Gå til innhold

leieboere og oppsigelse

Anbefalte innlegg

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Vi har 2 mnd oppsigelse på leieboerne våre. Hvis vi sier dem opp har vi da krav på at dem betaler oss for de to måndene hvis dem velger å flytte før? Vi har folk som gjerne kan ta den over vi altså, bare vil ha mitt på det klare hvis det skulle vise seg at vi må si dem opp, hvilket er VELDIG sannsynlig akkurat nå.

Videoannonse
Annonse
Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Og en ting til; hvor mye skal egentlig til for å kunne kaste ut noen? Sånn når vi snakker musikk til langt på natt f.eks.?

Skrevet

Jeg tror dere skal ha en rimelig vanntett sak før dere kan si opp noen. Men dere kan jo starte med skriftlige advarsler.

Du finner husleieloven på lovdata. Jeg anbefaler at du setter deg inn i den før du gjør noe mer med leieboerne dine.

Skrevet

Du kan i alle fall ikke kreve husleie av dem du kaster ut, hvis du får inn igjen nye leieboere.

Skrevet

Og om de flytter før, og dere har noen som flytter inn kan dere ikke kreve dobbelt leie.

Skrevet

Dere må også godta at leieboeren finner nye leietakere som bor der i oppsigelssestiden, dersom leietaker ikke skal bo der selv de to månedene.

Skrevet

Det skal veldig mye til for å kaste ut leieboere. Og husk at dere har bevisbyrden.

Skrevet

Dersom det er skrevet kontrakt der begge parter (utleier og leietaker) har gjensidig oppsigelsestid på 2 måneder, så behøver de ingen annen grunn enn at de varsler oppsigelse.

Det kan jo tenkes at huseier selv kunne tenke seg å bo der, og da må det være lov å benytte seg at oppsigelsesretten.

F.eks. om man har ettårskontrakter (ett år om gangen, som kan fornyes), med gjensidig 2 mnd oppsigelse.

Skrevet

Det er feil, gjest. Utleier må ha gyldig oppsigelsesgrunn for å kunne si opp leietaker. At han skal bruke leiligheten selv er naturligvis gyldig oppsigelsesgrunn. Les gjerne litt her.

For øvrig er neppe kun musikk til langt på natt oppsigelsesgrunn.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Satt og leste i natt, ja, siden jeg ikke fikk sove før klokka åtte om morgenen. Det var dette som fikk det til å tippe for meg, men har andre årsaker og. Føler jeg har ganske god kontroll på hva vi gjør vidre.

Skrevet
Det er feil, gjest. Utleier må ha gyldig oppsigelsesgrunn for å kunne si opp leietaker. At han skal bruke leiligheten selv er naturligvis gyldig oppsigelsesgrunn. Les gjerne litt her.

For øvrig er neppe kun musikk til langt på natt oppsigelsesgrunn.

Nettopp. Når eieren selv behøver å bo i sin leilighet, da kan han jo si opp leietakeren med det antall måneders frist som står i kontrakten. Det skulle bare mangel...eier kan ikke stå husløs. Samtidig har leietaker god tid på seg ti lå finne annet.

Skrevet

Men om eier leier ut innen en viss tid så har tidligere leietager som har blitt sagt opp lov til å flytte inn, samme gjelder ved opppussing

Skrevet

kan ikke leieboer og utleier avtale leietid, for eksempel 1 år med mulighet for fornyelse av kontrakten?

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
kan ikke leieboer og utleier avtale leietid, for eksempel 1 år med mulighet for fornyelse av kontrakten?

Jo, men det er jo ikke det vi har gjort da...

Skrevet

I enkelte tilfeller ja. Hvilke vilkår som gjelder ved tidsbestemt utleie står i husleieloven.

Det er vanskelig å "kaste" ut leieboer. Regelverket må være fulgt til punkt og prikke, og det må være vesentlig mislighold av kontrakten og kontrakten kan ikke gi dårligere vilkår enn husleieloven. Leieboer må også få varsel slik at h*n har mulighet til å rette opp det som er årsak til problemet.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
I enkelte tilfeller ja. Hvilke vilkår som gjelder ved tidsbestemt utleie står i husleieloven.

Det er vanskelig å "kaste" ut leieboer. Regelverket må være fulgt til punkt og prikke, og det må være vesentlig mislighold av kontrakten og kontrakten kan ikke gi dårligere vilkår enn husleieloven. Leieboer må også få varsel slik at h*n har mulighet til å rette opp det som er årsak til problemet.

Selvfølgelig sender man varsel først :) Også bruker vi standardkontrakt fra huseiernes landsforbund, så den er grei. Det gjelder jo heller ikke bare bråket som var igår, men vil ikke legge ut om alt her. Vi har fått skrevet ut et varsel, som også har blitt sett over av svogeren til kjære, som har jobbet med utkastelser hos namsmannen. Så får vi se hvordan det går når vi snakker med dem i morgen.

Skrevet

Jeg leverte oppsigelse til leieboeren min i dag. Jeg har flere grunner til å si han opp, men som flere her inne har påpekt, det er jeg som har bevisbyrden så jeg har feiget litt ut. I oppsigelsen skrev jeg bare at jeg skal bruke leiligheten selv. Det er ikke en svær leilighet, så den er lett å integrere i min egen del av huset. Men han røyker inne, noe han ikke har lov til, men jeg har ikke greid å ta han på fersken. Og nå skulle han anskaffe seg husdyr, noe han heller ikke har lov til. Det er flere ting som er mer alvorlig som jeg ikke vil fortelle om her inne. Men han prøver ut alle smutthull i kontrakten. Så jeg tenkte det var greit å skifte han ut før trodde han eide stedet. Det kan gi alvorlige konsekvenser for meg.

Gjest Gjest_annie_*
Skrevet
Jeg leverte oppsigelse til leieboeren min i dag. Jeg har flere grunner til å si han opp, men som flere her inne har påpekt, det er jeg som har bevisbyrden så jeg har feiget litt ut. I oppsigelsen skrev jeg bare at jeg skal bruke leiligheten selv. Det er ikke en svær leilighet, så den er lett å integrere i min egen del av huset. Men han røyker inne, noe han ikke har lov til, men jeg har ikke greid å ta han på fersken. Og nå skulle han anskaffe seg husdyr, noe han heller ikke har lov til. Det er flere ting som er mer alvorlig som jeg ikke vil fortelle om her inne. Men han prøver ut alle smutthull i kontrakten. Så jeg tenkte det var greit å skifte han ut før trodde han eide stedet. Det kan gi alvorlige konsekvenser for meg.

Glad jeg ikke bor hos deg assa!!

Skrevet
Glad jeg ikke bor hos deg assa!!

Hvorfor det? Er du sånn at du prøver å finne masse smutthull i en leiekontrakt? Regler er stort sett til for at man skal kunne leve i samme hus i fred og fordragelighet, og for at ingenting skal bli ødelagt. Som utleier er jeg faktisk veldig rettferdig og hjelpsom, og jeg prøver alltid å gjøre sånn at leieboeren skal trives. Men som jeg nevnte ovenfor, det er ikke alt jeg kan skrive her inne, men denne leietakeren jeg nå har sagt opp kunne ha skapt alvorlige problemer for meg. Dette kan jeg dessverre ikke utdype her.

Gjest Gjest_annie_*
Skrevet
Hvorfor det? Er du sånn at du prøver å finne masse smutthull i en leiekontrakt? Regler er stort sett til for at man skal kunne leve i samme hus i fred og fordragelighet, og for at ingenting skal bli ødelagt. Som utleier er jeg faktisk veldig rettferdig og hjelpsom, og jeg prøver alltid å gjøre sånn at leieboeren skal trives. Men som jeg nevnte ovenfor, det er ikke alt jeg kan skrive her inne, men denne leietakeren jeg nå har sagt opp kunne ha skapt alvorlige problemer for meg. Dette kan jeg dessverre ikke utdype her.

Hvis du ikke kan utdype mere(skjønner i noen tilfeller det altså!!) Så burde ikke TS lage n, denne tråden da det selvfølgelig kommer til å komme pepper... Her virker det som om TS skal kaste ut denne leieboeren pga røyking og musikk spilling..... slik JEG ser det da:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...