Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. desember 2008 #1 Skrevet 28. desember 2008 Jeg sliter med sosial angst, og det gjør livet mitt litt vanskelig.. Nå vil jeg bare komme meg ut av det. Noen som har tips om hva jeg kan gjøre? Behandler, liknende?
Gjest pastablasta Skrevet 28. desember 2008 #2 Skrevet 28. desember 2008 Fastlegen din --> henvisning psykolog.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2008 #3 Skrevet 28. desember 2008 Boken å bekjempe sosial angst fra Tapir forlag. Meditasjon, yoga, qigong og tai chi had dokumentert og svært god effekt i forhold til angst. Alt arbeid med å få en fri, rolig og dyp pust hjelper masse. Søk om det på nettet. Akkupunktur hjelpe som regel en del mot angst. Du bør få deg time hos psykolog. Du kan også lese om kognitiv terapi. All trening er bra Riktig kosthold kan også ha en del å si. Ikke isoler deg, gå ut, vær med folk, ta sjanser. Snakk med folk du stoler på. Skriv ned 3 positive ting om deg selv hver dag.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #4 Skrevet 30. desember 2008 Takk takk:) Masse gode tips! Dette skal jeg prøve!
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2008 #5 Skrevet 30. desember 2008 Gå ut!!!!! Så enkelt og så vanskelig. Jeg har vert der selv. Man må bare eksponere seg selv for mennesker. Er du redd for hva folk tenker om deg? At folk vurderer og dømmer deg? Det var mitt problem. Det som ble etslags vendepungt for meg var da jeg leste en liten digresjon et sted: De aller fleste er altfor opptatt med seg selv til å tenke to ganger over deg engang. En vond og god realitet samtidig.. Når det sto på klarte jeg omtrent ikke gå ut døra engang. Nå har jeg fulltidsjobb der jeg møter og kommuniserer meg hundrevis av mennesker hver dag. Og jeg trives!
Gjest dineVibber Skrevet 30. desember 2008 #6 Skrevet 30. desember 2008 Stikkordet er å bryte atferdsmønsteret ditt når du er blant andre mennesker. Unngår du øyekontakt? Snakker du lavt? Snakker du i det hele tatt? Skriv ned din atferd og kartlegg. Spør deg selv hva du er redd for. Er du redd for at andre skal synes du er teit? Er du redd for å si noe dumt? Er du redd for at du ikke er bra nok? Er du redd for at andre skal le av deg? Notér svarene dine. Bruk en dag til å være ute blant folk. Observer hva slags tanker som dukker opp i hodet ditt, og hva de får deg til å føle. Skriv eventuelt ned når du kommer hjem. Begynn i det små. Gå på butikken og handle. Ta kontakt med betjeningen og spør et spørsmål, f.eks. om hvor du finner shampoo. Husk øyekontakt! Avslutt med å si høyt og tydelig "takk" når du er blitt vist hvor det er. Når du er klar for det, beveger du deg til en mer komplisert sosial setting for å øve. Start deretter med å visualisere hvordan du ønsker å være blant andre mennesker. Visualiser ulike scearier, som på butikken, på skolen/jobb, i familiesamenkomster, på bussen, på trening, i byen, på fest osv. Tenk over hvordan du oppfatter andre som er sosiale av seg. Synes du de er dumme? Synes du det de sier er dumt? Sannsynligvis ikke. Og det fine er at andre vil synes akkurat det samme om deg, når du snakker og er sosial. Ha lave forventninger om deg selv til å begynne med. Du blir ikke Anne Kat. Hærland over natta. Sosial interaksjon er komplisert, og det er mange som synes det er vanskelig. Det må som alt annet, læres. Observer andre som du synes fungerer fint sosialt, og forsøk å kopiere dem i en annen sosial situasjon. Når du er i en sosial setting, forestill deg at du er denne personen som du ser opp til. Forestill deg at du ser ut som henne, at du snakker som henne, at du faktisk ER henne. Legg samtidig merke til hvordan andre reagerer på deg. Når du sakte men sikkert begynner å få det til sosialt, kommer andre rundt deg til å legge merke til det. Du må regne med å få kommentarer på det. Folk er vare på forandring hos andre mennesker, og vil ofte teste dem ut. Dette er noe du må ta som et godt signal på at du har forandret deg, og ikke la andres testing av deg gå inn på deg. Før du skal ut i sosiale sammenkomster, jobb litt med deg selv like før. Sett deg selv i en egen stemning. Nesten som en idrettsutøver som skal i gang med konkurranse. Da sørger du for at du presterer optimalt. For det er nærmest som en idrettsprestasjon du skal gjennomføre når du skal møte andre mennesker. Sol på deg selv!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå