Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #1 Skrevet 30. desember 2008 Jeg er ikke bortskjemt med å få mye gaver, men i år har det vært ille. Jeg fikk minst gaver av hele familien, og følte meg noe glemt. Det jeg fikk var: penger, et sokkepar, konfekt, julepynt og parfyme. Det i seg selv er selvsagt fint og sånt, men jeg føler at det ble fryktelig lite. Penger er flott å ha, men folk kunne da ha vært litt mer oppfinnsomme og gitt noe annet enn en enslig konvolutt med penger i!? De som fikk gaver av meg fikk ting som jeg visste at de likte, det var pafyme, bøker, gavekort, CD, film, vin, og smykke. Dette blir bare klaging, men jeg er skikkelig skuffet. Ikke føles det noe bra å føle seg ne glemt, selv om jeg føler meg veldig sytete nå.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 30. desember 2008 #2 Skrevet 30. desember 2008 Jeg tror du føler deg sytete fordi du er det. Hvor gammel er du egentlig? Trodde det var vanlig å slutte å konkurrere om flest gaver når en var ca. 10. Du har ingen grunn til å være skuffet. Du bor i et av verdens rikeste land og har sikkert ALT du trenger og mer enn det, så get over it!
MissStiles Skrevet 30. desember 2008 #3 Skrevet 30. desember 2008 Antall gaver minsker jo etter hvert som årene går. Jeg fikk heller ikke mange gaver men allikevel så er jeg fornøyd med det jeg fikk. Det er ikke antall gaver det kommer ann på men det er tanken bak gaven som teller synes jeg.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #4 Skrevet 30. desember 2008 Hvorfor klager du over at penger i en konvolutt er en kjedelig gave, når du selv gir bort gavekort? Det er jo akkurat som penger, bare enda verre, for det er begrenset hvor du kan bruke dem. Vær heller glad for at noen gidder å gi deg noe i det hele tatt.
Gjest *Mim* Skrevet 30. desember 2008 #5 Skrevet 30. desember 2008 Jeg synes du var heldig. Er du ikke fornøyd med penger, kan du gi dem til et veldedig formål.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #6 Skrevet 30. desember 2008 Hvorfor klager du over at penger i en konvolutt er en kjedelig gave, når du selv gir bort gavekort? Det er jo akkurat som penger, bare enda verre, for det er begrenset hvor du kan bruke dem. Vær heller glad for at noen gidder å gi deg noe i det hele tatt. Kjedelig fordi det kun er en konvolutt. Hva med å skrive på den? En liten hilsen kanskje? Gavekort fikk dem som ønsket seg gavekort. Men greit, jeg syter og er tydeligvis en dust.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #7 Skrevet 30. desember 2008 Jeg tror du føler deg sytete fordi du er det. Hvor gammel er du egentlig? Trodde det var vanlig å slutte å konkurrere om flest gaver når en var ca. 10. Du har ingen grunn til å være skuffet. Du bor i et av verdens rikeste land og har sikkert ALT du trenger og mer enn det, så get over it! Jeg er 19 år. Antall gaver er ingen konkurranse, poenget er at jeg ga bort flere gaver enn jeg fikk, jeg la omtake i mine gaver, ga andre det de ønsket seg. Er det rart å bli litt skuffet da? Man føler seg oversett, jeg gjør i alle fall det. Og det er leit. Rikeste land og alt det der er en annen sak. Dette handler om gaver til jul.
MissStiles Skrevet 30. desember 2008 #8 Skrevet 30. desember 2008 Jeg er 19 år. Antall gaver er ingen konkurranse, poenget er at jeg ga bort flere gaver enn jeg fikk, jeg la omtake i mine gaver, ga andre det de ønsket seg. Er det rart å bli litt skuffet da? Man føler seg oversett, jeg gjør i alle fall det. Og det er leit. Rikeste land og alt det der er en annen sak. Dette handler om gaver til jul. Jula handler ikke bare om gaver. det gjør ikke det for meg. Gavene er bare en bonus.
Silmarill Skrevet 30. desember 2008 #9 Skrevet 30. desember 2008 (endret) Veldig mange som har regler om å ikke gi så mye "stort" eller ingenting etter at barna er blitt tennåringer. Noe annet blir det vel med søsken og foreldre/barn. Du er jo nesten 20 år....like gammel som moren til mitt grandtantebarn faktisk. Jeg har 20 tantebarn, 1 grandtantebarn, 3 søsken, 2 svogre, 1 svigerinne, 2 foreldre, 1 samboer og 1 sønn.............det blir utrolig dyrt etterhvert som familien vokser skjønner du. (nå nevnte jeg kun de aller nærmeste,har jo en drøss av tanter, onkler, søkenbarn ol. ogå) Tenk om mitt snitt på gaver hadde vært på ca.250;- fordelt på 31 familiemedlemmer + venner i tilegg. Da hadde jeg måttet punge ut med sikkert kr.8000;- eller mer i gaver. Om du hadde fått et par blanke Nille sokker av meg skulle du ha vært takknemlig - ikke syte over at du gav meg noe finer! Endret 30. desember 2008 av Silmarill
PecanPie Skrevet 30. desember 2008 #10 Skrevet 30. desember 2008 Har du sagt til folk hva du har ønsket deg da? Hvis du gjør det er det lettere å få noe man ønsker seg, nemlig... Personlig syns jeg det er hyggeligere å gi bort enn å få.
FruLuna Skrevet 30. desember 2008 #11 Skrevet 30. desember 2008 Det er greit å føle seg skuffet, men det er dessverre en del av det å bli voksen..at gavehaugen under treet adressert til deg minker. Det er mange som føler det å gi gave som en plikt, og legger ikke så mye sjel i det. Jeg ville vært glad for å få penger og andre ting som er nyttige og kan brukes, fremfor å få nips og pynteting og annet som bare samler støv på hylla. Det kan kanskje løses med at du neste år lager en ønskeliste over ting du ønsker deg og distribuerer denne til familie og venner. Det kan også være greit å avtale med de du vil bytte gaver med, slik at de er klar over at du kjøper gave til dem, og kanskje avtale cirka sum også. Og så vil du sannsynligvis oppleve etter hvert som du blir enda eldre at det er ikke så farlig med gavene, det er morsommere å gi bort gaver, og at det viktigste med julen er å kose seg sammen med familien. For det er faktisk det det handler om!
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #12 Skrevet 30. desember 2008 Jeg forstår hva TS mener - jeg satt nemlig igjen med litt av de samme tankene selv etter jul. For meg handler egentlig ikke julen om antall gaver eller hva gavene koster, men at man legger litt innsats og omtanke i tingene man gir bort. I år fikk jeg mange gaver som det var tydelig at giveren egentlig ikke hadde lagt noe særlig innsats i, og jeg skal ærlig innrømme at jeg setter langt mer pris på de tingene jeg vet det ligger litt omtanke bak, selv om de kanskje ikke har kostet all verden i kroner og øre.
MissStiles Skrevet 30. desember 2008 #13 Skrevet 30. desember 2008 Jeg forstår hva TS mener - jeg satt nemlig igjen med litt av de samme tankene selv etter jul. For meg handler egentlig ikke julen om antall gaver eller hva gavene koster, men at man legger litt innsats og omtanke i tingene man gir bort. I år fikk jeg mange gaver som det var tydelig at giveren egentlig ikke hadde lagt noe særlig innsats i, og jeg skal ærlig innrømme at jeg setter langt mer pris på de tingene jeg vet det ligger litt omtanke bak, selv om de kanskje ikke har kostet all verden i kroner og øre. Det kan jeg forstå. Sånn har jeg det av og til med venner jeg får av venner. De spør hva jeg ønsker meg til jul men jeg får ikke noe av det. Av og til tenker jeg at jeg har brukt mer tid på gaven dems enn det jeg har. Men jeg tenker ikke så mye på det nå lengre fordi alle har ikke like god råd heller. Jeg synes det er morsomt å gi gaver og jeg tenker mye på alt rundt gaven.
Trudeluttan Skrevet 30. desember 2008 #14 Skrevet 30. desember 2008 Synes det er greit å ikke få så mange pakker lenger, kjempefint med konvolutter, vi samler de sammen og putter de i feriekassen. Synes det er mer ergelig at vi får håndklær hvert år både jul og bursdager- hvor mange håndklær tror egentlig folk at 2 mennesker trenger?? Synes det er like koslig å få et brev eller kort enn en gave som noen kjøper fordi de "må!
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #15 Skrevet 30. desember 2008 Hei Jeg er forfatter av denne tråden, som egentlig omhandler akkurat det samme. Sitter med samme tanker som deg. Skjønner at du er skuffet. Det er trist når man legger så mye arbeid i å gjøre andre glade, og sitter igjen og føler seg avspist selv.
aprikos Skrevet 30. desember 2008 #16 Skrevet 30. desember 2008 Jeg reagerer på at du skriver "en skuffende jul"... Selv om det er kjedelig å få gaver man føler mottakeren ikke har lagt hjertet sitt i, så syns jeg det er trist å se at dette gjorde hele jula til en skuffelse for deg. Jeg skal ærlig innrømme at ja, jeg syns gaver er en del av jula, og det er koselig å få ting man ønsker seg eller blir glad for. Men selv om ikke alle gavene ikke faller i smak, så mister man vel ikke resten av jula? Julestemningen og julekosen skaper man jo uavhengig av gavene?
Gjest Carice Skrevet 30. desember 2008 #17 Skrevet 30. desember 2008 Jeg skjønner deg litt jeg Spesielt hvis du føler at du selv la mye tid og omtanke i gaver, så er det ikke like kjekt å få en konfekteske tilbake... Nå er jeg 30 år, og gaver er ikke en så stor del av jula (selv om det er koselig å gi og få!) Men jeg husker når jeg var 18-19 år at det faktisk var ganske viktig, selv om man i teorien er "voksen". Men prøv å hev deg over det, tenk heller på alt det andre koselige med jula, slik som god mat, være sammen med venner og familie, og tid til å gjøre ting du ellers ikke har tid til. Gå på shopping nå som det er salg, og kjøp deg akkurat det du har lyst til, og tenk på at gaver egentlig bare er en bitteliten del av jula
Kitty_katt Skrevet 30. desember 2008 #18 Skrevet 30. desember 2008 Jeg er like gammel som deg, og merker at gavene minker. Men jeg er glad for det jeg fikk og syns det er hyggelig at jeg i det hele tatt får fra andre enn nærmeste familie. Selv tenker jeg at det er mye bedre å gi få gaver til mine nærmeste som kanskje er litt dyrere og mer meningsfulle, enn å gi bort masse "tull" som koster 10 kr fordi jeg må gi til alle jeg kjenner. Så vær glad for det du får, og om du gav noe til noen som ikke gav til deg så får du vel ta det opp med vedkommende:p Her i familien bruker vi å avtale på forhånd å si fra at vi ikke kommer til å gi gaver til hverandre osv, slik at ikke sånne "problem" ikke dukker opp;)
Gjest Gjest_trinemor_* Skrevet 31. desember 2008 #19 Skrevet 31. desember 2008 Jeg skjønner at du blir skuffet Selv er jeg snart 40, har 3 barn. Mine søsken er voksne de også, men de har hverken samboer eller barn. Kunne ikke falt meg inn at de skulle kjøpt gaver til barna mine uten at vi kjøpte noe tilbake. Hadde aldri i verden hatt samvittighet til det. Så vi kjøper gaver fra min mann og meg, og fra barna våre, og vi får hver vår gave alle i familien. Og vi passer på at vi finner noe som er ønsket, og jeg tenker at de kjøpter til 5, da kjøper jeg noe fint, som er ønsket, og omtrent samme prisen som de kjøper til oss. Helt logisk det spør du meg.
Gjest Gjest_Gjest Baardsen_* Skrevet 31. desember 2008 #20 Skrevet 31. desember 2008 Hvis det står mellom å gi kontanter eller gavekort. Så velger jeg kontanter, jeg legger gjerne ved et kort hvor jeg skriver hva jeg synes de kan bruke dem på. Jeg bryr meg lite om presangene - akkurat hva som ligger der under treet kan være det samme, det som betyr noe er at de faktisk har tenkt på deg. I år fikk jeg et slips, en dvd og et par bøker total sum på de gavene er vel kanskje 1000 kr, mens jeg selv handlet inn gaver for godt over 10 000 kr, dyrt med stor familie. Jeg mistet den "kriblende" følelsen jeg husker jeg hadde tidligere når jeg våknet om morgenen på juleaften da jeg flyttet hjemmefra. Spenningen rundt gavene du mottar er borte, men det er utrolig godt å se andre glede og fryde seg over det du har gitt dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå