Susan Sto Helit Skrevet 2. januar 2009 #21 Skrevet 2. januar 2009 Dere som har fått unger som plutselig er blitt kresne: hva er det dere har gitt ungene deres før dette? Har selv et 8 mnd gammelt matvrak, men skjønner jo nå at dette kan snu. Selv gir vi ham som hovedsak hjemmelagde middager med fisk el kjøtt, en eller to grønnsaker og en potet, ris eller annen karbokilde. Blir noen glassmåltider innimellom. I tillegg får han stort sett hjemmelagdet havre/hirse-grøt på morgenen. Det kan kanskje være et utslag av at barn i alderen rundt 2 og et halvt år begynner å skjønne at de bestemmer mer, og har lyst til å gjøre nettopp det? Vi har spist både det ene og det andre, brødskiver, hjemmelagede middager, glassmat og grøt. Da han var liten spiste han nesten bare most gulrot som jeg kokte og moste selv. Nå spytter han bare ut igjen gulrot... Tidligere elsket han fisk av alle slag, og stekt kylling. Nå nekter han å smake i det hele tatt, og spytter med en gang om han får sjansen. Ris spiser han noen ganger, og ikke andre. Pasta går som regel ned. Fiskegrateng kan han spise masse av en gang, og ingenting av en annen gang. Og av julematen var medisterkaker enten spiselig eller helt uspiselig, avhengig av dagsform... Tidligere spiste han prim og brunost på maten hjemme, men nå spises det kun hos besteforeldre eller i barnehagen. (Forstå det den som kan...)
Leanne Skrevet 2. januar 2009 #22 Skrevet 2. januar 2009 tror dette er veldig typisk for 2 åringer.. begge mine har vært sånn i den alderen.. minsten var veldig glad i bananer da han var 10 mnd- 16 mnd. Så skulle han ikke ha i det hele tatt. Nå er han snart 2 og har fått sansen for bananene igjen - og spør etter det hele tiden! For noen måneder siden spiste han bare kjøttkakene (ikke potetene) til middagen, nå spiser han kun poteter og ikke kjøttkakene... Da han var rundt 1,5 år spiste han ofte ikke middag i det hele tatt - alt var æsj... De kveldene fikk han brødskive til kveldsmat + en flaske drikki før han skulle legge seg.. Jeg har alltid latt mine sitte ved matbordet helt til vi andre er ferdige.. Synes det er en uting å lære barna at de bare kan gå ifra når de blir lei... Vi ryddet bort maten hans, men lot han sitte til vi var ferdig.
liv Skrevet 2. januar 2009 #23 Skrevet 2. januar 2009 M spiste alt før han og. Men da han var rundt året fikk vi beskjed om å holde han unna alt med tomat og sitrus og det er det i mye! (eksembarn) Og så gikk det vel egentlig bare nedover. Nå spiser han en skive til frokost, en til lunsj halv tolv, en(halv) banan til mellommåltid i to tiden, ingen ting til middag, og så en skive til kveldsmat litt etter vi er ferdig med middag mellom halv seks og halv syv, og det om han gidder...
Donpedro Skrevet 2. januar 2009 Forfatter #24 Skrevet 2. januar 2009 fikk han brødskive til kveldsmat + en flaske drikki før han skulle legge seg.. Jeg har alltid latt mine sitte ved matbordet helt til vi andre er ferdige.. Synes det er en uting å lære barna at de bare kan gå ifra når de blir lei... Vi ryddet bort maten hans, men lot han sitte til vi var ferdig. Når han bare sitter og skriker og aker seg ned og rister i stolen så den holder på å velte synes jeg det er like greit at han går.
Arwen Skrevet 2. januar 2009 #25 Skrevet 2. januar 2009 Vi lar henne også gå fra bordet når hun er ferdig, å ha en hylende toåring sittende hos oss på prinsipp gidder jeg rett og slett ikke. Hun får ikke være på kjøkkenet med oss da, hun må vente på stua hvis hun ikke skal spise. Siden det er kjedelig å være alene kommer hun stort sett tilbake og pirker litt mer i maten.
Gjest Gjest_Elmat_* Skrevet 12. januar 2009 #26 Skrevet 12. januar 2009 Våre tre barn har vært kresne fra de ble født, og ikke blitt bedre med tiden, selv om vi etter beste evne har fulgt velmenende råd om: - de spiser når de blir sultne ---ja muligens, men da er de så sure, sinte og uopplagte at de ikke er til å være i hus med.... - de spiser hvis vi finner på nye navn på maten: indianermat i stedet for lapskaus osv--- nei, så lettlurte er ikke geniene våre... - de spiser grønnsaker hvis de blir servert i wok--- nei, de gjør ikke det... - de spiser hvis det er en hyggelig stemning ved middagsbordet---ja, når vi har pannekaker, taco eller pizza er det en hyggelig stemning, ellers er stemningen ikke mer enn ok på grunn av unger som ikke liker maten Poenget mitt er at appetitt og sikkert også smaksløker er forskjellig fordelt, kanskje er det likegreit å gi ungene ei brødskive i stedet for middag hvis det smaker så ille, dette er noe som vi veldig sjelden har praktisert, men nå er våre unger 11, 13 og 17 år...og ingen av de gode rådene vi har fulgt har hjulpet mer enn sånn passe.....
Gjest kaffedama Skrevet 13. januar 2009 #27 Skrevet 13. januar 2009 Sønnen på to og et halvt er også veldig varierende glad i det som serveres til middag. Jeg velger å ikke stresse med det siden han spiser godt ellers. For vår del er det et triks å servere en liten dæsj med rømme eller matyoghurt til, det synes han er så godt at han oftere vil smake på maten da. Nå når han har kommet i klare-selv-alderen hjelper det også at han får forsyne seg selv, dele opp maten selv osv.
Gjest tante Skrevet 13. januar 2009 #28 Skrevet 13. januar 2009 Noen barn "er bare sånn". Vi som arbeider med barn har under utdannelse lært at så lenge barna trives og legger på seg forholdsvis nomalt, så er det ingen fare. Barn som spiser svært lite og ikke variert (noen spiser faktisk bare knekkebrød) kan få tilskudd av vitaminer, ellers er det bare å respektere at de ikke vil ha mat. Enkelte i barnehagen der jeg jobber spiser ikke frokost. ÈN bit, deretter gjør de sitt beste for å kaste maten, eller gjemme den, så ikke vi skal se det. Noen av de voksne sier at de må spise en brødskive, o.l. Det gjør at barna sier de har spist, mens de i virkeligheten har kastet maten, puttet den i lommen osv. (dette er 3-6år) Jeg sier at det er helt greit at de ikke spiser (de samme hver gang, som jeg har kjent siden de var små, og de spiser ikke frokost) men de får ikke lov å lyve og si at de har spist den. Orker de ikke mer, så orker de ikke mer. Noen er ikke glad i frokost, og noen orker ikke middag. Så lenge de spiser greit i løpet av en dag (og barna MÅ faktisk ikke spise 1-2 brødskiver til alle måltid + middag og frukt) så er det greit. En mamma jeg kjenner kom tilbake fra juleferie og var så glad fordi barnet skulle begynne i barnehage igjen, da h*n hadde spist ca 3 klementiner, noen pepperkaker, og litt pølse med pommes frites - fra før jul til etter nyttår. I barnehagen er det ikke noe press om å spise, og derfor spiser de når de blir sultne. Når vi har varmmat i barnehagen er det noen som "ikke liker". De samme hver gang. Pasta spiser de, saus "liker de ikke" Da får de smake litt (alle unntatt en, en fornuftig liten dame på ca 3-4 år, som kan sitte resten av dagen like sta, om du sier at hun får ikke gå fra bordet før hun har smakt) og da liker de det som regel, men de som fortsatt ikke liker, de får noe annet, og så får de smake det igjen neste gang vi har det samme. Det dummeste man kan si til et barn er at "det liker du ikke. Du har smakt det før og du liker det ikke" Da etablerer man en sannhet i barnet om at man ikke liker det. Et lite barn trenger ofte opptil 10 ganger før de liker en ny mat de blir introdusert for (gjelder ikke sjokolade:) )
Chiquita Skrevet 13. januar 2009 #29 Skrevet 13. januar 2009 Her i huset er 2-åringen også på samme måte. Tidligere altetende, og nå går det bare på brødskiver. Han får middag, men vil ikke spise den. Går så fra bordet, og venter til kveldsmaten noen timer senere. Tvinger ham ikke til å spise. For om han er sulten, så spiser han nok (jeg vet at han har spist det før, dersom det er helt nye ting, så har vi gjerne et alternativ "på lur" ) Snart-4-åringen var også på samme måte da han var på samme alder. Det har nå begynt å gi seg hos ham, så jeg regner med det gir seg til 2-åringen også etterhvert. Orker ikke stresse med det i allefall
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #30 Skrevet 13. januar 2009 Jeg tror at det er en naturlig fase barn i 2-3 års alderen er inne i. Smaksansene deres forandrer seg liksom og de blir litt mer bevisst hva de synes er godt. Har visst lest en plass at det er slik. Mine barn spiste også det meste før den alderen, og de spiste mye. Dette endret seg når de ble litt eldre, og det var mye de sluttet å like i en periode. Det var et britisk program på TV som handlet om barn som var kresne i matveien for en stund siden. I programmet snakket de om at det er viktig å introdusere barn for mye forskjellig sunn og variert mat. Selv om barnet ikke liker grønnsaker, så skal man by dem grønnsaker stadig vekk. La dem ta en minibit hver gang. Etter å ha smakt på grønnsaken 10- 14 ganger så skal barnet ha vennet seg til smaken(som de ikke likte før) og begynner kanskje å like det bedre. Ellers er det kommet inn mange gode råd i tråden ser jeg. Som andre alt har skrevet : Ikke lag spesialmat til barna om de ikke liker det som er servert . La barnet sulte om det ikke liker noe av det som serveres. Det sulter ikke i hjel.
Donpedro Skrevet 13. januar 2009 Forfatter #31 Skrevet 13. januar 2009 Enig i alt over her. Men her i huset er det ikke snakk om å smake på noe man ikke vil. Og hva man liker og ikke liker endrer seg fra en dag til en annen. Nå vil han bare ha pasta. Før var det bare kjøtt. Jaja.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #32 Skrevet 14. januar 2009 Mine barn liker å knaske på rå grønnsaker. Gulrøtter, agurk, blomkål. Det går ned. Hvis de får de samme grønnsakene kokt, stekt eller woket, liker de dem ikke. Bare et tips. Ellers er min toåring likedan som dere andres i matveien. Sær og kresen! (Har en femåring som ikke er særlig mye bedre.)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå