Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, bare lurer på om juss studiet er tøft, mye lesing, pugging etc? går det greit med en jobb ved siden av? Er egentlig ferdigutdannet sosionom, men tenker på å studere juss (master studiet) også. Noen som har noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Anette_*
Skrevet

Det er ikke så hardt som mange skal ha det til. Kommer an på om du har anlegg for den typen drøfting og oppgaveskriving som er der.

Skrevet

Studiet i seg selv er nok ikke stort hardere enn andre studier, så lenge man har interesser og evner i den retningen. Det som er hardt med jus er derimot det knallharde karakterpresset, ifølge mine venninner som studerer jus kan du bare glemme å få en av jobbene du ønsker deg med en C på vitnemålet.

Skrevet
Studiet i seg selv er nok ikke stort hardere enn andre studier, så lenge man har interesser og evner i den retningen. Det som er hardt med jus er derimot det knallharde karakterpresset, ifølge mine venninner som studerer jus kan du bare glemme å få en av jobbene du ønsker deg med en C på vitnemålet.

Hmm, tenkte litt på jus for ikke så lenge siden, fordi jeg kan tenke meg å bli byråkrat. Må man ha A eller B i snitt for det også? Eller er det implisert advokat eller jurist i et fancy næringslivsselskap i "jobbene du ønsker det"?

Skrevet

Enkelte krefter i det juridiske miljøet har satt ut falske rykter om at man "MÅ" ha toppkarakterer for å få bra jobber. Dette er vrøvl! Folk som har D i snitt får seg f.eks. fint jobb som skattejurister i det offentlige. Etter et par år her, får man fort jobb som advokatfullmektig i et firma som jobber med skatterett.

Selv hadde jeg en svak B i snitt og fikk jobb som advokatfullmektig rett etter endt studie. En kamerat av meg hadde et snitt på C og jobber også som adv.fullmektig., og det på Østlandet.

Spørsmålet er om man synes juss er spennene eller ei, og om man føler at livet er en eneste lang lidelse dersom man ikke får innpass i ett av de fem største advokatfirmaene rett etter endt studie. Med mindre man lider av slike mentale forstyrrelser at dette er tilfelle, så bør man slå til. Juss er gøy, det!

Skrevet
Enkelte krefter i det juridiske miljøet har satt ut falske rykter om at man "MÅ" ha toppkarakterer for å få bra jobber. Dette er vrøvl! Folk som har D i snitt får seg f.eks. fint jobb som skattejurister i det offentlige. Etter et par år her, får man fort jobb som advokatfullmektig i et firma som jobber med skatterett.

Selv hadde jeg en svak B i snitt og fikk jobb som advokatfullmektig rett etter endt studie. En kamerat av meg hadde et snitt på C og jobber også som adv.fullmektig., og det på Østlandet.

Spørsmålet er om man synes juss er spennene eller ei, og om man føler at livet er en eneste lang lidelse dersom man ikke får innpass i ett av de fem største advokatfirmaene rett etter endt studie. Med mindre man lider av slike mentale forstyrrelser at dette er tilfelle, så bør man slå til. Juss er gøy, det!

Det stemmer, det er mine erfaringer også. Man skaffer seg litt arbeidserfaring et sted og suser videre. Erfaring er gull verdt.

Skrevet

Bare tull.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...