Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #21 Skrevet 30. desember 2008 Men jeg er vel litt enig i at den som tjener mest burde bidra mest uavheningig av om det er moren eller faren, men det blir en helt annen diskusjon..... I det dere skilte lag kan man ikke lenger regne dere som en familieenhet. Det er vel ikke urimelig å tro at din eksmann bidrar til en høyere økonomisk levestandard for sitt barn i de 50% av tiden han har ansvar. At han i tillegg skal utbetale deg penger fordi du har en lavere inntekt er en rimelig misforstått tankegang. Han har i utgangspunktet en høyere skattesats enn deg, og bidrar på den måten i større grad til offentlige støtteordninger som eks barnetrygd.
Gjest Også 50/50 mor Skrevet 30. desember 2008 #22 Skrevet 30. desember 2008 Neida, jeg vil bare at det skal være riktig, derfor jeg ber om råd. De 2300 har blitt brukt til å betale barnehageregningen. Ikke noe jeg har fått inn på konto. Skal barnehagen da betales 50/50? Og innkjøp av klær 50/50? Delingen kom så tydelig frem på kalkulatoren i april, derfor jeg er litt forvirret nå. Denne gangen stod det ikke noe om deling av matrielle ting. Ingen intensjon om å lure barnefaren, 2300 kroner er noe vi kom frem til sammen. Har dere 50/50 omsorg så skal dere dele 50/50 på utgiftene også. Han er dermed ansvarlig for at halve barnehageregningen blir betalt. Helt enig med deg! Kun kr.235; Når dere deler regningene på 2 av de som gjelder barnet, samt dere deler likt på innkjøp av mat,klær, leker,lege,medisiner, og tinger tanger som har med barnet å gjøre så utgjør dette en sum som barnefar gir til deg! I tilegg skal du ha de 235 kronene. Om han betaler deg kr.2300;- som fast beløp pr.mnd da må du stå for utgiftene som er nevnt over her så går det kanskje opp i opp. (+ eller minus)Dere slipper også mye diskusjoner om hva som er nødvendig av innkjøp til barnet mm. Så om han nå kun betaler deg kr.235;- da skal han også dele likt med deg av nevnte utgifter over. Så egentlig er det mer lettvint at han betaler deg kr.2300;_ og at du alene står om utgiftene til barnet!Dere reglerer beløpet alt ettersom barnet får mere utgifter mht. fritidsaktiviteter, privatskolen som du nevnte osv! Ta en prat med barnefaren om dette Edit: ble litt rotete kanskje... Jeg skjønner ikke hvordan dere kom frem til 2.300,- i april 2008 på bidragskalkulatoren. Jeg og min eks brukte den på den samme tiden og våre lønninger i litt i samme gaten som deres. Vi har to barn som bor 50/50 og vi kom frem til et mye lavere beløp. Det dere får gjøre er at dere lager en ny avtale. Hvis eksen din tror an skal betale 235,- også har han ingen utgifter til barnet utenom det så tar han feil. Dere skal dele alle utgiftene 50/50 Jeg og min eks har valgt å dele ut ifra lønnsnivå. I tillegg. Dere kan få ekstra barnetrygd. Den må dere dele. I tillegg kan dere bytte på å ha skatteklasse 2 annethvert år. Det gjør vi.
Nilde Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #23 Skrevet 30. desember 2008 I det dere skilte lag kan man ikke lenger regne dere som en familieenhet. Det er vel ikke urimelig å tro at din eksmann bidrar til en høyere økonomisk levestandard for sitt barn i de 50% av tiden han har ansvar. At han i tillegg skal utbetale deg penger fordi du har en lavere inntekt er en rimelig misforstått tankegang. Han har i utgangspunktet en høyere skattesats enn deg, og bidrar på den måten i større grad til offentlige støtteordninger som eks barnetrygd. Skatteprosentene våre er ganske like pga av gjeld på utleieboliger.... Han bidrar med det han minimum må, mer kan jeg ikke forvente! Og jeg skulle fortsatt ønske han måtte bidra mer, masse mer, i bøtter og spann ;-) Takk for gode svar folkens og GODT NYTT ÅR!!
Far til 2 Skrevet 30. desember 2008 #24 Skrevet 30. desember 2008 Enig med de andre som sier at ALLE utgifter skal deles om dere går for en ordning hvor han skal betale 235,-. Det tilsier at dere skal dele på barnehageutgiftene, klærne, fritidsaktivitetene (når det blir aktuelt), etc, etc. Men han kan ikke pålegge deg ekstra dyre fritidsaktiviteter om du ikke har økonomi til det. Det betyr også at dere skal dele på SFO utgiftene når det kommer, etc, etc. Hvis det du får i bidrag idag går med til barnehage, betyr det at du må betale noe mer selv. Hvis f.eks. barnehagen koster 2300,-/mnd skal far betale 1150,- + 235,-. Du får dermed en ekstrakostnad i forhold til idag på kr. 1150,-/mnd. Obs! Vær oppmerksom på at om barnet får en større pengesum (f.eks. barnetrygd i noen år) på sin egen konto vil hun/han kunne bli nektet stipend om det en gang blir aktuelt. mange foreldre velger derfor å spare på egen konto til barnet. Hva grensa er vet jeg ikke, men tror den ligger rundt 70.000,-.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #25 Skrevet 30. desember 2008 Enig med de andre som sier at ALLE utgifter skal deles om dere går for en Obs! Vær oppmerksom på at om barnet får en større pengesum (f.eks. barnetrygd i noen år) på sin egen konto vil hun/han kunne bli nektet stipend om det en gang blir aktuelt. mange foreldre velger derfor å spare på egen konto til barnet. Hva grensa er vet jeg ikke, men tror den ligger rundt 70.000,-. Den er betydelig høyere, den var på 230000 i fjor såvidt jeg husker. Men poenget ditt er uansett gyldig, samt at det finnes flere andre gode grunner for at sparing til barn bør gjøres i eget navn.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #26 Skrevet 30. desember 2008 Så lenge han tjener 230000 mer enn deg i året, skulle det bare mangle at han ikke også betalte mer av utgiftene til barnet. Han har avspist deg med kr 2300 pr måned, dvs kr 27.600 pr år, hvilket er kun en brøkdel av det han tjener mer enn deg. Han burde øket bidraget betydelig, uavhengig av NAV's regler (som er laget av menn, slik at mødrene kommer dårlig ut og fedrene slipper lettvint unna). Et bidrag på kr 5000 pr måned burde være minimum. Amen! Drit i kommentaren du fikk under innlegget ditt, ikke alle er like begavet...
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #27 Skrevet 30. desember 2008 Amen! Drit i kommentaren du fikk under innlegget ditt, ikke alle er like begavet... Å tro at barnebidraget er til for å utjevne inntektsforskjellene mellom skilte foreldre er vel ikke akkurat toppen av begavelse. Long live the greed.....
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #28 Skrevet 30. desember 2008 I tillegg. Dere kan få ekstra barnetrygd. Den må dere dele. Er du sikker på at man får ekstra barnetrygd, når man deler 50/50? I tillegg kan dere bytte på å ha skatteklasse 2 annethvert år. Det gjør vi. Jeg trodde man måtte være eneforsørger for å få skatteklasse 2?
Gjest Også 50/50 mor Skrevet 30. desember 2008 #29 Skrevet 30. desember 2008 Jeg er sikker på at man får ekstra barnetrygd når man er enslig (dvs. ikke har fått ny samboer) og har barn. Det er den som har hovedomsorgen som får barnetrygden. Men når man har 50/50 så kan man dele. Dette har vi ihvertfall fått godkjent fra vårt lokale NAV og vi får halvparten utbetalt hver. Og skatteklasse 2 får vi også annethvert år. Det må man avtale seg i mellom slik at man trekkes riktig skatt annethvert år.
Gjest regine ii Skrevet 30. desember 2008 #30 Skrevet 30. desember 2008 Selv om barnet har delt bosted, har foreldrene gjensidig bidragsplikt. Det som i praksis blir konsekvensen, er at den som tjener mest (der det er stor inntektsforskjell) betaler bidrag til den som tjener minst. Bidragskalkulatoren gir vel en pekepinn - men i trådstarters tilfelle ville jeg definitivt tatt det opp skikkelig med NAV. De skal hjelpe til å regne ut bidraget og dette er gratis. Når mannen etter så vidt kort tid begynner å redusere ting på egen hånd, ville jeg gjort alt gjennom det offentlige, det sparer en for en masse tull. Når det gjelder skatteklasse to så regnes man da som aleneforsørger annethvert år, dvs. 2008 mor og 2009 far etc. (eller omvendt, selvfølgelig). Dette må man hvert år gi beskjed til ligningskontoret om. En ekstra barnetrygd får man og, såvidt jeg vet kan den enten utbetales med halvparten til hver, eller som for skattekl. 2, annethvert år til den ene eller andre. Delt bosted krever utstrakt enighet - også om det økonomiske. Begge foreldrene er forpliktet til å forsørge sine barn, og når de skal dele barna 50/50, så MÅ de også evne å ha en god dialog på økonomi. Ellers får man situasjoner som trådstarters med jevne mellomrom, + all krangel/uenighet om hva som er "nødvendig" utstyr, fritidsaktiviteter, klær etc. etc. etc. for barnet.
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 30. desember 2008 #31 Skrevet 30. desember 2008 Å tro at barnebidraget er til for å utjevne inntektsforskjellene mellom skilte foreldre er vel ikke akkurat toppen av begavelse. Long live the greed..... Nei det er ikke til for å utjevne forskjellen. Men inntekten danner grunnlaget for bidragsevnen... På den måten sier det seg selv at den med høyest inntekt bidrar mest og så får man kalle den differansen hva man vil. Høyere bidrag betaler man nødvendigvis fordi man har høyere inntekt. Og det handler ikke om grådighet for mottakeren men at man skal forsørge barnet sitt etter hva slags inntekt man har. Skal ikke toppen av begavelse til for å forstå det heller. Men vil man kverulere og henge seg opp i bagateller/detaljer så vær så god!
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #32 Skrevet 30. desember 2008 Skal ikke toppen av begavelse til for å forstå det heller. Men vil man kverulere og henge seg opp i bagateller/detaljer så vær så god! Hvis du så innlegget jeg kommenterte så var det åpenbart at det ikke var bidragsevnen som var i fokus - det var at den ene tjente langt bedre enn den andre og mente at den "fortjente" en langt større del av den andres inntekt. Om begge foreldrene tjener godt nok til å ha en god bidragsevne og man deler 50/50 så er det liten grunn til at den som tjener best skal betale en masse til den andre(slik bidragsreglene var før)
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #33 Skrevet 30. desember 2008 Ved samlivsbrudd mellom samboere, med barn under 16 år, må det foreligge meklingsattest før utvidet barnetrygd kan tilstås. Ref NAV
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #34 Skrevet 30. desember 2008 Hvis du så innlegget jeg kommenterte så var det åpenbart at det ikke var bidragsevnen som var i fokus - det var at den ene tjente langt bedre enn den andre og mente at den "fortjente" en langt større del av den andres inntekt. Om begge foreldrene tjener godt nok til å ha en god bidragsevne og man deler 50/50 så er det liten grunn til at den som tjener best skal betale en masse til den andre(slik bidragsreglene var før) Ja og har man fred og fordragelighet seg i mellom så kan man fint bli enige om at man ikke skal betale/motta bidrag. Men der hvor det blir betalt bidrag så er det nok mest fordi at det er forskjeller og den forskjellen merkes nok mest for den som tjener minst og har mest utgifter med barna. Da er det ikke så ille å være den som tjener mest og har minst utgifter. Så kanskje det noen ganger er sistnevnte som er grådig?
Lizzee Skrevet 30. desember 2008 #35 Skrevet 30. desember 2008 I tillegg. Dere kan få ekstra barnetrygd. Den må dere dele. Er du sikker på at man får ekstra barnetrygd, når man deler 50/50? I tillegg kan dere bytte på å ha skatteklasse 2 annethvert år. Det gjør vi. Jeg trodde man måtte være eneforsørger for å få skatteklasse 2?[/quote] Jeg har to sønner. Den ene bor fast hos faren sin. Derfor er det faren som får barnetrygden for ham + ekstra barnetrygd fordi faren er enslig. Den andre sønnen vår bor 50/50. For ham deler vi barnetrygden. Som gjest over så får vi dette direkte ordnet fra NAV. Jeg får ikke noe ekstra når det gjelder barnetrygd ettersom jeg er samboer igjen. Begge barna bodde 50/50 før og da betalte ingen av oss bidrag. Nå som den ene bor fast hos faren sin så betaler jeg bidrag til far - selv om jeg tjener mindre enn ham (200.000 mindre). Bidraget er på ca 750,-.
Gjest -BB- Skrevet 31. desember 2008 #36 Skrevet 31. desember 2008 Det ser ikke ut til at noen av debatantene her har fått med seg at det faktisk er kommet endringer i reglene om barnebidrag. http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/press....html?id=541224 Disse endringene ble publisert 19.des 2008, og trår i kraft 1.jan 2009. Så at dere kommer fram til en annen sum nå enn i april er ganske logisk, spesielt siden barnefaren har så mye samvær som han har. Jeg går ut ifra at du har hovedomsorg og han har samvær 50%, siden dere i det hele tatt hadde regnet ut bidrag? Ved delt omsorg blir det nemlig sjeldent regnet ut bidrag, og man kan ikke bruke bidragskalkulatoren ved delt omsorg. Noen av de viktigste endringene er: - Samværsfradraget ved høyt samvær er blitt høyere. Man har nå tatt med i regnestykket at samværsforelder faktisk også har boutgifter som må betales når man skal ha barnet boende hos seg. - Tilleggsbidrag ved særdeles høy inntekt hos bidragsyter er fjernet. Dette er for å gjennspeile at bidraget er til for å dekke faktiske utgifter med å ha barn, ikke for å jevne ut inntektsforskjeller mellom to skilte individer. - sjettedelene er fjernet. Nå skal de faktiske inntektene til begge partene legges til grunn, og basert på det regner man ut en prosentandel begge skal dekke av barnets kostnader. I deres tilfelle skal eksmannen dekke ca 62% av utgiftene. Alle som vil kan bergne nye bidragsbeløp fra 1.jan. Med deres tall kan det nok virke riktig med et ganske lite beløp ja. Når jeg la inn tallene deres i kalkulatoren kom jeg fram til 411,- for en 4 åring, og da la jeg deg i skatteklasse 2 og han i skatteklasse 1 og ingen utgifter til barnetilsyn. Har du utgifter til barnetilsyn er saken litt anderledes. Da legger du også disse utgiftene inn i kalkulatoren, og får et høyere beløp han skal være med å betale. Jeg håper dette var litt oppklarende. Lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå