Gå til innhold

Samboeren sin datter stjeler....

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Henriette_*
Skrevet

I dag er tredje gangen på kort tid jeg merker det er forsvunnet penger fra lommeboken min, selv om den lå inne på soverommet vårt.

Min samboer og jeg har en felles sønn på 4 år. og han har en datter på 14 fra ett tidligere forhold som bor hos oss annenhver helg.

Jeg har ett veldig godt forhold til min samboer, igrunn også til min "ste"datter, men har nå i løpet av kort tid merket at det er penger borte fra lommeboken. Først lurte jeg på om det var sønnen min på 4, som hadde lekt, men han hadde ikke lagt lommeboken urørt tilbake.

Første gang var for fire uker siden, da hadde jeg tatt ut 800 kroner i kontanter fordi jeg skulle låne noen penger til minstebroren min som skulle på tur med noen venner. Da han kom innom gikk jeg opp trappen for å hente pengene som lå i lommeboken. Der var det bare 300 kroner... Jeg lette både i bil, i huset og alle lommer. Men tenkte at jeg hadde vel mistet dem. Senere samme dag merket jeg at min "ste" datter ringte fra sin mobiltelefon, noe som var merkelig siden hun dagen før hadde klagd sin nød over at hun måtte få penger til nytt kontantkort... Jeg fant også en kvittering på kjøp på 350 kroner på Narvesen den dagen pengene forsvant og hun hadde ikke penger. Konfronterte henne med dette, men hun sa hun hadde fått igjen penger av en vennine, venninen bekreftet også dette.

Uken etterpå hadde jeg tatt ut 300 kroner, dagen etter kom en loddselger på døren, og da var det bare 200 kroner i lommeboken. Jeg snakket så med min samboer, som pratet med sin datter, men siden hun blånektet ville han ikke lage en stor sak. Hun er også meget pliktoppfyllende med gode karakterer og sunne interesserer, så jeg forstår at han har vanskelig for å skjønne det.

I går var jeg ute å tok ut 1200 kroner fordi jeg skal på jentekveld i morgen. I dag morges manglet det 400 kroner, og jeg vet jeg ikke har rørt lommenboken på soverommet siden i går. Min samboer sier at han heller ikke har tatt dem. Så jeg konfronterte min "ste" datter med dette, noe som endte opp med at min samboer ikke ville blande seg inn, og min "ste"datter sitter nede å furter fordi hun mener jeg er urimelig som nekter henne å gå ut i helgen om hun ikke kommer med en rasjonell forklaring på hvordan penger kan forsvinne slik når bare hun og jeg er hjemme, bortsett fra at jeg vil gjøre livet surt for henne...

Noen som har tis / tanker / råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noen som har tis / tanker / råd?

Legg en lapp rundt sedlene i lommeboka hvor det står: "XXXXXX jeg vet det er du, og nå har jeg deg på skjult video. Jeg foreslår du kommer og innrømmer det før jeg tvinger deg til å se videoen sammen med meg."

Du skal se hun kommer ganske kjapt.

Skrevet

Ikke ha lommeboken liggende framme eller lett tilgjengeling. Uten at du tar henne på fersken kan hun blånekte til helvete fryser over og du kommer ingen vei.

Skrevet

Oj....vanskelig.

I sånne situasjoenr må en være super-sikker på at en ikke tar feil ihvertfall..

Enda vanskeligere er det faktisk når det er stebarn som stjeler...en vil jo ikke ødelegge samværshelgene med en falsk beskyldning (eller feil beskyldning blir det vel rett å si)

Hun kommer nok ikke til å innrømme det...du må nok legge det på is og så sørge for å avsløre det neste gang.

Hun må jo konfronteres med det sviket det er å stjele fra familien sin....og det er ikke snakk om noen 10-kroner fra kjøkkenbenken heller....men mye penger fra din lommebok. Det regner jeg med at far også ser MEGET alvorlig på.

Hvordan kan du avsløre henne så hun får "hard facts" å forholde seg til neste gang ?

-Kan du merke pengene og sørge for å få sett etter dem tvert hun har tatt dem?

-Sette opp Web- cam slik at du ser soverommet ditt på msn?

Det høres kanskje drastisk ut...men hun kommer jo aldri i livet til å innrømme det...hun vet nok at det er meget galt om det er henne...

Skrevet

Er med på å skrive en lapp sammen med pengene i kommeboken a la " Her ligger det 800 kr som jeg har jobbet for. "

Skrevet
Er med på å skrive en lapp sammen med pengene i kommeboken a la " Her ligger det 800 kr som jeg har jobbet for. "

Kanskje spiller samvittigheten inn ja.....

hvem vet....

Jeg tror hvertfall det kan bli vanskelig mellom stedatter og stemor om en ikke får oppklart det..Jeg hadde blitt SÅ skuffet jeg om det hadde vært mitt barn.

Enda mere skuffet om barnet mitt ikke hadde innrømt det og bedt om unnskyldning. Hadde vært vanskelig å komme over det liksom, tror det ville ligget der som en liten barriere. Da kan en jo ikke ha noe tillitsforhold lenger og en føler seg utnyttet.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Du må på et eller annet vis lage en felle for henne. En ting er webcam, men hva med å ha mel eller noe annet som griser skikkelig til på soverommet i lommeboken? Gjør din samboer oppmerksom på fellen? En annen ting er jo en strikk eller noe annet som gir den som forsøker å ta pengene et h... sjokk som gjør at de gir fra seg lyd. Eller alarm som piper når lommeboken blir åpnet.

Kunsten er å ta synderen på fersken.

Eller du må slutte å legge fra deg lommeboken, men slik vil jo ingen leve i sitt eget hus.

Jeg forstår at far ikke ønsker å tro det om sin datter, og jeg forstår veldig godt at du ikke kan skjønne at det finnes andre muligheter.

Skrevet
Du må på et eller annet vis lage en felle for henne. En ting er webcam, men hva med å ha mel eller noe annet som griser skikkelig til på soverommet i lommeboken? Gjør din samboer oppmerksom på fellen? En annen ting er jo en strikk eller noe annet som gir den som forsøker å ta pengene et h... sjokk som gjør at de gir fra seg lyd. Eller alarm som piper når lommeboken blir åpnet.

Kunsten er å ta synderen på fersken.

Eller du må slutte å legge fra deg lommeboken, men slik vil jo ingen leve i sitt eget hus.

Jeg forstår at far ikke ønsker å tro det om sin datter, og jeg forstår veldig godt at du ikke kan skjønne at det finnes andre muligheter.

Montér en voldsalarm som går av når lommeboken åpnes. Da får hun nok panikk :)

Skrevet

Video er fint. Da får faren se med egne øyne og blir tvunget til å ta tak i saken. Siden kan dere snakke sammen alle tre.

Skrevet

Har opplevd det samme med min stesønn. Men han brøt sammen til slutt av tilsto, etter at far og søster hadde konfrontert han sterkt... Hvis samboeren din ikke tror dette er sant blir det vanskelig.. Min stesønn blånektet, raste mot oss og sa til faren at de måtte snakke med søsteren som beskyldte han for å stjele når han ikke gjorde det osv...

Bli enig med din mann om at dere legger ut en felle. Tell over pengene sammen og ikke rør pengeboka før på et avtalt tidspungt. Da får jo han også se om det plutselig mangler penger. Litt rart at de tilfeldigvis bestandig forsvinner når hun er til dere om de ikke gjør det ellers... Ta det så opp med henne, begge to.

Jeg blir frustrert med tanke på å ikke kan ha penegboka liggende hjemme uten å må telle over hele tiden slik at det ikke mangler penger... (til oss var det ikke bare penger som forsvant.... Min stedatter forsynte seg med både min og min datters sminke, hårspray osv osv) Min stedatter ble dritforbanna på meg for at jeg lagde feller til henne, og det kaller jeg å "drite på leggen"... Hadde hun holdt seg unna mine saker hadde jeg ikke trengt å lage feller... Jeg tok til slutt bilde av mine saker sjekket opp mot dette neste gang... Helt tragisk at man må gjøre slik i sitt eget hjem.....

Gjest Grafica
Skrevet

Jeg gjorde det selv når jeg var på den alderen. Blånektet selvfølgelig. Mamma endte opp med å drive og gjemme lommeboka (for den pleide jo å ligge på en fast plass som jeg visste hvor var). Når jeg ikke fant den ga jeg opp. Skal sies at jeg fikk ikke lommepenger da (hadde ikke mobiltelefon enda, dette er jo tross alt syv år siden, ikke alle 14åringen som hadde mobil da), og jeg ville ha penger til å kjøpe lunsj på skolen, fordi jeg likte ikke det jeg fikk med hjemmefra. Men jeg tok aldri så MYE. Det er tross alt snakk om 1000kr du mangler! Jeg tok 15-30kr en gang til to ganger i uka, kanskje...

En lapp i lommeboka synes jeg er en fin start. Som sier f.eks. "Sist jeg sjekket lommeboka mi, var det XXX kroner her. Det bør det helst være når jeg sjekker igjen også."

Skrevet

Kommet noe nærmere sanneheten????

Lurer på hvordan det går.....

Skrevet

Samboeren kan vel også ha tatt pengene. Selv om han nekter, men det gjør jo stedatteren også. Og fireåringen, tja, skal ikke undervurdere han heller :)

Skrevet

Jeg ville satt opp kamera. F.eks. webkamera hvis du har en laptop.

Gjest Gjest_Henriette_*
Skrevet

Uventet hjelp...

I dag fikk jeg ett noe uventet besøk på jobben, en slikøret stedatter kom sammen med sin mor. Etter litt om og men kom en innrømmelse om at hun som jeg ganske sikkert antok hadde tatt penger fra lommeboken min.

Hun virket oppriktig lei seg, og vi har avtalt at hun skal jobbe pengene inn igjen med barnepass for sin mindre bror, huslige sysler og annet.

Jeg ble glad og overrasket over at min samboer hadde snakket med sin ex om dette, som igjen hadde tatt det opp med sin datter!

Skrevet

Så godt at det ble løst såpass greit !

Og at både far og mor tok tak i dette. En grei løsning på tilbakebetaling også.

Gjest Grafica
Skrevet

Så flott av moren hennes å engasjere seg også :) Godt sannheten kom frem og at det er ute av verden for dere.

Skrevet
Uventet hjelp...

I dag fikk jeg ett noe uventet besøk på jobben, en slikøret stedatter kom sammen med sin mor. Etter litt om og men kom en innrømmelse om at hun som jeg ganske sikkert antok hadde tatt penger fra lommeboken min.

Hun virket oppriktig lei seg, og vi har avtalt at hun skal jobbe pengene inn igjen med barnepass for sin mindre bror, huslige sysler og annet.

Jeg ble glad og overrasket over at min samboer hadde snakket med sin ex om dette, som igjen hadde tatt det opp med sin datter!

Burde ikke dette likevel vært anmeldt til politiet, som i neste omgang involverer barnevernet (da hun er under kriminell lavalder)? Det er tross alt et alvorlig lovbrudd som har funnet sted.

Skrevet
Burde ikke dette likevel vært anmeldt til politiet, som i neste omgang involverer barnevernet (da hun er under kriminell lavalder)? Det er tross alt et alvorlig lovbrudd som har funnet sted.

Noen som har litt lite å gjøre i kveld? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...