Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis en ansatt skal avtjene verneplikt, må h*n da søke om permisjon fra jobben? Hva om h*n ikke gjør det, kan h*n likevel forvente å gå rett i samme jobb igjen etter avtjent verneplikt? Må ikke arbeidsgiver i tilfelle informeres om at det er arbeidstakerens ønske?

Noen som vet noe om dette? Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Charming
Skrevet

Hallo du! Avsluttet selv min verneplikt for 20 dager siden, angrer IKKE!

Arbeidmiljøloven sier følgende om rett til permisjon ved avtjening av verneplikt osv.:

§ 33E. Rett til fri ved militærtjeneste m.v.

En arbeidstaker har rett til permisjon ved pliktig eller frivillig militærtjeneste eller liknende allmenn vernetjeneste.

Det samme gjelder ved frivillig tjenestegjøring av tilsammen 24 måneders varighet i styrker organisert av norske myndigheter for deltakelse i internasjonale fredsoperasjoner, såfremt arbeidstaker snarest mulig etter å ha inngått bindende avtale om tjenestegjøring i slike styrker varsler arbeidsgiver om dette.

Arbeidstaker som ønsker å fortsette i stillingen etter tjenestegjøringen, plikter å varsle arbeidsgiver om dette før tjenesten begynner.

Arbeidsgiver plikter ikke å ta arbeidstaker tilbake i arbeid før en måned etter mottak av varsel om fra hvilken dag arbeidstaker kan gjenoppta arbeidet.

http://home.no.net/siviltj/oppsigelse.htm

Skrevet
Arbeidstaker som ønsker å fortsette i stillingen etter tjenestegjøringen, plikter å varsle arbeidsgiver om dette før tjenesten begynner.

Det var akkurat dette jeg lurte på. En ansatt skal avtjene verneplikt fra januar, men har ikke "søkt" om permisjon, men har heller ikke sagt noe om h*n vil tilbake i jobb etterpå eller om h*n ikke vil.

Er litt i villrede, for jeg kan ikke si opp den ansatte mens h*n avtjener, men er ikke så lysten på å ta h*n tilbake etterpå heller.

Gjest Charming
Skrevet

Siden h*n da ikke har meldt i fra, så kan du vel strengt talt sparke han siden han ikke har oppfylt "sine plikter"? Eller hvordan er det..?

Skrevet

Ja, det var det da....hvordan er det?

Kan jeg være sleip og ikke si noe om det, men heller anta at h*n slutter når h*n innleverer nøkler og sånn? Ettersom h*n ikke har sagt ifra at h*n forventer å komme tilbake i jobben.

Gjest Charming
Skrevet

H*n burde selv forstå at h*n ikke bare kan forsvinne fra en jobb i ett år og bare komme tilbake igjen uten å måtte gjøre noe som helst spør du meg.

Hvis du ikke vil ha h*n tilbake igjen som du sier, ville jeg vært litt sleip - holdt kjeft og bare kvittet meg med h*n. Du har jo ditt på det rene da ser det ut som, så hvorfor beholde en du vil bli kvitt? Du er jo egentlig ikke sleip en gang, det er jo lovverket..

Skrevet
Det var akkurat dette jeg lurte på. En ansatt skal avtjene verneplikt fra januar, men har ikke "søkt" om permisjon, men har heller ikke sagt noe om h*n vil tilbake i jobb etterpå eller om h*n ikke vil.

Er litt i villrede, for jeg kan ikke si opp den ansatte mens h*n avtjener, men er ikke så lysten på å ta h*n tilbake etterpå heller.

Husk at du som arbeidsgiver plikter å betale feriepenger for de første 12(?) ukene vedkommende har tapt arbeidsfortjeneste. Dvs, han skal ha lønnen for de ukene med i feriepengegrunnlaget sitt fra deg.

Skrevet
Husk at du som arbeidsgiver plikter å betale feriepenger for de første 12(?) ukene vedkommende har tapt arbeidsfortjeneste. Dvs, han skal ha lønnen for de ukene med i feriepengegrunnlaget sitt fra deg.

Mener du de 12 første ukene av verneplikten?

H*n har ikke faste vakter, kun ekstrahjelp så det vil være umulig å regne ut hva h*n skulle hatt i feriepenger de neste tre mnd......

Gjest Charming
Skrevet

Skal vi se her:

§ 33E. Rett til fri ved militærtjeneste m.v.

"..En arbeidstaker har rett til permisjon ved pliktig eller frivillig militærtjeneste eller liknende allmenn vernetjeneste. BLABLABLA.. såfremt arbeidstaker snarest mulig etter å ha inngått bindende avtale om tjenestegjøring i slike styrker varsler arbeidsgiver om dette. "

"Man kan ikke bli sagt opp så lenge man har permisjon etter paragraf 33E.

Blir man sagt opp har man alltid krav på lønn i det antall måneder oppsigelsetid som var avtalt når du begynte. (sikkert 3 mnd.)"

Så i praksis vil jeg vel tro at så lenge vedkommende IKKE sier fra til arbeidsgiver om dette, mister h*n retten sin til å beholde jobben (på grunnlag av militærtjenesten). Men at han som sagt har krav på lønn i de antall måneder oppsigelsestid som avtalt. Så jeg vil tro at du kan "sparke" han men må betale ut lønn i oppsigelsestiden, hvor lang den enn er for han siden han kun er ekstrahjelp.

(Vet jeg skriver han, men orket ikke alle de stjernene når det ble så langt (:)

Gjest Charming
Skrevet
Mener du de 12 første ukene av verneplikten?

H*n har ikke faste vakter, kun ekstrahjelp så det vil være umulig å regne ut hva h*n skulle hatt i feriepenger de neste tre mnd......

På Arbeidstilsynet sine faktasider står det at:

"Når arbeidsforholdet opphører, skal arbeidstakeren ha utbetalt feriepengene som er opptjent fram til sluttdato. Utbetalingen skal skje siste lønningsdag før fratreden. Dersom deler av feriepengegrunnlaget ikke lar seg beregne innen dette tidspunktet, kan dette beløpet utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjøret."

Var dette til noen hjelp?

Skrevet

Tusen takk for all hjelp. Jeg tror jeg har funnet en måte å løse det på :)

Skrevet

Men h*n har sagt ifra muntlig at h*n skal i militæret, da blir det vel ikke skoft?

Skrevet

I grenseland, kanskje, men h*n har ikke søkt om permisjon og fått den invilget, så da er det ihvertfall ugyldig fravær, og det er vel det samme som skoft?

Skrevet

Ja, jeg vil si det, men er jo så gruelig redd for å gjøre feil....

Skrevet
Men h*n har sagt ifra muntlig at h*n skal i militæret, da blir det vel ikke skoft?

Nja, utgangspunktet er jo at en muntlig avtale er like god som en skriftlig, men er usikker på definisjonene her.

Uansett ville jeg som arbeidsgier tenkt at arbeidstaker ofte står veldig sterkt ved en evt. tvist, og jeg ville derfor pratet med vedkommende for å få en avtale på plass. Er han bare ekstrahjelp og skal i i millitærtjeneste nå er det vel uansett ikke veldig sannsynlig at han kommer tilbake etterpå med mindre det er arbeidsplass han håper på karriere i senere.

Skrevet

Ang. opptjening av feriepenger kan du lese mer i ferieloven, der står bla

"(5) (Opptjening av feriepenger under militær og sivil plikttjeneste)

Arbeidstaker som har arbeidet minst 3 måneder hos en arbeidsgiver, opptjener feriepenger hos denne under ulønnet fravær på grunn av:

a) pliktig militærtjeneste i henhold til lov 17. juli 1953 nr. 29 om verneplikt,

b) sivil plikttjeneste etter lov 19. mars 1965 nr. 3 om fritaking for militærtjeneste av overbevisningsgrunner, eller

c) pliktig tjeneste i Sivilforsvaret eller Heimevernet

i opptil 3 måneder til sammen hvert opptjeningsår. "

Det finnes regler for hvordan man kan regne ut grunnlag for dem som jobber på timebasert kontrakt, men jeg har ikke de reglene i hodet her og nå. (har fri i julen, og disse tingene ligger på jobb)

Skrevet

Men h*n er ekstrahjelp, altså finnes det ikke noen timesbasert kontrakt heller. Jeg KAN altså gi h*n tilbake jobben når h*n er ferdig med verneplikten, med en dag pr mnd - og jeg ville ikke gjøre noe feil...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...