Gå til innhold

Jeg har ikke penger


Pjukset

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har hun fått betalt for dette?

Tvilsomt, men hvordan det egentlig?

Endret av Pjukset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var vise ord. Likevel mener jeg at vi ikke skal undervurdere pengenes kraft. Dersom folk innfinner seg med å få en mindre del av kaka, så vil eliten få desto mer, som igjen gir dem mer makt.

Det er faktisk ikke få økonomer som har advart mot verdens pengepolitikk og hvordan det ville ende slik det har gjort. Ta feks

  1. http://www.mises.org
  2. http://www.youtube.com/user/misesmedia

I en finanskrise som vi ser nå, så forsvinner det heller ingen verdier. Bygninger står, eiendommer forblir. Det som skjer, er at pengene til middelklassen føres oppover i "pyramiden" til kapitalistene.

Man kan godt si at penger ikke er det viktigste, men det er det kun priviligerte borgere av land som Norge som kan si.

Uansett, takk for at du delte den der med oss. Jeg tenker i samme baner, og vil derfor arbeide mindre og prioritere andre ting enn materielle eiendeler.

Endret av DingDong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var vise ord. Likevel mener jeg at vi ikke skal undervurdere pengenes kraft. Dersom folk innfinner seg med å få en mindre del av kaka, så vil eliten få desto mer, som igjen gir dem mer makt.

Det er faktisk ikke få økonomer som har advart mot verdens pengepolitikk og hvordan det ville ende slik det har gjort. Ta feks

  1. http://www.mises.org
  2. http://www.youtube.com/user/misesmedia

I en finanskrise som vi ser nå, så forsvinner det heller ingen verdier. Bygninger står, eiendommer forblir. Det som skjer, er at pengene til middelklassen føres oppover i "pyramiden" til kapitalistene.

Man kan godt si at penger ikke er det viktigste, men det er det kun priviligerte bordere av land som Norge som kan si.

Uansett, takk for at du delte den der med oss. Jeg tenker i samme baner, og vil derfor arbeide mindre og prioritere andre ting enn materielle eiendeler.

Men hun her var ikke rammet av finanskrisa, hu har vært økonomisk ruinert i over 6 år. Budskapet hennes var vel at man kan faktisk være lykkelig selv man ikke har råd til en 50 " flatskjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det var derfor jeg sa at hun kom med vise ord :) Sorry, jeg gjorde det ikke tydelig i det første innlegget at jeg er helt enig med henne, hang meg opp i finanskrisa, hehehe.

Jeg hadde hjemmekinoanlegg til 200 000 kroner og var helt vill da jeg var 18-24. Etter jeg hadde alle produktene som gjorde meg "komplett", men kun manglet en egen bolig, så innså jeg at dette ville bli en evig drakamp med mye stress.

Begynte derfor å selge unna alle eiendelene jeg hadde kjøpt meg i de yrkesaktive årene, sa opp jobben og gikk "i hi" for å finne meg sjæl.

Nå føler jeg at fremtiden er mye mer farget av mine indre ønsker i forhold til livet, og ikke en adoptert filosofi om å ha de feteste og flotteste tingene. Det føles herlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynte derfor å selge unna alle eiendelene jeg hadde kjøpt meg i de yrkesaktive årene, sa opp jobben og gikk "i hi" for å finne meg sjæl.

Nå føler jeg at fremtiden er mye mer farget av mine indre ønsker i forhold til livet, og ikke en adoptert filosofi om å ha de feteste og flotteste tingene. Det føles herlig :)

Jepp, det er flott når man har innsett at det er mer til livet enn toppleilighet på Frogner og fet BMW. Fant du deg selv? :)

Men jeg syns også at talen hennes bør riste litt tak i de "bortskjemte" som nå griner over grisa. "stakkars meg som må bytte ut BMW'en med en Toyota", etc. Dere har det fortsatt bra. Og til de som kjenner det enda værre: Alt ordner seg alltid med rett innstilling.

Var det ikke du som var trådstarter vedrørende kvinner som syter? Hun her er et prakteksempel på noen som har det vanskelig, men bruker energien sin på å være takknemmlig over det hun har fremfor å syte og klage *klapper*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er flott når man har innsett at det er mer til livet enn toppleilighet på Frogner og fet BMW. Fant du deg selv? :)

Men jeg syns også at talen hennes bør riste litt tak i de "bortskjemte" som nå griner over grisa. "stakkars meg som må bytte ut BMW'en med en Toyota", etc. Dere har det fortsatt bra. Og til de som kjenner det enda værre: Alt ordner seg alltid med rett innstilling.

Var det ikke du som var trådstarter vedrørende kvinner som syter? Hun her er et prakteksempel på noen som har det vanskelig, men bruker energien sin på å være takknemmlig over det hun har fremfor å syte og klage *klapper*

Helt enig, tror det er noe de fleste finner ut, men desverre så gjør de det etter at de har fått seg kåken og BMW'en. Da er hele kontaktnettverket deres gjennomsyret av mennesker med "et flott ansikt utad", så å bryte med livsstilen, vil kanskje føre til en slags identitetskrise, fordi nettverket også vil fordufte.

Hørte en av fastlegene i Bærum uttalte seg i dokumentar for et par år siden. Den gikk vel på TV2 og het "når de rike møter veggen", eller noe i den duren. Han sa i alle fall at han aldri hadde opplevd at så mange mennesker slet psykisk fordi de måtte opprettholde fasaden...

Tenk deg det da, at to naboer kanskje går til samme lege, fordi de ikke vil tape ansikt ovenfor den andre naboen. Skummelt...

For ikke å snakke om at feks en "suksessrik" mann har gjort familien sin godt vant og rik, for så å si; the party is over kids, there won't be a swimming pool in our next garden, because dad is tired and don't want to do shit. :)

Skjønner at selv de rike kan slite, for å si det slik...

Jo, det stemmer også at det var meg som startet den tråden, hehehe. Helt enig med deg i at det er viktig å være positiv, men like så viktig er det å stille de ansvarlige til ansvar og kanskje legge opp til en litt bredere spredning av "godene".

Ta for eksempel unge boligetablerere. Jovisst bor de i fine leiligheter og så videre, men til hvilken pris? De må jo jobbe seg halvt ihjel, fordi lett tilgang på kreditt har ført til enorm boligvekst. De som har tjent mest på dette var de som kjøpte under krakket i jappetida, og eldre pensjonsiter som har nedgradert til mindre bolig og realisert gevinsten i den. Da har jeg ikke nevnt spekulantene engang...

Styringsrenta har vært kunstig lav, veldig mye pga the fed (the federal reserve) i USA. Dette har ført til curry trade (som på Island) og i Norge, faktisk. Videre har det vært enkel tilgang på mye penger til en lav pris, fordi rente er prisen på penger.

Men den preiken kan vi ta i en annen tråd :)

Når det gjelder meg, så går faktisk veien, ironisk nok, mot økonomistudier ved NHH. Kunnskapen jeg opparbeider meg der gjennom å ta en master, akter jeg å bruke på å hjelpe de som trenger det, og forklare hvordan ting fungerer for de som måtte lure.

I tillegg vil jeg drive med litt småoppdrag i ny og ne, leve litt fra hånd til munn. Har mange ideér, og de vil jeg realisere. Om alt går bæsj, så får vi en ny sjanse her til lands uansett, så sånn sett så er vi priviligerte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder meg, så går faktisk veien, ironisk nok, mot økonomistudier ved NHH. Kunnskapen jeg opparbeider meg der gjennom å ta en master, akter jeg å bruke på å hjelpe de som trenger det, og forklare hvordan ting fungerer for de som måtte lure.

I tillegg vil jeg drive med litt småoppdrag i ny og ne, leve litt fra hånd til munn. Har mange ideér, og de vil jeg realisere. Om alt går bæsj, så får vi en ny sjanse her til lands uansett, så sånn sett så er vi priviligerte!

Jepp, Norge er et godt land å bo i sånn sett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det...

Forstår ikke helt poenget. Hun har tre barn og mottar tre barnetrygder, samt barnebidrag fra faren, overgangsstønader og bostøtte kan hun få, som Finnmarking har hun la husleie der oppe i nord, og: hun kan ta seg en jobb, selv i "finanskrisen".

For en klageguri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Norge er et godt land å bo i sånn sett :)

Ja, vi er ekstremt, ekstremt heldige. Jeg prøver noen ganger å fortelle folk hvor mye det egentlig er verdt at man kan gå i springen å hente seg et glass vann når man er tørst.

Vi er ikke hoppende glad hver gang vi tapper et glass, men tenkt deg hvilket ramaskrik som ville oppstå dersom det en dag tok slutt.

For ikke å snakke om tryggheten her til lands. Vi er jo ikke skjermet for kriminalitet, og selvom det er mye som er kritikkverdig, så har vi likevel en trygghet som andre land ikke engang kunne drømme om.

Vi er så heldige født på denne geografiske pletten at... Ja, takk til tilfeldigheter eller hvem som er ansvarlig :)

PS: Innleggene blir lange her, men har mye på hjertet rundt disse temaene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det...

Forstår ikke helt poenget. Hun har tre barn og mottar tre barnetrygder, samt barnebidrag fra faren, overgangsstønader og bostøtte kan hun få, som Finnmarking har hun la husleie der oppe i nord, og: hun kan ta seg en jobb, selv i "finanskrisen".

For en klageguri.

Hun er underlagt gjeldsanering og får dermed ikke disponere egne midler fritt. Hun og familien lever på et slags eksistensiellminimum.

Uansett hvor mye hun jobber og tjener, så vil hun uansett ikke få noe mer å rutte med. Ikke vet du om hun jobber eller ei heller. Det er ofte tilfellet at personer på gjeldsordninger er arbeidstakere.

Endret av DingDong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det...

Forstår ikke helt poenget. Hun har tre barn og mottar tre barnetrygder, samt barnebidrag fra faren, overgangsstønader og bostøtte kan hun få, som Finnmarking har hun la husleie der oppe i nord, og: hun kan ta seg en jobb, selv i "finanskrisen".

For en klageguri.

Du forstod jo virkelig ikke innholdet eller budskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...