Gjest sjokolatte Skrevet 1. januar 2009 #1 Skrevet 1. januar 2009 Jeg har altså fått en flott elektrisk sjokolade fondue fra OBH Nordica. Jeg vet jo at den kan brukes til å f.eks dyppe frukt i sjokolade, lage små konfekter ol. Men har dere noen tips til hva jeg kan lage, oppskrifter, eller noen fikse ideer?? På forhånd takk!!!
Frk Midnattsol Skrevet 2. januar 2009 #2 Skrevet 2. januar 2009 Hallo Kjøpte meg faktisk en slik en før jul, og gjett om den er blitt høyt elsket i vårt hjem Brukte flere av de formene som fulgte med til å lage konfekt i. Fylte de med smilsaus, nøtter, nugattisaus, smeltet nugattbar, daimkuler, samt at jeg kombinerte disse i "hytt og pine". Hadde selvfølgelig marsipan i noen av de også. Brukte både mørk, lys og hvit sjokolade. Laget også en del kaker til jul og en fin dekorasjon, er hvis du smelter hvit og mørk sjokolade (hver for seg) og først lager et "krusedull" mønster med hvit sjokolade på en plate, for deretter å ha mørk sjokolade over hele mønsteret. Mulig det er dårlig forklart, men du får iallefall et kjempefint hvitt mønster i den mørke sjokoladen, og du kan da prege ut mønster (hjerter, stjerner osv), eller du kan bryte opp biter og stikke nedi en kake...... Det jeg merket var en stor fordel med smelteren fremfor smelting over vannbad, var at jeg slapp å være redd for å få vanndråper oppi sjokoladen, samt at det ikke var stor fare for at sjokoladen skulle bli altfor varm Dessuten trenger man ikke å stå å passe på den hele tiden som med bruk av vannbad!!! Når det gjelder både konfekter og kakedekor, er det bare fantasien som setter grenser. Søk på nett etter ideer, og kan garantere at du finner en masse. Lykke til med maskinen din, og håper du får like stor nytte av den som jeg har hatt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå