Gjest Gjest_heihei_* Skrevet 1. januar 2009 #1 Skrevet 1. januar 2009 Akkurat flyttet inn i ny hybel. Helt klart fukt og mugglukt på bad og soverom. Jeg kan ikke bo slik, dårlig immunforsvar og er sykemeldt for utmattelse. Hvor fort burde jeg komme meg ut? Jeg har ikke akkurat ork til å gå på visninger med engang, er jo sengeliggende. Ser på "Ekstrem Oppussing" at mannen i huset døde av muggen, da han pusset opp. De sa det skjer hvert år, flere dødsfall pga så liten sak som mugg i hus. Vil ikke være helt hypokonder her, men noen som har tanker om hvor fort det påvirker lungene?
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #2 Skrevet 1. januar 2009 Akkurat flyttet inn i ny hybel. Helt klart fukt og mugglukt på bad og soverom. Jeg kan ikke bo slik, dårlig immunforsvar og er sykemeldt for utmattelse. Hvor fort burde jeg komme meg ut? Jeg har ikke akkurat ork til å gå på visninger med engang, er jo sengeliggende. Ser på "Ekstrem Oppussing" at mannen i huset døde av muggen, da han pusset opp. De sa det skjer hvert år, flere dødsfall pga så liten sak som mugg i hus. Vil ikke være helt hypokonder her, men noen som har tanker om hvor fort det påvirker lungene? Det påvirker fort. Det beste er å enten gjøre noe med muggen eller å flytte. Ditt valg.
Gjest Gjest_heihei_* Skrevet 1. januar 2009 #3 Skrevet 1. januar 2009 Takk for svar. Tror du har rett. Leste mye god informasjon på NAAF istad, (Norges asma og allergi forbund). Om fukt og helse. Får sjekke hva det koster å ta prøver, for så å forhåpentligvis forkorte oppsigelsestida her. Hurraneimensånnerdetbare.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #5 Skrevet 1. januar 2009 Når man river mugne materialer hvirvles det opp muggsoppsporer i luften så konsentrasjonen kommer opp i millioner sporer per kubikkmeter luft. Det kan være umiddelbart skadelig for de som er følsomme. I et hus med mugglukt er konsentrasjonen mye lavere (hundrevis til tusenvis), så du får neppe varig men av kortvarig opphold, men det er nok om å gjøre å ikke drøye unødig med å flytte. I mens kan det muligens hjelpe å øke innetemperaturen noe. Da synker relativ luftfuktighet, og dermed bremses muggveksten.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 1. januar 2009 #6 Skrevet 1. januar 2009 Aha, det var oppklarende og greit. Takk! Da får jeg sove inatt liksom:) Jeg tok nettopp opp dårlig rengjøring ved innflytting(under to uker siden), gjett om jeg gruer meg til å ta opp dette og. De er jo så nydelige mennesker de jeg leier hos.. Huff, men jeg tenker at hvis det ikke er superhast kan jeg ta prøver først og sjekke hvor helsefarlig dette er. Håper sånt er nærmest gratis da en sykemeldt student såvidt har 2000 kroner å leve for etter husleie er betalt.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 2. januar 2009 #8 Skrevet 2. januar 2009 Heisann! For 4 år siden leide jeg en leilighet med mye mugg. Leiligheten var på bare 50 kvm (vet ikke om det har noe å si), og både badet og soverommet var fullt. Iløpet av de første månedene vi bodde der ble deler av ene veggen på soverommet helt svart. Vi klagde til huseier, som svarte med "vask det bort, vi gjør ihvertfall ikke noe med det!". Selv om loven sier at huseier skal utbedre. Uansett, for å svare på spørsmålet ditt; vi bodde der i 8 eller 10 måneder. Vi har begge svekket immunforsvar, men ingen av oss fikk varige mén (som jeg vet om) av å bo der. Men som de andre ser; om det ikke blir utbedret, flytt derfra. Det er bdre å betale mer nå for en flytting, enn å betale med helsen senere.
ynskje Skrevet 3. januar 2009 #9 Skrevet 3. januar 2009 Mugg kan vaskes bort med klor, men det kommer nok lett tilbake igjen. Har tidligere bodd i en leilighet der det var ekstremt mye mugg og flere av oss som bodde der gikk av og på med øyebetennelse, bronkitt og var konstant dårlig i magen. Fikk samme svar fra huseier som Fantabulous kitten om at dette måtte vi fikse selv. Vil ikke anbefale TS til å bli boende hvis det ikke blir gjort noe med det, for oss tok det ca 6 mnd å bli kvitt mageproblemer! Ikke å anbefale.
Pjukset Skrevet 3. januar 2009 #10 Skrevet 3. januar 2009 (endret) Veldig helsefarlig. Jeg bodde i leilighet med muggsopp i nesten 2 mnd. Nå har jeg vært syk i snart 1 år, og blir midlertidig ufør som følge av det. Har fått livet snudd totalt på hodet. Edit: huseier er i følge norsk lov pliktig til å fikse problemet, eller frigjøre deg fra kontrakten. Endret 3. januar 2009 av Pjukset
slask Skrevet 29. mars 2011 #11 Skrevet 29. mars 2011 Selv om jeg ville ha sørget for tørrere bolig og fjernet mugg/fukt så hevdes det nå at det ikke kan bevises å være skadelig. Muggsopp ikke farlig En undersøkelse av 400 boliger har ikke kunnet påvise noen sammenheng mellom soppsporer i innelufta og utvikling av astma hos barn. http://www.rb.no/bolig/article5546746.ece
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå