Gå til innhold

Narkotesting på full fart inn


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Politiet opplyser om at de i løpet av 2009 vil innføre narkotesting av bilister hvis ting ikke blir forsinket. I Usa er det allerede vanlig praksis i mange yrker å narkoteste ansatte, spesiellt i yrker som har ansvaret for menneskeliv.

Vi har jo strenge regler ved inntak av alkohol og bilkjøring, det er vel på tide alle med narkotika eller legemiddler kontrolleres på lik linje!

En annen side av saken er jo at man kan innta stoff på fritiden, men det vil fremdeles vises på testingen dagen derpå. Er det en invasjon av privatlivet, eller er det en selvfølgelighet at arbeidende mennesker følger loven og ikke bruker illegale rusmiddler på fritiden?

Er narkotesting av ansatte noe du støtter?

Et såkalt narkometer er allerede under utprøving blant annet i Finland, opplyser statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet til NTB.

- Apparatene som finnes, har både styrker og svakheter. Det er noe mer komplisert å ta en test for narkotika og legemidler enn for alkohol. Prinsippet er for øvrig det samme: Testen gir en indikasjon som må bekreftes gjennom en blodprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff for en syk verden vi er på vei inn i.

Må nok si meg enig der. Vi blir hele tiden fortalt at vi er likeverdige og selvstendige. Det bør bety at vi også får like mye ansvar.

Videre blir vi fortalt at vi er uskyldige til det motsatte er bevist.

Jeg ser ikke på det som ansvar å bli mistrodd av myndighetene, og at jeg så, gjennom en test må bevise min uskyld.

Å stikke ting i folk og ta blodprøver i ren rutine, fra politiet eller i jobbsammenheng er for meg direkte forkastelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Rona_*

All testing, kontroll og overvåkning skal vi vre glade for. Det er på den måten myndighetene kan sørge for at vi er trygge og beskyttet mot alt de anser ikke er bra for oss.

Livet vårt blir mye enklere også. Vi behøver bare å være lydige og la oss kontrollere. Vi slipper å tenke og ta stilling til så mange fristelser.

Godt nytt år alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at alle mennesker burde få operert inn en mikrofon og et kamera ved fødselen, slik at myndighetene kan holde rede på alt vi driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Synes det bør bli hjemmel (om det ikke allerede er) for å narkoteste ansatte ihvertfall i enkelte jobber ved mistanke om bruk, eks politi, forsvar, helse og skole.

Når vi vet at mange trafikkulykker forårsakes av rusede, er det bare logisk at narkotesting tas i bruk v/trafikkontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...