Nilde Skrevet 30. desember 2008 #1 Skrevet 30. desember 2008 Jeg og min eksmann gikk fra hverandre i april 2008. Vi brukte da NAV's bidragskalkulator til å regne ut bidrag. Og vi kom frem til at han skulle betale 2300 kroner i mnd. Min inntekt er 320000 og hans er 550000. Ingen av oss får ekstra barnetrygd, dette går rett inn på barnetskonto.Barnet er 4 år. og vi har barnet 50% hver. Vi har skrevet privatavtale hvor det står at han skal betale 2300 i bidrag, det står også at vi skal bruke NAV's kalk til å justere bidraget 1g i året, første gang i mai 2009. Nå har min eksmann vært inne og brukt kalkuatoren og kommet frem til at han kun skal betale 235 kroner i mnd! Det har han tenkt til å begynne med nå med engang. Har han lov til det? Hva med andre utgifter? Nå har vi hatt en deling på 4:6 og 2:6. Har forsøkt å ringe NAV men de klarer ikke svare fordi systemene er nede.... Er det noen som VET hva som er riktig?? Og som kan komme med noen fakta?
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #2 Skrevet 30. desember 2008 Han kan når som helst be nav om å fastsette nytt bidrag, det spiller ingen rolle hva som står i avtalen deres. At du har fått 2300 i bidrag med 50/50 deling er helt utrolig. Antagelig er det beløpet han har regnet ut nå nærmere virkeligheten, men du kan jo forsøke kalkulatoren selv.
Gjest A.P.Katt utlogget Skrevet 30. desember 2008 #3 Skrevet 30. desember 2008 Jeg og min eksmann gikk fra hverandre i april 2008. Vi brukte da NAV's bidragskalkulator til å regne ut bidrag. Og vi kom frem til at han skulle betale 2300 kroner i mnd. Min inntekt er 320000 og hans er 550000. Ingen av oss får ekstra barnetrygd, dette går rett inn på barnetskonto.Barnet er 4 år. og vi har barnet 50% hver. Vi har skrevet privatavtale hvor det står at han skal betale 2300 i bidrag, det står også at vi skal bruke NAV's kalk til å justere bidraget 1g i året, første gang i mai 2009. Nå har min eksmann vært inne og brukt kalkuatoren og kommet frem til at han kun skal betale 235 kroner i mnd! Det har han tenkt til å begynne med nå med engang. Har han lov til det? Hva med andre utgifter? Nå har vi hatt en deling på 4:6 og 2:6. Har forsøkt å ringe NAV men de klarer ikke svare fordi systemene er nede.... Er det noen som VET hva som er riktig?? Og som kan komme med noen fakta? Dere skal jo ha barnet like mye så hvorfor skal han betale bidrag til deg da? Det blir jo urimelig,så da stemmer det bedre med 235,- Når det gjelder utgifter til barnet som privatskole ol.må dere dele på dette. Innkjøp av klær, sykel,akebrett må dere dele på og det samme med aktivitetspenger. Så lenge barnet bor hos begge to like mye er det også 50% som skal deles! Hvorfor skal han betale deg bidrag da og ikke omvendt? Egentlig skal dere ikke betale bidrag i det hele tatt noen av dere,men dele alt 50% Han skal kun betale deg kunn 235;-fordi han tjener mere enn deg, så dette tror jeg faktisk stemmer.Du har jo ikke noe mere utgifter du enn det han har i forhold til barnet? Det å ringe NAV er nærmest mulig-NAV er en katastrofe! Skriv brev til dem så får du svar om noen måneder!
Gjest A.P.Katt utlogget med edit Skrevet 30. desember 2008 #4 Skrevet 30. desember 2008 Det å ringe NAV er nærmest umulig-NAV er en katastrofe! Skriv brev til dem så får du svar om noen måneder! Edit:fra mulig til umulig
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #5 Skrevet 30. desember 2008 235 kroner er nok mer riktig enn 2300. (Mitt barn får ca 1700 i bidrag. Har ikke samvær. Faren har høyere inntekt enn meg.)
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #6 Skrevet 30. desember 2008 Hva med andre utgifter? Nå har vi hatt en deling på 4:6 og 2:6. Andre utgifter dekkes av barnebidraget, med unntak av briller, tannregulering og utgifter til konfirmasjon.
Nilde Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 30. desember 2008 Han kan når som helst be nav om å fastsette nytt bidrag, det spiller ingen rolle hva som står i avtalen deres. At du har fått 2300 i bidrag med 50/50 deling er helt utrolig. Antagelig er det beløpet han har regnet ut nå nærmere virkeligheten, men du kan jo forsøke kalkulatoren selv. Vi satt sammen og puchet alle tall i april ( gjorde det flere ganger for å se om det ble riktig) derfor er jeg så forundret over at den nå viser en helt annen sum nå.
Gjest Gjest_A.P.Katt_* Skrevet 30. desember 2008 #8 Skrevet 30. desember 2008 Han kan når som helst be nav om å fastsette nytt bidrag, det spiller ingen rolle hva som står i avtalen deres. At du har fått 2300 i bidrag med 50/50 deling er helt utrolig. Antagelig er det beløpet han har regnet ut nå nærmere virkeligheten, men du kan jo forsøke kalkulatoren selv. Helt enig med deg! Trådstarter, ikke bråk med han om det beløpet for mest trolig så skylder du han kr.18585;- (kr.20700;- minus kr.2115;-) (April tom.desember: kr.2300;- X 9 mnd. =) kr.20700;- minus (235X9 =) 2115:-)
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #9 Skrevet 30. desember 2008 Helt enig med deg! Trådstarter, ikke bråk med han om det beløpet for mest trolig så skylder du han kr.18585;- (kr.20700;- minus kr.2115;-) (April tom.desember: kr.2300;- X 9 mnd. =) kr.20700;- minus (235X9 =) 2115:-) Nei, det gjør hun ikke. De har avtalt 2300, det er ingen lov mot å avtale mer enn Navs regler. Trådstarter, er du sikker på at dere la inn riktig samvær den gangen?
Nilde Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 30. desember 2008 Helt enig med deg! Trådstarter, ikke bråk med han om det beløpet for mest trolig så skylder du han kr.18585;- (kr.20700;- minus kr.2115;-) (April tom.desember: kr.2300;- X 9 mnd. =) kr.20700;- minus (235X9 =) 2115:-) Neida, jeg vil bare at det skal være riktig, derfor jeg ber om råd. De 2300 har blitt brukt til å betale barnehageregningen. Ikke noe jeg har fått inn på konto. Skal barnehagen da betales 50/50? Og innkjøp av klær 50/50? Delingen kom så tydelig frem på kalkulatoren i april, derfor jeg er litt forvirret nå. Denne gangen stod det ikke noe om deling av matrielle ting. Ingen intensjon om å lure barnefaren, 2300 kroner er noe vi kom frem til sammen.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #11 Skrevet 30. desember 2008 Nei, det gjør hun ikke. De har avtalt 2300, det er ingen lov mot å avtale mer enn Navs regler. Trådstarter, er du sikker på at dere la inn riktig samvær den gangen? Joda, egentlig så skylder hun han dette beløpet, men beløpet kan ikke kreves inn da det var en avtale han dengangen skrev nder på!
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #12 Skrevet 30. desember 2008 Nei, det gjør hun ikke. De har avtalt 2300, det er ingen lov mot å avtale mer enn Navs regler. Trådstarter, er du sikker på at dere la inn riktig samvær den gangen? Så lenge han tjener 230000 mer enn deg i året, skulle det bare mangle at han ikke også betalte mer av utgiftene til barnet. Han har avspist deg med kr 2300 pr måned, dvs kr 27.600 pr år, hvilket er kun en brøkdel av det han tjener mer enn deg. Han burde øket bidraget betydelig, uavhengig av NAV's regler (som er laget av menn, slik at mødrene kommer dårlig ut og fedrene slipper lettvint unna). Et bidrag på kr 5000 pr måned burde være minimum.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #13 Skrevet 30. desember 2008 Så lenge han tjener 230000 mer enn deg i året, skulle det bare mangle at han ikke også betalte mer av utgiftene til barnet. Han har avspist deg med kr 2300 pr måned, dvs kr 27.600 pr år, hvilket er kun en brøkdel av det han tjener mer enn deg. Han burde øket bidraget betydelig, uavhengig av NAV's regler (som er laget av menn, slik at mødrene kommer dårlig ut og fedrene slipper lettvint unna). Et bidrag på kr 5000 pr måned burde være minimum. Du høres ut som en bitter og grinete alenemor som hater menn. De har barnet like mye mao. 50% og ennå så mener du at kr.5000:-skal betales uansett av mannen?
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #14 Skrevet 30. desember 2008 Joda, egentlig så skylder hun han dette beløpet, men beløpet kan ikke kreves inn da det var en avtale han dengangen skrev nder på! Nei, det gjør hun ikke. Det er ingen som tvinger en til å betale bidrag nøyaktig i henhold til reglene.
Nilde Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #15 Skrevet 30. desember 2008 Så lenge han tjener 230000 mer enn deg i året, skulle det bare mangle at han ikke også betalte mer av utgiftene til barnet. Han har avspist deg med kr 2300 pr måned, dvs kr 27.600 pr år, hvilket er kun en brøkdel av det han tjener mer enn deg. Han burde øket bidraget betydelig, uavhengig av NAV's regler (som er laget av menn, slik at mødrene kommer dårlig ut og fedrene slipper lettvint unna). Et bidrag på kr 5000 pr måned burde være minimum. Men vi må nok alle følge bidragsreglene... Men jeg er vel litt enig i at den som tjener mest burde bidra mest uavheningig av om det er moren eller faren, men det blir en helt annen diskusjon.....
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #16 Skrevet 30. desember 2008 Neida, jeg vil bare at det skal være riktig, derfor jeg ber om råd. De 2300 har blitt brukt til å betale barnehageregningen. Ikke noe jeg har fått inn på konto. Skal barnehagen da betales 50/50? Og innkjøp av klær 50/50? Delingen kom så tydelig frem på kalkulatoren i april, derfor jeg er litt forvirret nå. Denne gangen stod det ikke noe om deling av matrielle ting. Ingen intensjon om å lure barnefaren, 2300 kroner er noe vi kom frem til sammen. Har dere delt omsorg skal alle utgifter deles likt, også barnehage og klær. Bidraget skal utjevne det at han bør betale mer fordi han tjener mer. Hvis han ikke deler barnehage og klær i dag, kan det hende at det ikke lønner seg noe særlig for ham å endre bidraget. På kjøpet vil dere også få evige diskusjoner om hva barnet egentlig trenger.
Nilde Skrevet 30. desember 2008 Forfatter #17 Skrevet 30. desember 2008 Nei, det gjør hun ikke. De har avtalt 2300, det er ingen lov mot å avtale mer enn Navs regler. Trådstarter, er du sikker på at dere la inn riktig samvær den gangen? Nå ble jeg veldig usikker, men jeg mener nå at vi gjorde det riktig. Vi har i hvertfall gjort en feil et eller annet sted.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #18 Skrevet 30. desember 2008 Nei, det gjør hun ikke. Det er ingen som tvinger en til å betale bidrag nøyaktig i henhold til reglene. Ser du ikke hva jeg skrev Skjønner du ikke at jeg mener PRINSIPIELT sett?
Silmarill Skrevet 30. desember 2008 #19 Skrevet 30. desember 2008 (endret) Har dere delt omsorg skal alle utgifter deles likt, også barnehage og klær. Bidraget skal utjevne det at han bør betale mer fordi han tjener mer. Hvis han ikke deler barnehage og klær i dag, kan det hende at det ikke lønner seg noe særlig for ham å endre bidraget. På kjøpet vil dere også få evige diskusjoner om hva barnet egentlig trenger. Helt enig med deg! Kun kr.235; Når dere deler regningene på 2 av de som gjelder barnet, samt dere deler likt på innkjøp av mat,klær, leker,lege,medisiner, og tinger tanger som har med barnet å gjøre så utgjør dette en sum som barnefar gir til deg! I tilegg skal du ha de 235 kronene. Om han betaler deg kr.2300;- som fast beløp pr.mnd da må du stå for utgiftene som er nevnt over her så går det kanskje opp i opp. (+ eller minus)Dere slipper også mye diskusjoner om hva som er nødvendig av innkjøp til barnet mm. Så om han nå kun betaler deg kr.235;- da skal han også dele likt med deg av nevnte utgifter over. Så egentlig er det mer lettvint at han betaler deg kr.2300;_ og at du alene står om utgiftene til barnet!Dere reglerer beløpet alt ettersom barnet får mere utgifter mht. fritidsaktiviteter, privatskolen som du nevnte osv! Ta en prat med barnefaren om dette Edit: ble litt rotete kanskje... Endret 30. desember 2008 av Silmarill
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #20 Skrevet 30. desember 2008 Ser du ikke hva jeg skrev Skjønner du ikke at jeg mener PRINSIPIELT sett? Hva slags prinsipp da? De står som sagt fritt til å avtale akkurat hva de vil. Det er ikke noen definerte måter man er nødt til å gjøre det på. Eller burde for den saks skyld, sånn prinsipielt. Dermed skylder hun ham prinsipielt sett ingenting heller, for det finnes ingen overordnede, allmenngyldige prinsipper, ut over at begge bør ta vare på barnet, og det gjør de jo. På den måten de har avtalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå