Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 1. januar 2009 #1 Skrevet 1. januar 2009 Dersom man har glutenallergi, hva er det man tåler og ikke tåler da? jeg mistenker atjeg ikke tåler mel..Men nå har det seg slik at alt inneholder jo mel. Må komme meg til legen, men det skjer jo ikke med engang. ER maismel noe som er alternativt?
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2009 #2 Skrevet 2. januar 2009 Gluten finnes i rug, hvete, bygg og vanlig havre, og litt mer "skjult" i mye ferdigmat. Om du mistenker glutenallergi eller noe relatert bør du vel egentlig ikke kutte produktene på egenhånd i forkant av legeundersøkelse, da det vil bli vanskeligere å påvise evt cøliaki om du ikke har vært utsatt for gluten på en stund. I alle fall bør du kanskje høre med legen om hva du bør foreta deg av diettvalg før du får time? Ellers er det jo endel som er følsomme for hvete (særlig siktet), og ikke gluten. Og maismel er et alternativ til annet mel, men husk som nevnt at gluten finnes i endel andre produkter enn rene og opplagte mel/kornprodukter.
Mixelite Skrevet 2. januar 2009 #3 Skrevet 2. januar 2009 Du har allerede fått et viktig råd; Ikke start diett uten å ha konsultert legen først. På den andre siden; skulle legen ikke finne noen indikasjon på gluten eller hveteallergi, så ikke gi opp diett så lenge du selv kjenner på kroppen at det er noe. Proteinintoleranse(hyperpeptiduri) påvises f.eks ikke på de testene fastlegene tar, og selv vanlig allergi/intoleranse trenger ikke å slå ut på testene. Husk også at i tillegg til de kornsortene du har fått oppgitt, så inneholder hvetestivelse gluten, selv om det kalles glutenfritt. "Alt" inneholder ikke gluten/hvete, så det er mye du kan spise. Det er litt tidkrevende i starten å lese alle innholdsfortegnelser, men etterhvert blir det en vane. Dessuten slipper man litt billigere(og sunnere) unna hvis man lager mesteparten av maten selv fra bunnen av. Det tar ikke så mye lenger tid enn å åpne en halvfabrikata, selv om man tror det hvis man er vant til å bruke mye ferdigmat ;-)
Vera Vinge Skrevet 2. januar 2009 #4 Skrevet 2. januar 2009 Som de andre sier: Kom deg for all del til lege før du går over på en fullstendig glutenfri diett. Det å få påvist en diagnose er ikke minst gunstig for deg økonomisk sett, siden du får tilskudd fordi glutenfri mat regnes som dyrere enn annen mat. Om du nå har cøliaki, er maismel fint, ja. Rismel. Rendyrket havre (de fleste tåler hvertfall det). Spesialcornflakes. Quinoa. Bokhvete. Ferdige melblandinger. Det fins dessuten mye glutenfrie produkter i helsekosten og i større matbutikker, som f.eks. glutenfri pasta, kjeks, brød osv. Men jeg må si at ikke alt er like godt av det jeg har smakt av andre som har cøliaki, så man kommer fort best ut av det økonomisk og smaksmessig om man lager det meste selv. Så lenge man ikke føler at man er avhengig av posemat for å overleve, går det veldig fint å leve på glutenfri diett så lenge man er hjemme hos seg selv. Når man er på ferie, på restaurant eller på besøk, derimot, kan det by på større utfordringer. Nettopp fordi det er så mange ting som inneholder korn, som man ikke tenker over. Når det gjelder hvetestivelse, er det forresten mange cøliakere som spiser det. Det kommer an på hvor følsom man er. På en del produkter står det dessuten at det kan inneholde spor av hvete, og hvis man ikke er veldig følsom, går det også greit. Hvis du derimot ikke har cøliaki, men f.eks. er allergisk mot hvete, blir det straks noe enklere. Da kan du antakeligvis bytte ut vanlig brød med rugbrød, speltbrød eller rett og slett glutenfritt brød. Men husk bare at mange speltbrød også inneholder en del vanlig hvete.
Mixelite Skrevet 2. januar 2009 #5 Skrevet 2. januar 2009 Jeg vil bare føye til at man kan ha glutenintoleranse uten å ha cøliaki. http://www.npif.no - proteinintoleranse hovedsaklig mot gluten og melk. vi har det, og da hjelper det ikke med påvist diagnose for å få økonomisk støtte. "automatisk" økonomisk støtte får man bare hvis man har en cøliakidiagnose. Dessuten vet jeg ikke om noen med proteinintoleranse som tåler det minste spor av hvete/gluten. Alt må være naturlig glutenfritt for at dietten skal gå ihop. Når det gjelder cøliakere, så er det vel flere og flere cøliakere også som går over til naturlig glutenfri kost for å bli helt friske?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå