Gå til innhold

Leie leilighet med kjæledyr

Anbefalte innlegg

Gjest virvelvind
Skrevet

Litt usikker på hvor jeg skulle plassere denne, men nå endte den opp her.

Jeg bor for tiden i en leilighet der jeg har lov til å ha dyr, dyrene det er snakk om er to jentepuser. Problemet er at jeg blir nødt til å flytte og vil selvfølgelig gjerne ha med meg kattene mine på flyttelasset. Det er bare så vanskelig å finne et sted der jeg har lov til å ha dyr. Selv om ingen spesifiserer det i annonser får man som oftest nei om man spørr om det er lov.

Er det noen som vet noe om reglene på dette? Om utleier rett og slett bare kan nekte meg å ha husdyr?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husleieloven (eller noe sånt) sier at huseier ikke kan nekte leietaker å ha husdyr. Anbefaler deg å ikke nevne dyra når du ringer på leiligheter, ta det heller på slutten av visninga, etter at du har fått muligheten til å gi et godt inntrykk av deg selv. Det er mye lettere å si nei over tlf :) Har to hunder, så vet hvor vanskelig det kan være å finne et sted å leie :s

Gjest virvelvind
Skrevet

Ok, takk for svar:) Leste en del om reglene i borettslag, men det blir vel noe annet når det er privatperson, eller hva jeg skal si.

Skrevet

Det gjelder borettslag også. De kan riktignok lage egne regler for borettslaget, men husleieloven overstyrer den uansett :) Fikk i hvertfall beskjed om dette når vi var på visning av en leilighet i borettslag.

Skrevet

Det er faktisk ikke fritt fram for dyr i leiligheter, selv om det ikke er lov til å ha totalforbud lenger. Fordelen for dyreeier med å ha dyr må være større enn ulempen for resten av beboerne/utleier. Har man egen inngang skal det mye til for å nekte dyrehold, har man rene innedyr holder heller ikke argumentet om felles inngang. Men er utleier dyreallergisk kan det være en god nok grunn til å nekte leietaker å ha dyr. Og bråker dyrene (som en del hunder gjør når de er hjemme alene), kan det være grunn god nok til at dyreeier må kvitte seg med dyret eller flytte.

Til TS: Jeg vil anbefale deg å sette inn annonse selv. Det er mange om "beinet" til leiligheter der utleier syns dyrehold er helt OK, så det vil nok være lettere å få leilighet dersom du selv setter inn annonse.

Skrevet

Fritt frem er det ikke, men det skal nok mer til enn allergi hos huseier for at de skal kunne nekte dyr (med mindre det er felles inngang). Som regel går det vel på at dyrene er til plage for andre som bor i samme hus/bygg eller naboer. Dette kan da være mye lyd/bråk fra dyrene, at møbler osv. som tilhører huseier blir ødelagt av dyrene.. Kan hende loven er mer striks i forhold til borettslag, men på det private leiemarkedet er det litt mer fritt faktisk. Men er det noen som så absolutt ikke vil ha dyr i leiligheten de skal leie ut, så finner de alltids en eller annen grunn bortsett fra dyrene til at en person ikke får leiligheten etter at de har blitt opplyst om loven.

Som Wadjet skriver kan det være lurt å sette inn annonse selv. På zett.no er det vel gjerne gratis å sette inn annonse for "ønskes leid". Legg ved noen bilder av kattene i annonsen, skriv litt om hvordan de er osv. Du finner sikkert et nytt sted å bo til slutt, selv om det kan ta litt lengre tid.

Skrevet

Men jeg forstår jo godt hvorfor mange foretrekker ikke dyrehold. Om man leier ut en ny leilighet med parkett og det flytter inn en person med tre store hunder (med klør som ødelegger gulvet) eller valper som muligens gnager på alt mulig og ikke er 100% stuerene, så er det ikke nødvendigvis normal slitasje den leiligheten blir utsatt for.

Jeg leier ut to leiligheter. Jeg har ikke noe forbud mot dyrehold, men jeg har skrevet i annonnser og kontrakter at dyrehold uten avtale ikke er lov. Hun som leier i underetasjen min har en stor hund. Denne hunden er godt voksen og rolig. Dette kombinert med at hun som eier den virket veldig ryddig og ordentlig gjorde at vi valgte henne.

Noen katter har jeg ikke noe imot.

Uansett er det personen(e) som skal bo der som er viktigst. Om det er oppegående personer så stoler jeg såpass på de at lar dyra ødelegge leiligheten, men jeg vil gjerne vite om de har eller skal anskaffe seg dyr. Dette for å ha en viss kontroll.

Skrevet

Må bare legge til at folk flest respekterer dette med restriksjoner på dyrehold fra utleier uavhengig av hva loven sier. Man skal jo ha litt respekt. Jeg mener at det er rett og slett folkeskikk. Om utleier sier at han/hun ikke ønsker dyrehold, så bør man respektere dette og ikke klenge seg til lovverk.

Gjest virvelvind
Skrevet

Jeg kommer nok ikke til å vifte med lover hvis jeg ikke får lov, det kommer det neppe noe godt ut av, men det er greit å vite hva man har å forholde seg til hvis foreksempel utleier ombestemmer seg o.l

Skrevet

Til TS: sjekk Emmeline-dommen fra Høyesterett. Der ble dyreeier sagt opp pga dyrehold (innekatt), men oppsigelsen ble overstyrt av Høyesterett. Dette gjaldt riktignok borettslag, og innekatt, men senere rettsavgjørelser og rettsteori uttaler at dette trolig også vil gjelde i andre leiesituasjoner og andre dyrehold. Det er rimelig klart at felles oppgang ikke er nok til å nekte husdyrhold selv om man har allergi, med mindre man er hyperallergisk eller dyret oppholder seg lenge i oppgangen. Utleier må vise at dyreholdet stiller h*n i en urimelig situasjon for å nekte deg dyrehold.

Den nye husleieloven fastsetter at man kan holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren/øvrige brukere av eiendommen, selv om utleieren har fastsatt forbud. Ordlyden "gode grunner" har etterhvert blitt vurdert til at det er god nok grunn at leietaker ønsker å ha dyr, da dyrehold i de fleste situasjoner anses som en menneskerett (dog ikke fastsatt). Dette bekrefter at utleier ikke har oppsigelsesgrunn dersom du flytter inn med kattene, uten å opplyse om dette først. Men om du får et utmerket forhold med utleier i ettertid kan jo være diskutabelt...

Skrevet

Om utleier bor i samme huset og er allergisk så regner jeg det som god nok grunn.

Men jeg ville aldri flyttet inn hos noen som ikke ville ha dyr der uansett hvilken lover jeg kunne dra frem. Regner med at utleier da neppe ville tatt vare på katten om du skulle bort en helg, og vil nok være rask til å klage og syte om katte er mye på f.es verandaen dems e.l.

Gjest virvelvind
Skrevet

Kattene mine er innekatter og det kommer nok til å forbli slik så lenge jeg bor i by, men jeg kommer som sagt ikke til å flytte inn med dem uten lov fra utleier, det blir det jo bare tull ut av :)

Skrevet
Om utleier bor i samme huset og er allergisk så regner jeg det som god nok grunn.

Ikke hvis boenhetene er atskilte, selv om de deler inngang. skjønner at man mener at dette er god nok grunn, men man leietaker har retten på sin side så lenge utleier ikke er hyperallergisk og får f.eks. åndebesvær av felles oppgang. men leier man et rom, og ønsker å ha husdyr i fellesareal stiller saken seg annerledes.

Skrevet

I de dommene jeg har lest, så gjelder de vel adskilte innganger, dersom det ikke gjelder rene innedyr. Når det er sagt så ville jeg ikke nektet en av de jeg deler inngang med å ha utekatt, selv om jeg er meget allergisk mot katt, så lenge katten ikke oppholder seg i oppgangen.

Skrevet

Jeg har en hybel som jeg leier ut, og sa fra til hun som ville bo der at det var i orden for meg om hun ville ha katt eller hund mens hun bodde her , nettopp fordi jeg vet hvor vanskelig det kan være å finne seg leilighet hvor det er lov å ha dyr.

Nå skal det nevnes at i standar-utleiekontrakten vi bruker står det spesifisert at husdyr ikke er tillatt uten skriftlig godkjenning fra huseier. Dersom noen skaffer seg husdyr med en slik kontrakt, vil det bli sett på som kontraktsbrudd :)

Skulle ønske flere utleiere var litt snillere på dette punktet. Vår forrige hybelboer hadde katt, og vi merka ikke noe til at hun hadde katt i det heletatt.

Men så har jeg kanskje vært heldige med mine hybelboere? Håper jeg slipper å få noen som har en gneldrebikkje som bjeffer hele dagen :sjenert:

Skrevet
Nå skal det nevnes at i standar-utleiekontrakten vi bruker står det spesifisert at husdyr ikke er tillatt uten skriftlig godkjenning fra huseier. Dersom noen skaffer seg husdyr med en slik kontrakt, vil det bli sett på som kontraktsbrudd :)

Hvorvidt dyrehold kvalifiserer som kontraktsbrudd eller ikke, vil komme ann på om forbudet anses som rimelig. Mange som tror dette er endelig og oppsigelsesgrunn, men det må faktisk foretas en rettslig vurdering av forbudet opp mot kontraktsbruddet.

Skrevet

Utleier kan nekte deg å ha husdyr. Men som noen nevnte her oppe, legg gjerne ut annonse selv med bilde av dyrene og se op du får napp.

Jeg leier ut og i begynnelsen sa jeg at husdyr var helt ok. Så viste deg seg at katten min var allergisk mot hund. Nå kan vi altså ikke ha hund i huset. Men om noen kommer med katt så synes jeg det er helt greit, har jo katt selv.

Gjest Betty89
Skrevet

Hey, jeg lurte på en ting.

Jeg som bor på en hybel med eget rom (leier). Men deler kjøkken med 3 andre.

Kan de nekte meg husdyr? Eller gjelder "husleieloven" for meg også?

Skrevet
Hey, jeg lurte på en ting.

Jeg som bor på en hybel med eget rom (leier). Men deler kjøkken med 3 andre.

Kan de nekte meg husdyr? Eller gjelder "husleieloven" for meg også?

Det er vel dyreplageri å ha dyrene inne på ett lite rom hele tida, så det er vel ikke særlig bra.

Skrevet

Hun skal sikkert gå tur med hunden sin hun som alle andre ;) For en liten hund spiller det liten rolle om den deler ett rom på 18 kvadratmeter med eieren, eller om den har ett hus på 130 kvadratmeter med eieren. Så lenge eieren er der , og ikke stenger hunden inne på ett rom alene i lange tider av gangen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...