Gå til innhold

Hva er din språklige alder?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

51 år...

Er man død når man er skutt (ikke i betydningen «sliten», for da lever man utvilsomt)?

Ja 26% (korrekt svar)

Nei 74% ditt svar

Er man virkelig død når man er skutt?? Man tenger jo ikke dø selv om en blir skutt...

Endret av Strix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 år...

Er man død når man er skutt (ikke i betydningen «sliten», for da lever man utvilsomt)?

Ja 26% (korrekt svar)

Nei 74% ditt svar

Er man virkelig død når man er skutt?? Man tenger jo ikke dø selv om en blir skutt...

Jeg tenkte på det samme. Jeg svarte ja, men man kan jo bare bli skadet også. skjønte ikke helt poenget med det spørsmålet. Er man gammel om man svarer ja? Eller nei? :klø:

Ble forresten 59 år.

Endret av Bellatrix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det virkelig mulig å bli 138 år?

Tror ikke det. Verdens eldste har vel ikke vært eldre enn 120 tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Jeg tenkte på det samme. Jeg svarte ja, men man kan jo bare bli skadet også. skjønte ikke helt poenget med det spørsmålet. Er man gammel om man svarer ja? Eller nei? :klø:

Ble forresten 59 år.

Ja, man er gammel om man svarer ja. :) Tidigere impliserte alltid "skutt" "drept". Dette var altså en del av betydningen til "skutt". Det at det er fullt mulig i praksis å skyte på noen uten at vedkommende blir drept er således irrelevant, idet dette dreier seg om ordets betydningsinnhold og om hva det impliserer.

Jeg er tydeligvis gammel i dette henseendet, for jeg ville aldri sagt at noen ble skutt uten at de samtidig ble drept. Da ville jeg heller sagt at de beskutt, at de ble skutt på/mot, eller at de ble skutt i armen/foten, osv.

De siste par tiårene har dette ordets betydningsinnhold endret seg noe, i og med at det også brukes i tilfeller hvor personen ikke blir drept. Og derfor er det altså noe som kan brukes for å si noe om en persons språklige alder.

Jeg ble 62, forresten.

Endret av Ludovie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Gjest antigartner

Jeg ble 70 år i testen, og er omtrent halvparten ifølge passet mitt.

Edit:

Jeg er dessuten helt enig med Strix ang. skudd. Nå viser det seg at den holdningen muligens er noe av det mest "ungdommelige" ved mitt språk. :)

Endret av antigartner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble 63 år, dobbelt så gammel som jeg er.

Dette med skutt er vel det samme som druknet? Jeg ville aldri sagt at noen druknet uten at de døde, men det er mange som sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri sagt at noen druknet uten at de døde. Da ville jeg eventuelt sagt at vedkommende druknet, men de klarte å gjenopplive personen. Men at noen ble skutt kan bety at de ble drept eller at de ble skadet. Hadde noen sagt at de satt et skudd ville jeg tenkt heroin eller noe annet som settes med sprøyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...