Gjest Utålmodig Skrevet 30. desember 2008 #1 Skrevet 30. desember 2008 Hei! jeg har trent lite det siste halvåret, og har tyvstartet med nyttårsforsettet. Idag har jeg jogget/gått i 1time og 45min, hadde da en gjennomsnittspuls (bruker polar pulsklokke) på 135, maks puls på 160. Høres dette greit ut? Vil jeg komme i bedre form hvis jeg fortsetter med slike turer hver 3.dag? (altså 2hviledager imellom), jeg vil nok bytte ut noen turer med spinning, og ta en styrkeøkt i uka i tillegg. Er jente, 28år, 10kg for mye som jeg gjerne vil bli kvitt, og vil komme i bra form, sånn at jeg kan jogge lenge sammenhengende... Vil dette hjelpe hvis jeg fortsetter å spise som jeg gjør nå? (spiser ganske fornuftig nå, og har hatt stabil vekt i ett år). Tenker jeg vil begynne med trening, og evt. skjerpe kostholdet ytterligere etterhvert, ta en ting om gangen.
Gjest Skya Skrevet 31. desember 2008 #2 Skrevet 31. desember 2008 Du jogger/går, hva betyr det? Betyr det at du utøver en form for intervalltrening? Det er i såfall bra. For intervalltrening er den beste måten å øke kondisjonen på. Men om intervalltreningen din er den mest effektive vet jeg ikke. Antageligvis ikke når du klarer å holde ut så lenge som du gjør. Du ligger nok for lavt i puls når du løper. Vet du makspulsen din? Hvis ikke så anbefaler jeg det å finne den. Du kan evt. bruke 220 - alder som en veiledende makspuls, altså 192. Dette gjør at 80-90% av din makspuls er 153-172 slag per. min. Og det er her du er anbefalt å ligge når du trener intervalltrening, hardt, men uten opphopning av melkesyre. Dette skal du opprettholde i 4 min. og så kan du ta en liten pause, på ca. 2-4 min., alt etter behov. Og dette gjentar du 4 ganger. Med oppvarming og nedkjøling så blir dette ei økt på ca. 30 min. Så om du trener på denne måten så får du som er vant til å trene så lenge som du gjør nå masse tid til overs, men allikevel ei økt som antageligvis har mer igjen for enn den langøkta du kjører nå. Jeg har trent slik to ganger i uka i et par år nå med god effekt. Merker godt forskjell fra da jeg drev med tilfeldig gange og jogging uten mål og mening. Jeg trener også for å gå ned i vekt, har gått ned over 12 kg siden jeg startet med denne formen for trening. Men jeg trener også alternativt i tillegg, d.v.s. lange gåturer/langkjøring på ellipsemaskin, styrketrening og div. saltrening. Den treningen som har vært veldig viktig for meg med tanke på vektnedgang er den rolig treningen, det var først da jeg startet med den at vekten gikk nedover for alvor. Har lest at det er ved slik trening at kroppen i hovedsak benytter energi fra fettreservene, så det kan være noe med det, fettreserver er nemlig noe jeg har nok av. Og med sånn trening mener jeg at jeg ligger på en 60-70% av makspuls. Vet ikke om dette egentlig ble svar på spørsmålet ditt. Men jeg tror iallefall at du vil ha mye større utbytte av et treningsopplegg som det jeg skisserer her enn det du holder på med nå. Vil anbefale deg og google både intervalltrening og pulssoner, er utrolig mye godt lesestoff der ute. Pulssoner Intervalltrening Om du vil gå ned i vekt kommer helt an på hva du putter i deg det. Men det viktige da er å spise mindre kalorier enn man forbrenner, enkelt og greit. Men det er også viktig at man ikke spiser for lite, noe som egentlig er ganske fort gjort når man er i slankemodus og trener mye. Det har iallefall vært mitt problem, at jeg ikke har fått i meg nok og riktig mat. Jeg har vært medlem av VG's vektklubb og synes at det er et flott hjelpemiddel for å finne ut om man spiser nok. Det koster noen kroner, men jeg synes virkelig at det er verdt det.
Cognizance Skrevet 1. januar 2009 #3 Skrevet 1. januar 2009 De treningsøktene du beskriver er helt greie og vil gjøre at du vil få en viss basiskondis etterhvert. Høyere intensitet gir bedre treningseffekt, men det aller viktigste med trening er er at man liker å holde på med det man driver med. Å ta en ting av gangen synes jeg høres skikkelig lurt ut!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå