gard Skrevet 3. januar 2009 #1 Skrevet 3. januar 2009 Hei Her om dagen kjøpte jeg en langtidsholdbar melk og på den står det blant annet "ultrapasteurisert og homogenisert helmelk. Melken er spesielt utviklet for kaffebarer og har optimale egenskaper for skumming med steam". Jeg har en kaffemaskin hjemme og skummet som ble laget med denne langtidsholdbare melken ble veldig bra. Men er det noen her som har testet forskjellen? Er det like greitt å kjøpe vanlig H-melk eller kanskje lettmelk for skum på cappuccino?
onyx Skrevet 3. januar 2009 #2 Skrevet 3. januar 2009 Jeg bruker vanlig lettmelk og får veldig fint skum, men det kreves gjerne litt øvelse og riktig teknikk, samt at maskinen har en god steamer. Langtidsholdbarmelk synes jeg smaker ekkelt, så det bruker jeg aldri og har heller aldri vært borti at en god kaffebar bruker det heller.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2009 #3 Skrevet 4. januar 2009 Da jeg jobbet i butikk hvor vi solgte espressomaskiner kjøpte vi alltid inn langtidsholdbar melk, fordi den som du sier, er lettere å skumme. (også greit å ha den siden det ikke var så kjempestor butikk og dermed ikke så alt for ofte vi demonstrerte maskinene for kundene). Generellt er det jo også lettere å skumme melk med mer fettinnhold.
Gjest Delvis bosatt i Italia Skrevet 4. januar 2009 #4 Skrevet 4. januar 2009 Langtidsholdbarmelk synes jeg smaker ekkelt, så det bruker jeg aldri og har heller aldri vært borti at en god kaffebar bruker det heller. Da har du ikke vært mye i Italia. Der brukes det bare (nesten uten unntak), langtidsholdbar melk på kaffebarer. Min erfaring er at det er likedan i Spania og Frankrike. Jeg har faktisk aldri vært borti kaffebarer i disse landene som bruker fersk melk. Jeg er imidlertid enig med deg i at kaffedrikker smaker bedre med fersk melk enn med langtidsholdbar melk. Det at kaffebarer i Italia nesten utelukkende bruker langtidsholdbar melk kommer av at langtidsholdbar melk er mye billigere, og at den er enklere å lagre i og med at den ikke trenger å stå kaldt. Jeg skjønner imidlertid ikke hvorfor man skal begynne å bruke UHT-melk i Norge, særig i og med at den er dyrere enn fersk melk.
gard Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. januar 2009 Langtidsholdbarmelk synes jeg smaker ekkelt, så det bruker jeg aldri og har heller aldri vært borti at en god kaffebar bruker det heller. Da har jeg kanskje ikke vært på gode kaffebarer :gjeiper: Men jeg har sett at denne melken brukes på mange kaffebarer og hvis en kan stole på det som står her: http://www.mat.no/aftenposten_article.aspx?artid=14116 så står det følgende: "Denne melka har meierier jobbet med over flere år, men det var først i -99 at kaffebransjen gikk sammen med Tine meierier for å få den ut på markedet. Den langtidsholdbare melken egner seg veldig godt til kaffe, siden den er veldig stabil. Som jeg nevnte tidligere er ikke melk bare melk, men er veldig forskjellig ut fra jordsmonn på beite osv. Den langtidsholdbare melken – eller baristamelken, som det gjerne kalles – blir levert fra samme område, og pasteuriseringen gjør det den er mer stabil enn vanlig helmelk. Dermed blir også den langtidsholdbare melka enklere å steame."
Leanne Skrevet 8. januar 2009 #6 Skrevet 8. januar 2009 Da har du ikke vært mye i Italia. Der brukes det bare (nesten uten unntak), langtidsholdbar melk på kaffebarer. Min erfaring er at det er likedan i Spania og Frankrike. Jeg har faktisk aldri vært borti kaffebarer i disse landene som bruker fersk melk. Jeg er imidlertid enig med deg i at kaffedrikker smaker bedre med fersk melk enn med langtidsholdbar melk. Det at kaffebarer i Italia nesten utelukkende bruker langtidsholdbar melk kommer av at langtidsholdbar melk er mye billigere, og at den er enklere å lagre i og med at den ikke trenger å stå kaldt. Jeg skjønner imidlertid ikke hvorfor man skal begynne å bruke UHT-melk i Norge, særig i og med at den er dyrere enn fersk melk. og grunnen til at mange kaffebarer i Norge bruker vanlig melk, er at den langtids holdbare er mye dyrere her.... Har en venninne som driver en kaffebar og hun gikk over til vanlig h melk pga smak og fordi hun sparte mye penger på det... har man en god kaffe steamer skal man få til bra skum med alle typer melk (kanskje med unntak av skummet...) Men jo fetere melken er, jo lettere er det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå