Gå til innhold

Fluoxetin, Fontex og Nycoflox

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_renate_*
Skrevet

noen som kan si meg forskjellene på anti depresiva pillene

Fluoxetin, Fontex og Nycoflox?

Tusen takk til de som svarer og kommer med erfaringer!

er det forresten noen av disse man går opp i vekt av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fluoxetin er navnet på virkestoffet i Fontex. Det er med andre ord akkurat samme tabletter, bare at produsentene er ulike. Fluoxetin produseres nå av Mylan, mens Fontex produseres av Lilly. Når en medisin har samme virkestoff, men produsentene bruker ulikt navn på noe som i prinsipp er eksakt det samme, kalles dette et synonympreparat.

Nycoflox finner jeg ikke i felleskatalogen, men på utenlandske sider står det at virkestoffet også der er fluoxetin. Mulig dette ikke produseres i/for Norge eller at det er så nytt at det ikke er oppført i felleskatalogen.

Mest sannsynlig er Nycoflox et synonympreparat til både Fontex og Fluoxetin. Men dette bør du spørre legen din om.

Fontex/Fluoxetin blir ganske ofte gitt til de som er redde for vektøkning fordi de har mindre rapporterte tilfeller av vektoppgang enn andre antidepressiva. Men dette er individuelt.

Ta deg en tur til fastlegen og diskuter hva som kan fungere best for deg, bivirkninger og annet, så finner du nok ut av det til slutt!

• Liker 1
Gjest Gjest_Cathrine_*
Skrevet
Fluoxetin er navnet på virkestoffet i Fontex. Det er med andre ord akkurat samme tabletter, bare at produsentene er ulike. Fluoxetin produseres nå av Mylan, mens Fontex produseres av Lilly. Når en medisin har samme virkestoff, men produsentene bruker ulikt navn på noe som i prinsipp er eksakt det samme, kalles dette et synonympreparat.

Nycoflox finner jeg ikke i felleskatalogen, men på utenlandske sider står det at virkestoffet også der er fluoxetin. Mulig dette ikke produseres i/for Norge eller at det er så nytt at det ikke er oppført i felleskatalogen

.

Mest sannsynlig er Nycoflox et synonympreparat til både Fontex og Fluoxetin. Men dette bør du spørre legen din om.

Fontex/Fluoxetin blir ganske ofte gitt til de som er redde for vektøkning fordi de har mindre rapporterte tilfeller av vektoppgang enn andre antidepressiva. Men dette er individuelt.

Ta deg en tur til fastlegen og diskuter hva som kan fungere best for deg, bivirkninger og annet, så finner du nok ut av det til slutt!

• 2 år senere...
Skrevet

Jeg har gåt på Fontex i fire dager nå, jeg har gått ned tre kilo!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har gått på Fluoxetin et år nå, ikke pga depresjon, men for å hindre overspising. (Har slitt med bulimi.)

Min erfaring er at jeg gikk ned ca 3 kg med disse tablettene, og har holdt meg stabil der siden.

Gjest Footloose
Skrevet

Og så kommer jeg da som gikk opp 20 kg etter at jeg begynte på fonetx, et halvt år tok det. Har heldigvis blitt tatt av de nå.

Skrevet

Jeg har gåt på Fontex i fire dager nå, jeg har gått ned tre kilo!

Tre kilo på fire dager er vel ikke så veldig sannsynlig? Ikke som reell vektnedgang. Da vil jeg tro du har mistet endel væske... For å gå ned 1 kilo må man gå 7000 kcal i underskudd. Du har vel ikke gått 28 000 kcal i underskudd på fire dager?

Og så kommer jeg da som gikk opp 20 kg etter at jeg begynte på fonetx, et halvt år tok det. Har heldigvis blitt tatt av de nå.

Er jo ikke sikkert det er bivirkning av selve medisinen. Veldig vanlig å¨gå opp i vekt hvis / når man blir bedre pga bedret matlyst.

Gjest Footloose
Skrevet

jeg ble ikke bedre av dem, derfor jeg er tatt av og kun tar lamictal nå:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...