Gå til innhold

Sprøytespiss i fingeren?

Fremhevede innlegg

Gjest sprøyteline
Skrevet

For fem dager siden var jeg hos legen og tok en blodprøve i fingeren. Mandag 29.desember. Og jeg har ennå vondt der hun stakk i fingeren. Hvorfor er det vondt i fem dager etter ett stikk i fingeren? Det skal ikke være vondt i så mange dager etterpå. Og det er ennå ett rødt/sort prikk akkurat der hun stakk. Og det er akkurat på den røde/sorte prikken det enda gjør vondt. Hvorfor? Noen som vet? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
For fem dager siden var jeg hos legen og tok en blodprøve i fingeren. Mandag 29.desember. Og jeg har ennå vondt der hun stakk i fingeren. Hvorfor er det vondt i fem dager etter ett stikk i fingeren? Det skal ikke være vondt i så mange dager etterpå. Og det er ennå ett rødt/sort prikk akkurat der hun stakk. Og det er akkurat på den røde/sorte prikken det enda gjør vondt. Hvorfor? Noen som vet? :sjenert:

Eg vet ikke hvorfor, men d samme har hent meg. Hadde vondt en uke etter ca. Men eg tror d e kanskje pga hvordan stikket er tatt. For vanligvis e d ikke vondt verken når den blir tatt eller etterpå, men når eg har skvettet til fordi d gjorde så vondt når stikket ble tatt så har eg hatt vondt mange dager etterpå.

Skrevet

H*n har mest sannsynslig truffet en nerve. Mange helsesekretærer/sykepleiere tror de skal trykke spissen langt ned i fingeren og midt på så de helt sikkert treffer en nerve. Hvis prøven blir tatt mer på siden av fingertuppen er det mye mindre vondt.

Skrevet

Fingertuppene er svært følsomme, og for mange gjør det faktisk mer vondt å ta blodprøver der enn i en vene. Det er viktig at man ikke stikker midt på fingertuppen, men man må heller ikke stikke for langt ut mot neglen, for det gjør også vondt. Har man først vært uheldig er det slett ikke uvanlig å ha vondt i flere dager.

Skrevet

tror ikke det er farlig, har skjedd med meg også, men gikk over etter en liten stund. Men skjønner om du synes det er irriterende , for man bruker jo fingrene til det meste Bare tenk på noe annet, så går det nok fint :)

Gjest sprøyteline
Skrevet

Jeg har vondt i fingeren ennå, og nå er det åtte dager siden. :tristbla: Det går jo ikke bort og jeg kan ikke bestille en ny time hos fastlegen igjen å si at jeg har en sprøytespiss i fingeren min ennå? I åtte dager? Men det gjør så vondt ennå og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. :tristbla:

Skrevet

Jeg tror du kan slappe helt av, det er ikke uvanlig å gå sånn i en periode.

Og gjør det virkelig sååå vondt? Eller er det bare veldig ømt og ubehagelig?

Dette er en av grunnene til at jeg hater stikk i fingeren, men syns det er mer enn ok å ta vanlig blodprøve.

Du vet selv hva som fungerer best for deg, om du klarer å slappe av og tenke på noe annet eller...

Skrevet

Mange nerver i fingeren vet du. Men det går nok over etterhvert tenker jeg:-) Sikkert ikke farlig!

Skrevet
Jeg har vondt i fingeren ennå, og nå er det åtte dager siden. :tristbla: Det går jo ikke bort og jeg kan ikke bestille en ny time hos fastlegen igjen å si at jeg har en sprøytespiss i fingeren min ennå? I åtte dager? Men det gjør så vondt ennå og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. :tristbla:

Du har IKKE en spiss inni fingeren, tro meg. Slapp av, det går over. :)

Skrevet

he he, velkommen i klubben. etter å ha tatt blodprøver i fingertuppen så pleier jeg å ha vondt i opp mot to uker etterpå og jeg HATER å ta fra fingeren.

tar de fra andre steder på kroppen sitter jeg gjerne og ser på og kjenner lite men fingertuppene mine er tydeligvis ekstremt følsomme.

Gjest Gjest_Katja_*
Skrevet

Hei du!

Jeg er helsesekretær og jeg kan si med sikkerhet at dette er helt normalt. Fingertuppene er fulle av følsomme nerver. Når vi tar blodprøver i fingeren presser vi en "nål" inn i siden på fingeren slik at vi kan ta en mindre blodprøve (eksempel om du er blodmangel eller om du har en infeksjon). Et slikt stikk gjør vondt pga nervene og fordi vi bruker fingrene våre hele tiden. Det er veldig vanskelig å få infeksjoner i det lille stikket, du vil se en svart prikk på fingeren som sakte men sikkert devner bort :) Helt ufarlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...