt-bilde. Dette er hvis du har bilde i JPG-format.

Har du bildet i RAW-format er det enda enklere, da velger du RAW-fanen i redigeringsverktøyet og velger monochrome på "picture style" og dermed er bildet svart/hvitt.

Det lønner seg å prøve seg fram litt, det er mange muligheter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest svanungen

Kjøpte selv Nikon D80 i sommer, og er kjempefornøyd!

Vurderte også sterkt Canon 450D, men dette hadde rett og slett for lite håndgrep for meg. Var ikke behagelig å holde, og fikk ikke plass til fingrene. D80 er nok mer et entusiastkamera fremfor et amatørkamera, men jeg (som amatør, med håp om å utvikle meg til entusiast etterhvert) klarer fint å få til gode bilder. Foreløpig har jeg kun kit-objektivet (18-70 mm), men vurderer sterkt både et nytt zoom objektiv og et makro-objektiv.

Det er forøvrig ikke noe problem å gjøre bildene om til sort/hvitt på kameraet i ettertid, har også endel andre justerings/editeringsmuligheter på selve kameraet.

Hos meg fulgte det med ekstern blitz til en billig penge, anbefales på det varmeste! Bildene blir MYE finere med en blitz man kan sende i taket i stedet for rett i øynene til motivet.... Man slipper unødige skygger og har mye større muligheter enn kun med den innebygde blitzen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ett sony kamera men byttet det inn igjen da det ikke tilsvarte mine behov. Det er kjempeviktig! Elkjøp har 30 dagers retur rett. Du prøver kameraet og hvis du ikke er fornøyd får du pengene tilbake. Supert!

Jeg tror ikke de tar kameraet tilbake hvis du har brukt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig å tenke på dersom du ønsker å ta nærbilder av små ting, og kanskje andre typer spesialiserte motiv, er at du antagelig kommer til å få lyst til å kjøpe mer egnet optikk enn standarlinsa som hører med. Derfor bør du undersøke litt hvilke merker som har god og akseptabelt priset optikk. Jeg synes det virker som Nikon og Canon er de merkene flest har, og jeg har egentlig bare hørt at folk er fornøyd, men vet ikke så nøye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, Elkjøp gjør det.

Nei, ikke hvis du har brukt det, vel. Elkjøps regler sier at varen må være komplett, og det er den ikke om du har brukt den. Har du noengang sett at brukte varer har blitt solgt på elkjøp? De kan jo ikke videreselge varen som ny, så hva skjer evt med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger mye brukte varer på Elkjøp. Returretten på elkjøp er veldig ok, du kan helt fint bruke tingen du kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nettopp kjøpt Nikon D60, og er så langt fornøyd, men har mye igjen å lære meg. Det var spesielt derfor jeg kjøpte denne modellen-fordi jeg ikke egentlig kan så mye teknisk om foto, og trenger ikke den dyreste "amatør-modellen" Nikon har på markedet for å lære meg dette. Jeg legger heller mer penger i tilleggsobjektiver når behovet viser seg.

Og som noen andre sa her over, jeg valgte Canon bort pga "pinglete" håndgrep og generelt følelsen av kameraet når det er i hånden. Sånn rent bortsett fra det, er Canon og Nikon sikkert jevnt over like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg har ett Nikon D40 kamera, og allerede på det ser man stor forskjell på kvaliteten på bildene i forhold til de fleste kompaktkameraer jeg har sett. For meg som amatør er kameraet mer enn bra nok, men jeg vurderer nå å kjøpe meg et objektiv til med bedre zoom.

Og som flere sier her, Canon og Nikon er nok de to typene som er på topp blant speilreflekskameraene, og når det gjelder hvem folk velger så er nok det mest en smakssak. Det er viktig å prøve et kamera for å kjenne hvordan det ligger i hånda, hvor tungt det er etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke hvis du har brukt det, vel. Elkjøps regler sier at varen må være komplett, og det er den ikke om du har brukt den. Har du noengang sett at brukte varer har blitt solgt på elkjøp? De kan jo ikke videreselge varen som ny, så hva skjer evt med den?

Som Zzyzx skrev - jo, du kan bytte inn brukte varer på Elkjøp. Og jo, de selger brukte varer på Elkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Elkjøp
De selger mye brukte varer på Elkjøp. Returretten på elkjøp er veldig ok, du kan helt fint bruke tingen du kjøper.

Dette er fullstendig feil! Selvsagt tillates det ikke at varene er brukt! F.eks spill og annet som har emballasje som er brutt, kan ikke byttes. Hvis folk skulle få bytte brukte ting, så ville jo bedriften gått konkurs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fullstendig feil! Selvsagt tillates det ikke at varene er brukt! F.eks spill og annet som har emballasje som er brutt, kan ikke byttes. Hvis folk skulle få bytte brukte ting, så ville jo bedriften gått konkurs!

Elkjøp har 30 dagers full returrett på alle varer med visse unntak: det gjelder ikke mobiltelefoner, produkter solgt med abonnement og spill+film som har brutt embalasje. Alt annet kan man kjøpe og teste og er man ikke fornøyd kan man returnere varen - i orginal forpakning etc og få pengene igjen. De varene som blir returnert (det er ikke *så* mange som benytter seg av dette) blir solgt som B-varer. Det er en gimmick som selgerene bruker for å få igjennom et salg dersom kunden er litt usikre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...