Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er sikkert ikke riktig underforum, men siden det handler om litteratur til skolegang spør jeg her.. Hvis to bøker har identisk ISBN-nummer, da er bøkene identiske også? Finner en bok med sammen ISBN hvor informasjone virker litt tvetydig (for meg som ikke har peiling..)

(Hvis noen hade tatt jeg bryet med å forklare forskjellen på volum og opplag hadde det vært fint. I noen tilfeller opplyses det kun om volum og andre ganger kun opplag.. Den aktuelle boken til denne spøsmålet skal være volum 1, men har samme ISBN som opplag 3 i en annen butikk.. :klø: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bøker med samme ISBN er identiske. Nye utgaver/endrede utgaver får nytt ISBN.

Skrevet

Uten at jeg er sikker, er ikke volum det samme som bind? at du for eksempel skal ha bind II i et verk?

Ellers stemmer det som det sies over at alle nye bøker og utgaver får nye ISBN og derfor er like (men noen ganger endres ting som skrivefeil og småting opp i nye opplag, men det er ikke snakk om noen store endringer).

Skrevet

Første gang en bok trykkes, trykkes den i 1. opplag, og senere opptrykk av boka kommer da som 2. opplag, 3. opplag osv dersom boka selger.

Skrevet

...og disse opplagene vil da ha samme isbn:)

Nye utgaver derimot har gjerne nytt omslag, er skrevet alt fra litt til nesten helt om og har nytt isbn.

Skrevet

Volum: Sannsynligvis bind.

ISBN: Lik ISBN betyr at det er samme bok. At omtalene varierer er ikke så rart hvis du har slått den opp på forskjellige nettsider, da ikke alle samler informasjon fra samme sted.

Opplag: En utgave av en bok kan trykkes i flere opplag. Det betyr bare at forlaget må trykke opp boken flere ganger etter hvert som de går tomme. Hvilket opplag en bok er er som regel ikke så vesentlig, bortsett fra i enkelte lærebøker hvor man benytter sjansen til å gjøre endringer i nye opplag. Endringene skal likevel i prinsippet ikke være så store, for da hadde boken blitt utgitt i ny utgave med nytt ISBN.

Ellers kan du gjerne fortelle hvilken bok det er snakk om, så skal vi se om vi ikke finner ut av spørsmålene dine helt konkret også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...