vilja Skrevet 1. januar 2009 #1 Skrevet 1. januar 2009 Jeg synes det er gruelig stygt med spesielt gulnet furu inne i hus. Svarte kvister overalt i møbler og vegger. Har sett kjøkken med furuinnredning. Synes materialet; furu ødelegger nydelige hus. Selv har jeg lys ask i min kjøkken innredning. Smaken er jo delt, men mulig det henger igjen fra tidligere. Furu er jo et billig materiale, men jeg vil ikke ha det i hus. (Man kan jo lakere med kvistlakk og male eventuelt de furumøblene en har).
aline Skrevet 1. januar 2009 #2 Skrevet 1. januar 2009 elsker folk i norge furu da? Jeg har ingen i omgangskretsen min som elsker furu ihvertfall, kan ikke si jeg ser mange hjem hos dem jeg omgåes, der furu har noen del i innredning eller noe annet. De jeg ser som fremdeles har litt furu, er godt voksne, og har det ikke fordi de synes det er så innmari lekkert, men fordi de kjøpte det når det var in og ikke alle har råd til å skifte ut hele huset sitt hver gang noe går av moten.
Gjest *Mim* Skrevet 1. januar 2009 #3 Skrevet 1. januar 2009 Synes det er mer sånn at folk elsker å hate furu. Jo bedre smak man har, jo mer rakker man ned på furu.
Cata Skrevet 1. januar 2009 #4 Skrevet 1. januar 2009 Synes det er mer sånn at folk elsker å hate furu. Jo bedre smak man har, jo mer rakker man ned på furu. *signerer* Jeg liker furu jeg *kommer ut av skapet*. Men på kjøkkenet har jeg hvit laminat med bøkelister, og på gulvet regjerer eikeparketten. Og veggene er hvite, så det er ikke 100% furu i heimen. Men stuebordet i furu som jeg kjøpte da jeg fikk min første "ordentlige" jobb gjør nytten så det får absolutt bli.
Sari Skrevet 1. januar 2009 #5 Skrevet 1. januar 2009 Jeg tror ikke folk nødvendigvis elsker furu, men det var veldig på moten en periode, og det er jo gjerne slik at ting som er veldig "in" blir enda mer "ut" etter en stund. En annen ting som jeg tror ødela litt for furuen er at mye av møblene som er i furu er masseprodusert og billig med dårlig design og kvalitet. Etter en ting hater vi furen, men kanskje er det bruksområdet, designet, kvaliteten og overforbruket vi egentlig er misfornøyde med. Særlig i kombinasjon med tjukke lag lakk som gulner, det er bare ikke særlig lekkert. Furuen i seg selv kan være pen, det være seg en furuvegg som kontrast i et ellers moderne og lys interiør, eller flott møbel med annen overflatebehandling enn gul, blank lakk fra det glade 70-tall eller i (*grøsse*) 90-tallets syrelutede varianter.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #6 Skrevet 1. januar 2009 Vi har bjørk innredning på kjøkkenet. Har noe furupanel i gangen, men det er ikke fordi jeg elsker furu. Det har rett og slett med å gjøre at jeg ikke har orket og giddet å male den enda.
annamaria8 Skrevet 1. januar 2009 #7 Skrevet 1. januar 2009 Jeg liker furu fordi det skaper så koselig atmosfære. Aller helst ville jeg innredet hjemmet slik jeg ser hytter er i hyttekataloger!
Gjest Raptuza Skrevet 1. januar 2009 #8 Skrevet 1. januar 2009 Vi fekk eikekjøkkeninnredning når vi kjøpte huset vårt, men vi skal mala innredninga kremkvit når vi får litt betre råd. Likar ikkje så godt trefarger. Mesteparten av våre luta furumøblar er no malte kremkvite, og vi har fått ein romantisk shabby-chic look!
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #9 Skrevet 1. januar 2009 Jeg synes det er gruelig stygt med spesielt gulnet furu inne i hus. Svarte kvister overalt i møbler og vegger. Har sett kjøkken med furuinnredning. Synes materialet; furu ødelegger nydelige hus. Selv har jeg lys ask i min kjøkken innredning. Smaken er jo delt, men mulig det henger igjen fra tidligere. Furu er jo et billig materiale, men jeg vil ikke ha det i hus. (Man kan jo lakere med kvistlakk og male eventuelt de furumøblene en har). Jeg syns det er mer ille at folk bryr seg om hva andre har i sine hjem,og utdyper hvor stygt det er, enn at folk har furu. En ting hva du tenker,men hva du er villig til å skrive her inne. At det er et Nordnorsk fenomen? kan du vise oss fakta der? Fint at du opplyser at du har lys ask,kjenner flere som ikke syns noe om det. Min venn synes det er trist,kjedelig og ser instutisjonsaktig ut. jeg vet ikke, for jeg husker ikke hvordan det er. Hva jeg har..betyr lite for noen her inne. Smaken er som baken......
Gjest fisk Skrevet 3. januar 2009 #10 Skrevet 3. januar 2009 Hvorfor elsker folk Lykkebo med hvitt kjøkken i høyglans, benkeplate i mørk tre og mørkegrå avlange fliser på gulvet, pluss downlights over hele kjøkkentaket? Det er det nye furu.
Gjest Golden Girl Skrevet 3. januar 2009 #11 Skrevet 3. januar 2009 (endret) Jeg eeelsket syra furu på 90-tallet... Det ble overdose for min del, nå klarer jeg det ikke.. Det lille jeg har i furu nå er enten malt, beiset.. Endret 3. januar 2009 av Golden Girl
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2009 #12 Skrevet 3. januar 2009 Furu er jo på vei inn igjen nå. Men håper vi slipper å se de utrolig billige designene og den dårlige kvaliteten som har vært på endel. Det er jo mange i dag som kjøper seg furutrapper feks? Det er rimelige og flotte trapper om de er behandlet riktig. Noen lakker gulner jo forferdelig, men ikke alle. Og hvem kan vel motstå et nydelig hvitkalket og bredplanket furugulv? Det er en supermoderne look, med et rimelig og godt materiale. Furu er en viktig del av kulturlandskapet her i Norge, og jeg syns vi skal bruke det der vi kan, men med stil da. Sånn so her hjemme så har jeg forskjellige torter materialer. Bla eik og ask. Om man bruker for mye av de tresortene blir det for mye da også. Så det handler ikke om type tre her, men hvordan det blir brukt. OG hvilken smak man har selvfølgelig.
vilja Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #13 Skrevet 3. januar 2009 Til gjest: Jeg har aldri sakt at det er et nordnorsk fenomen! Normenn elsker furu, står det i overskriften. (Journalister har brukt det samme utsagnet i en avis også.) - Det som er frustrerende er at jeg leter etter bolig, og noen av de boligene jeg har sett på har disse stygge furu/kjøkken/ inventaret. Derfor dette utbryddet.
Gjest Gaby Skrevet 3. januar 2009 #14 Skrevet 3. januar 2009 Jeg syns kjøkkeninnredninger i tre er akkurat like stygt uansett hvilken tresort det er. Inkludert lys ask.
Gjest Elastica Skrevet 3. januar 2009 #15 Skrevet 3. januar 2009 Hvorfor elsker folk Lykkebo med hvitt kjøkken i høyglans, benkeplate i mørk tre og mørkegrå avlange fliser på gulvet, pluss downlights over hele kjøkkentaket? Det er det nye furu. Hehe, jeg er litt enig i det. Furu er jo på vei inn igjen nå. Men håper vi slipper å se de utrolig billige designene og den dårlige kvaliteten som har vært på endel. Det er jo mange i dag som kjøper seg furutrapper feks? Det er rimelige og flotte trapper om de er behandlet riktig. Noen lakker gulner jo forferdelig, men ikke alle. Og hvem kan vel motstå et nydelig hvitkalket og bredplanket furugulv? Det er en supermoderne look, med et rimelig og godt materiale. Furu er en viktig del av kulturlandskapet her i Norge, og jeg syns vi skal bruke det der vi kan, men med stil da. Sånn so her hjemme så har jeg forskjellige torter materialer. Bla eik og ask. Om man bruker for mye av de tresortene blir det for mye da også. Så det handler ikke om type tre her, men hvordan det blir brukt. OG hvilken smak man har selvfølgelig. Helt sant. Furu i seg selv er ikke så stygt. For meg er det design, måten det ble behandlet på (syrebeiset, lakket) og at det var så mye av det, som ikke helt faller i smak. Jeg liker naturmaterialer, og synes furugulv er veldig fint. Stort sett misliker vi tanken på furu fordi man umiddelbart tenker på noe i denne retningen (hvertfall gjør jeg det) så snart furu nevnes. Heldigvis går det an å tenke nytt, samtidig som man kan bruke naturlige materialer som vi har masse av i Norge. Jeg mener det er finere å male furupanel, men også det er smak og behag. Det som definitivt ikke er fint er hjem som er så strømlinjeformet at de ser ut som en hvilken som helst Bohus- eller Livingkatalog. Fy, så kjedelig. Selv har jeg bjørkekjøkken. Litt lysere og uten kvister eller særlige tegninger, men jeg ser jo at det blir mørkere etterhvert også.
Gjest Stjernedryss Skrevet 3. januar 2009 #16 Skrevet 3. januar 2009 Furu kan være både pent og stygt det avhengig av interiøret forøvrig. I min egen leilighet som forøvrig er delvis minimalistisk har jeg valgt eik som inventar, men noen typer hus passer bra og er kjempefine med mye furu i.
Cata Skrevet 3. januar 2009 #17 Skrevet 3. januar 2009 Det er jo mange i dag som kjøper seg furutrapper feks? Det er rimelige og flotte trapper om de er behandlet riktig. Noen lakker gulner jo forferdelig, men ikke alle. Men furu er bunn og grunn ikke noe velegnet materiale i gulv og trapper ettersom treslaget er så bløtt. Det blir jo merker for et godt ord. Den intelligente byggherren som bygget huset jeg bor i sørget for at gangtrappen opp til leilighetene i 2. etasje var av furu . Totalt idiotisk. 3 dager etter sliping og lakking er det merker igjen. Furugulv er deilig å trå på, men egner seg best på soverom og i andre rom med lite tråkk.
Gjest Elastica Skrevet 3. januar 2009 #18 Skrevet 3. januar 2009 Furugulv er deilig å trå på, men egner seg best på soverom og i andre rom med lite tråkk. Enig. Hos oss er det lutebehandlet furugulv på alle soverommene, og der har ikke hundene adgang. Ellers ville det ikke sett ut nå etter ti år.
:-) anna Skrevet 3. januar 2009 #19 Skrevet 3. januar 2009 Det handler jo om mote da. Jeg husker at jeg syntes furu var kjempefint på nittitallet. Men jeg kjøpte ikke så mye av det da, bare et par kommoder. Husk at furumøblene i stor grad tok over for hvite åttitalls-seksjoner, for ikke å snakke om møbler i folie. Og da føltes furu som heltre. Ekte og solid. Og dette var jo midt i den perioden da vi nordmenn var stoltest av oss selv. OL og strikka gensere og vadmel og telemarkski og hele pakka. :-) Jeg er veldig lite glad i heltre nå. Jeg synes det blir en "støyete flate". Og det gjelder ikke bare furu. Det gjelder i like stor grad mer moderne materialer som valnøtt f.eks. (Kan for eksempel ikke fordra treflatene på hovedbildet her http://www.kvik.com/no-NO/kjokken/kvik_kjokken/) Jeg liker det litt gammeldags, så trenden med malt panel passer jo meg da. problemet er bare at nå har det vært offisielt pent så lenge at det vel bare er et tidsspørsmål før det er helt ut.
Piper Skrevet 3. januar 2009 #20 Skrevet 3. januar 2009 Jeg liker furu, for det gir en varm følelse. Jeg liker ikke den nye stilen som er kommet, der alt skal være helt sterilt. Stål og hvite flater overalt, er og blir kaldt i mine øyne. Takker meg heller til ett varmt hjem, som jeg syns er koselig uansett hva noen andre måtte mene. Har mye furu i huset, og kunne ikke tenke meg å bytte det ut. Lys ask er for sterilt for min smak, og det hadde aldri kommet inn i mitt hjem. Men heldigvis er vi alle forskjellig, og andre får ha det de vil i sine hjem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå