Gå til innhold

Palelovner eller oljeovn

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei!

vi har ganske nytt hus, og dette er vår første vinter i huset. i 1. etg har vi vannbåren gulvvarme i alle rom. i 2. etg har vi kun dette på badet. dermed er det rimelig kaldt i tv-stua og soverommene.

hva vil dere anbefale av panelovner eller oljeovn? hvilke av disse bruker minst strøm og gir best varme? tips mottas med stooor takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette lurer jeg og på, i disse kalde tider...

Skrevet

Vi er i samme situasjon, og har gått til innkjøp av panelovner. Bakgrunn for valget er sikkerhet! Vil mye heller reise bort med en panelovn på enn en oljeovn. Den forrige oljeovnen vi hadde gikk det hull på, oljen rant ut, og heldigvis oppdaget vi det før det begynte å brenne :redd:

Så...hva som lønner seg økonomisk i form av srømbruk, kommer for oss i annen rekke når det gjelder varmekilder!

Lykke til, håper dere får varmen i dere snart :nisse:

Skrevet

Jeg hadde valgt panelovner, av den vanlige typen. Altså gjennomstrømningsovner. 1000 watt ovn er 1000 watt enten den er oljefylt eller ikke, men jeg syns varmen fordeler seg bedre med panelovner, de er kjappere til å bli varme også. Men husk å få elektrikeren til å sette inn termostater som har nattsenkning i ovnene, det sparer du mye på. Velg også ovner som er dimensjonert for rommet, altså med nok wattstyrke til at de ikke behøver å stå på full guffe hele tiden for å opprettholde komforttemperatur, det er behageligere og ikke dyrere i bruk å ha kraftige nok ovner. Termostaten stiller du på ønsket temp, og så får du den, ikke noe 1-2-3 trinn som du selv må regulere opp og ned.

Og som Asky skriver, så har du ikke lekkasjefaren som alltid vil være der med oljefyllte.

Skrevet

En annen fordel med panelovner er at de ikke står i veien midt på gulvet som en oljeovn gjør. Husk at oljeovnene ikke kan stå helt inntil en vegg eller andre møbler, de må ha litt luft rundt seg. Altså må de stå litt ut på gulvet, og du må ha en ledning som ligger utover gulvet. Jeg vet heller ikke om det er mulig å få oljeovner med termostater, alle jeg har sett har bare hatt trinn på 1-6 eller noe sånt, og ikke mulighet for å stille inn på temperatur, og ha nattsenking.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...