Gå til innhold

Innbytte av gull?

abelille

Anbefalte innlegg

Jeg har fått noen gullringer fra min foreldre som jeg kunne bruke til innbytte til gifteringer til meg og min kjære. Er det noen som har gjort dette? Hva slags pris, betingelser etc fikk dere? En gullsmed jeg snakket med ville gi 40 kroner i avslag dersom man leverte inn samme mengde gull... Det ble liksom ikke så mye å hente på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er liten vits i å levere inn gullet som betaling. Gramprisen er ikke særlig god, som du har skjønt. Det du imidlertid kan gjøre er å gå til en gullsmed og spørre om de har byttegulsordning. Da kan du levere inn ringene og få dem lagd om til nye ringer. Prisen avhenger av hvilken modell dere velger, og hvor tunge ringene du leverer inn er. Men å selge gullet lønner seg altså ikke. Da jeg jobbet i gullsmedforretning frarådet jeg alle kundene dette, fordi jeg følte det ble å lure dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør i allefall fin-veie gullet du har i utg.pkt., sånn at du kan kontrollere at du får riktig mengde tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Smelt om gullet, da kan dere være med å bestemme hvordan ringene skal være og dere får ringer dere selv vil ha, men som ikke alle andre har. Det er billigere enn å bytte inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er ganske dyrt hvis dere skal designe den selv. Da må gullsmeden lage en egen form for å lage ringene. De fleste gullsmeder har en katalog man kan titte i, og velge ringer derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Gullprisen er svært lav, så det lønner seg ikke å levere de inn. Minnes å huske at det ligger rundt 40 kr grammet.

Hvis du smelter de om til noe annet betaler du kun for omsmeltingen og designet.

Gullsmedene har liste med bilder over leverandører og ting som de lager.

Du kan jo få smeltet om til gifteringer, eller hvis det ikke er nok kan du smelte om til f.eks en gave til mannen din. (Slipsnål f.eks.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi smeltet om gamle gifteringer fra brudgommens bestefar og oldefar, og brudens bestemor og bestefar. I tillegg trengte vi ekstra gull, da det går en del bort i sliping. Prisen ble like dyrt som å kjøpe nye (men det var denne affeksjonsverdien da!)

Med innbyttegull hadde det blitt billigere. Og vi strevde med å finne noen som kunne smelte om akkurat det gullet vi leverte. De fleste bare "byttet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobbet før kunne man enten bytte, eller bruke eget gull. Hvis man skulle bruke eget gull kostet det 15% ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...