Nala Skrevet 23. juni 2003 #1 Skrevet 23. juni 2003 Heisann! Jeg har nettopp installert Microsoft Outlook på maskina mi. Hadde Outlook Express tidligere. Nå får jeg valget om jeg vil skrive i ren tekst format eller rik tekst format. Hva skal jeg bruke? Er jo helt grønn på instillingene i dette programmet :oops:
Fakse Skrevet 23. juni 2003 #2 Skrevet 23. juni 2003 Ren tekst er best. Da er du sikker på at som mange som mulig (som ikke bruker Outlook) kan lese mailen du sender. Bruker du rik tekst vil du før eller senere få en sint mail tilbake...
Mrs. B Skrevet 23. juni 2003 #3 Skrevet 23. juni 2003 Hvis du velger rik tekst (HTML) kan du velge hvilken skrifttype og farge du vil bruke, legge inn bilder i selve mailen osv. Men ren tekst blir skrifttypen i mailen vanlig Times New Roman og man kan ikke velge farger og slikt.
Nala Skrevet 23. juni 2003 Forfatter #4 Skrevet 23. juni 2003 Tusen takk for kjapp tilbakemelding, dere! Vil jo helst unngå sinte mailer tilbake, så jeg tror jeg skal følge rådet ditt, Ragnhild
Fakse Skrevet 23. juni 2003 #5 Skrevet 23. juni 2003 Hvis du velger rik tekst (HTML) kan du velge hvilken skrifttype og farge du vil bruke' date=' legge inn bilder i selve mailen osv. Men ren tekst blir skrifttypen i mailen vanlig Times New Roman og man kan ikke velge farger og slikt.[/quote'] Skrift med fargere i mail er for de som ikke vet bedre... Og bilder
Tusenfryd Skrevet 23. juni 2003 #6 Skrevet 23. juni 2003 Da vet ikke jeg bedre for når jeg sender mail med en fredagshilsen eller ønsker noen en god sommer eller noe, så sender jeg både med farger og bilder. Og det har jeg aldri fått noe negativ tilbakemelding på, så det fortsetter jeg med så lenge folk synes det er hyggelig.
Fakse Skrevet 23. juni 2003 #7 Skrevet 23. juni 2003 Bruk av HTML eller rik tekst i mail er en ypperlig spreder av virus. Og har du sjekka størrelsen på mail med bilder i teksten? Håper du ikke sender det til venner som har modem da...
Tusenfryd Skrevet 23. juni 2003 #8 Skrevet 23. juni 2003 Som sagt, så lenge jeg får hyggelige tilbakemeldinger... Jeg synes dette er en fin måte å skille jobb- og privat e-post fx.
Mrs. B Skrevet 23. juni 2003 #9 Skrevet 23. juni 2003 Ja det var ment som et svar på hva som var hva da... ikke nødvendigvis hva som var best å bruke.. Jeg jobber som webdesigner så vet da en del om sånt.
Fakse Skrevet 23. juni 2003 #10 Skrevet 23. juni 2003 Ja det var ment som et svar på hva som var hva da... ikke nødvendigvis hva som var best å bruke.. Ok, var ikke meninga å være brysk. Men det finnes så mange som tror det er fint og flott med html-mail med bilder i at en kan bli rent oppgitt... Bilder i mail er en uting, med mindre vedkommende du sender til spesifikt har bedt deg om å sende dem. Da bør en heller legge ting på web, og sende link i mail. Så kan folk selv velge om og når de vil laste ned, i stede for å få mailboksen sin blokkert av bilder de ikke har bedt om å få. Og html er både farlig (virus) og slitsomt for de som ikke får lest den. Om en absolutt vil skrive en hilsen med farger bør en i det mindste ta seg bryet med å lage en html-side som en legger som vedlegg.
Nala Skrevet 8. juli 2003 Forfatter #11 Skrevet 8. juli 2003 Lurer på mer ang dette, så jeg drar opp tråden ;-) Dette med bilder, man kan sende bilder med ren tekst, sant? Bare at da blir de sendt som vedlegg? Hvorfor sliter jeg sånn med å fatte dette?? :oops: :oops:
chandler Skrevet 8. juli 2003 #12 Skrevet 8. juli 2003 Ja, bilder kan sendes ved en "ren tekst" mail, men bare som vedlegg. Nå er riktignok Outlook Express såpass smart (?) at den viser kjente bildetyper under teksten på mailen, slik at det ikke ser ut som noe vedlegg. Ellers syns jeg, som purist, at HTML mail er en uting.
Rapitap Skrevet 8. juli 2003 #13 Skrevet 8. juli 2003 Synes du skal gjøre innstillinger i Outlooken i forhold til bruken din....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå