Gjest Gjest_Tessa_* Skrevet 30. desember 2008 #1 Del Skrevet 30. desember 2008 Har riktignok hatt lappen i rundtomkring 5 år, og kjørte en del det første året, men så flyttet jeg til ny by for å studere og har derfor ikke kjørt bil noe særlig mer enn 2-3 ganger i halvåret de siste årene. Skal kjøpe bil til sommeren, og derfor trenger jeg å vite noen småting. Hvordan gløder man en dieselbil? Er det bare å vri nøkkelen halvveis om, vente på at et lys på dashbordet (hvilket lys/symbol?) og så vri helt rundt? Når man fyller drivstoff, skal man da holde inne det håndtaket på pumpa og så stopper det av seg selv når det er full tank, eller må man følge med litt så det ikke renner over? *flau* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #2 Del Skrevet 30. desember 2008 Har riktignok hatt lappen i rundtomkring 5 år, og kjørte en del det første året, men så flyttet jeg til ny by for å studere og har derfor ikke kjørt bil noe særlig mer enn 2-3 ganger i halvåret de siste årene. Skal kjøpe bil til sommeren, og derfor trenger jeg å vite noen småting. Hvordan gløder man en dieselbil? Er det bare å vri nøkkelen halvveis om, vente på at et lys på dashbordet (hvilket lys/symbol?) og så vri helt rundt? Ja, vri et hakk, vent til glødelampa slukker og vri videre. Når man fyller drivstoff, skal man da holde inne det håndtaket på pumpa og så stopper det av seg selv når det er full tank, eller må man følge med litt så det ikke renner over? Det stopper av seg selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 30. desember 2008 #3 Del Skrevet 30. desember 2008 Enda dummere spørsmål fra meg: Hva i all verden vil det si å gløde? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 30. desember 2008 #4 Del Skrevet 30. desember 2008 Glødelys tenner når du har vridd halvveis rundt ja, og når det slukker kan du vri videre for å starte. Hos meg (Audi) så det ut som en glødetråd, altså en tynn spiral. Fylling slutter normalt av seg selv når tuppen av pumpepistolen kjenner at den blir våt. Dette skjer naturlig nok rett før det er så fullt at du kan få drivstoff i retur. Påfyllingsrøret i bilen er også dimensjonert for å passe tett rundt pumpepistolen, så det skal ikke være så god plass at drivstoff kan snike seg under tuppen uten at denne merker det. Jeg har sprutet på meg selv ved fylling av 34 år gammel Land Rover, men alle biler man ikke må være virkelig tvers gjennom gal for å kjøpe er trygge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 30. desember 2008 #5 Del Skrevet 30. desember 2008 Dieselmotorer fungerer ved at luft komprimeres i sylinderen, og gjennom denne kompresjonen oppstår en del varme. Forhåpentligvis er det nok varme til at dieselen vil antenne spontant når den sprutes inn i sylinderen og slik skaper trykk som driver stempelet ned, men man kan ikke stole på at dieselen antenner hvis motoren er helt kald. Derfor har man én glødeplugg i hver sylinder, når en motor skal startes går disse en liten stund for å sikre at det blir vamt nok inni sylinderen til at dieselen antenner. Glødeplugger er bittesmå elektriske ovner og altså avhengige av at man har strøm på batteriet. Min erfaring med relativt moderne dieselmotor er at gløding gjerne varer 2-3 sekunder ved kaldstart om sommeren, 1 sekund om man starter en motor som fortsatt er varm fra forrige tur og opp mot et halvt minutt ved kaldstart på de verste vinterdagene. Med unntak av vinterstart er det altså ikke nevneverdig forsinkelse i forhold til bensinmotor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 31. desember 2008 #6 Del Skrevet 31. desember 2008 Takk for svar! Så man trenger ikke å trykke inn clutch eller noenting annet når man gløder? Bare vri om nøkkelen, vente til lyset slukker og starte som vanlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2008 #7 Del Skrevet 31. desember 2008 Takk for svar! Så man trenger ikke å trykke inn clutch eller noenting annet når man gløder? Bare vri om nøkkelen, vente til lyset slukker og starte som vanlig? Du trenger ikke å holde clutchen inne når du gløder, men når du vrir videre for å starte må bilen enten stå i fri eller du må holde inne clutchen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2009 #8 Del Skrevet 1. januar 2009 Takk for svar! Så man trenger ikke å trykke inn clutch eller noenting annet når man gløder? Bare vri om nøkkelen, vente til lyset slukker og starte som vanlig? Jeg pleier å holde inne clutchen, fordi det er da bare sekunder om å gjøre før jeg vrir om og starter. Og hvis bilen ikke er i fri, og du vrir nøkkelen litt for langt, ja da vet du hva som skjer:S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ArneP Skrevet 1. januar 2009 #9 Del Skrevet 1. januar 2009 På moderne biler fikser vel ekektronikken dette selv uten at man behøver å tenke på det? Jeg har ihvertfall aldri ofret grøding en tanke når jeg har lånt dieselbiler.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå