Gå til innhold

Vi er heldige tross alt


Gjest pastablasta

Anbefalte innlegg

Gjest pastablasta

..bare litt underlig at ingen ser ut til å ha tenkt på den potensielle ustabiliteten, som ett dobbelstjernesystem har på planetbanene i systemet ? Ok, ja, det har vel vært stabilt i millioner av år, men ett system med en enkelt stjerne i midten (som i vårt solsystem), må da ha ett mye jevnere gravitasjonstrekk på planetene rundt den?

Nuff talk, titt på linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

..bare litt underlig at ingen ser ut til å ha tenkt på den potensielle ustabiliteten, som ett dobbelstjernesystem har på planetbanene i systemet ?

Samme tenkte jeg, men det virker som om de har slått seg til ro med at det er en veldig tett dobbeltstjerne (siden de trodde at den var enkel på forhånd). Kanskje nettoeffekten av dobbeltstjernen er så liten at det har tatt mange milliarder år før den førte til en baneendring stor nok til å forårsake en kollisjon. En kjempetreg ustabilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hva mener du vi skal gjøre med det da?

Døh, bemanne et romskip som skal plante en atombombe på den andre planeten mens Aerosmith spiller i bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pastablasta
og hva mener du vi skal gjøre med det da?

Lese på linken og gjerne lese flere av artiklene som handler om astronomi, og generelt, lese mye mer om naturvitenskap mm ?

Facinerende stoff, sånt noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lese på linken og gjerne lese flere av artiklene som handler om astronomi, og generelt, lese mye mer om naturvitenskap mm ?

Facinerende stoff, sånt noe!

det er veldig fasinerende og lese om, menn treffer de så treffer de, uanseth om jeg leser om hvorfor:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pastablasta
det er veldig fasinerende og lese om, menn treffer de så treffer de, uanseth om jeg leser om hvorfor:-)

Hva da treffer ?

Har du i det hele tatt lest på den linken?

La meg hjelpe deg litt:

"Det var som om Jorden og Venus skulle ha dundret inn i hverandre. Dersom det var liv på planetene, vil dette ha blitt totalt utslettet på bare noen minutter. Det ville ha vært den ultimate utryddelsen av absolutt alt levende, inkludert mikroorganismer. En tett skive av støv som sirkler rundt stjernen avslører stillferdig planetenes dramatiske, men triste skjebne."

..derfor min kommentar om at vi er heldige, og det at vi har en enkelt stjerne (sola) i vårt solsystem, som sannsynligvis ikke fåkker opp planetbanene som ett dobbelstjernesystem mer sannsylig vil gjøre.

Før du svarer en gang til, vil jeg at du leser hele artikkelen jeg linket til i første innlegg, les den grundig!

Dette er tross alt romjulspensum! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...