Gjest Gjest_mona_* Skrevet 31. desember 2008 #1 Skrevet 31. desember 2008 Etter å ha lest tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=271878 Fikk jeg fikk lyst til å skrive litt om hva jeg kjenner til om loven rund dette. Om du er jurist og kjenner dette bedre en meg, så komenter gjerne. Dette er hva jeg fant ut med bakgrunn i en konkret sak jeg kjenner til. Bestemte meg for å leke advokat (er ikke jurist), siden jeg også samtidig hadde noen fag i jus på skolen. Prøv også å vær dommer/nøytral, selv om du kanskje synes kvinnen burde ha føyd seg eller ikke skulle ha vært toppløs. Det er en ca 5 år siden men skal prøve å få jussen og tolkninger riktig. Episoden begynte med at den toppløse ble oppfordret til å ta på seg av en kvinne (skjedde på stranda) hun avviste oppfordringen. Litt senere så kom hun i munnhuggeri med kvinnen og hennes familie eller venner. De truet bla med å ringe politiet. Hun ble litt overrumplet og gikk til en annen del av stranda. Litt senere bestemte hun seg for å gå opp på nytt å diskutere med kvinnen og som nå var på parkeringsplassen. Nok en gang en lang hissig diskusjon, men nå kom politiet. Som krevde at hun skulle kle på seg og forlat området (hun ble bortvist). En bortvisning kan være litt mer alvorlig en det høres ut som. Det betyr faktisk at hun må gjøre som politiet sier eller bli arrestert. Gjør man motstand mot arresten, kan man i teorien bli straffeforfulgt for dette også. Jeg prøvde så litt senere og slå opp i lovverket, både via lovdata etc. Fant egentlig ut at det trolig ikke er forbudt å være toppløs noe sted, men det er noen unntak i praksis som kan gjøre det litt mer komplisert. Har også diskutert jusen i dette med en som har vært politijurist, han var litt usikker, men mente bestemt man kan få reaksjoner fra politiet ved "grove" tilfeller selv om det ikke står i loven. Dvs. Man kan få en reaksjon om man går i butikker i gå gater osv. og det er med overlegg for å provosere. Forvirret ? Vel tenke deg at du kler de ut som en gul kylling, skal du på karneval så vil ikke politiet kunne gjøre noe. Men oppfører du deg som team Antonsen i Jagland saken, eller løper rundt med denne kostymen på operaen osv. Kan du få reaksjoner eller bli bortvist, men lista skal trolig ligge høyt. Det betyr også at om du jobber i en bar så kan du servere toppløs, du gjør det ikke for å skape uhygge eller provosere. Går du inn på en bar selv, så kan du i teorien i det minste bli bortvist av politiet. I praksis betyr det at man helt sikkert kan spasere toppløs rundt i hvilken som helst park man kan gå tur i skogen eller på en sykkelsti. Derimot kan man muligens bli bortvist fra en kino, et sykehus, tog osv. Men her er man faktisk i grenseland fordi man ikke har direkte støtte i loven, men bruker andre støtte regler, slik som "forstyrring av ro og orden" samt "uanstendig adferd". Det betyr at om en gjeng med damer er toppløse i en togkupe og ingen er sjenerte eller klager på hverandre så er det OK. Om en kvinne går inn i en togkupe med nonner, muslimer eller andre grupper som kan reagere veldig negativt så kan hun i teorien bli bortvist, men trolig ikke bli bøtelagt. Derimot hadde kvinne all sin rett til å være toppløs på parkeringsplassen,spesielt når denne var i tilknytning til en badeplass. Politiet handlet feil. De burde i stedet advart de som blandet seg opp i toppløsheten for sjikane. Selvsakt burde jenta ikke gå opp å fortsette diskusjonen, men det har egentlig ingen juridisk betydning. Bortvisningen var ikke lovlig. la heller ikke dette ekstreme tilfelle skremme deg, det er helt i orden å være toppløs på stranda om du ønsker !!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå