Gjest Mea Culpa Skrevet 27. desember 2008 #1 Skrevet 27. desember 2008 Jeg holder paa aa bake mitt foerste glutenfrie broed og er veldig spent paa resultatet! Har brukt denne oppskriften. Naa lurer jeg da paa om noen her har tips eller oppskrifter de har lyst til aa dele? Paa forhaand takk.
Gjest Mea Culpa Skrevet 27. desember 2008 #2 Skrevet 27. desember 2008 Det var det daarlig med gitt! Nuvel ... broedet jeg ble bakte ble ekstremt kompakt og blytungt, men det smaker godt.
mustapippuri Skrevet 27. desember 2008 #3 Skrevet 27. desember 2008 Tipper du kan få noen gode tips her http://forum.ncf.no/
Gjest Mea Culpa Skrevet 28. desember 2008 #4 Skrevet 28. desember 2008 Tipper du kan få noen gode tips her http://forum.ncf.no/ Oooooh! Takk takk.
MarianneE Skrevet 28. desember 2008 #5 Skrevet 28. desember 2008 Tips og triks? Vet ikke om jeg har det, til tross for at jeg har levd glutenfritt i 7 år
Gjest Mea Culpa Skrevet 28. desember 2008 #6 Skrevet 28. desember 2008 Tips og triks? Vet ikke om jeg har det, til tross for at jeg har levd glutenfritt i 7 år Hvorfor svare da? Et tips kunne vaert aa huske paa aa bruke vanlig eddik og ikke malteddik slik som jeg gjorde ...
Mixelite Skrevet 28. desember 2008 #7 Skrevet 28. desember 2008 Jeg holder paa aa bake mitt foerste glutenfrie broed og er veldig spent paa resultatet! Har brukt denne oppskriften. Naa lurer jeg da paa om noen her har tips eller oppskrifter de har lyst til aa dele? Paa forhaand takk. Jeg tipper at brødet ditt ble tungt pga alle eggene. Egg gjør brødet saftig og mindre smuldrete, men med for mye blir det tungt. Det er iallfall min erfaring. Når jeg baker bruker jeg oppskriften på melpakken og tilsetter evt. finmalte gryn/linfrø/solsikkefrø/sesamfrø for smakens skyld. Slenger i tillegg oppi noen hele gryn for "tyggbarheten".
Gjest sirisu Skrevet 29. desember 2008 #8 Skrevet 29. desember 2008 Disse får jeg alltid til kjempe bra: Grovbrød 1 pk Semper fin (500g) 1 pk Semper med fiber (500g) 1 pk Toro grov (417g) 1 ts salt 6 ss sesamfrø m/ skall 1 dl olje 12 dl vann 1 pk fersk gjær 3 ss fiber husk 2 ss sirup (Du kan bytte ut sesamfrø med lin frø, solsikkefrø eller annet) Varm vann og olje til 37 grader. Rør i gjær og fiber husk. La det svelle i 10 minutter. Tilsett resten av ingrediensene, og la eltemaskinen gå i 5 min. Heves i 30 minutter. Del deigen i 3, og ha i brødform. ( Bak ut med Jyttemel eller fordel deigen i formene ved hjelp av fuktet slikkepott). Etterhev brødene i 20 min. og stek v/ 180-190 grader i 30-40 min.
Gjest Mea Culpa Skrevet 29. desember 2008 #9 Skrevet 29. desember 2008 Jeg tipper at brødet ditt ble tungt pga alle eggene. Egg gjør brødet saftig og mindre smuldrete, men med for mye blir det tungt. Det er iallfall min erfaring. Når jeg baker bruker jeg oppskriften på melpakken og tilsetter evt. finmalte gryn/linfrø/solsikkefrø/sesamfrø for smakens skyld. Slenger i tillegg oppi noen hele gryn for "tyggbarheten". Takk for tipset. Disse får jeg alltid til kjempe bra: Grovbrød 1 pk Semper fin (500g) 1 pk Semper med fiber (500g) 1 pk Toro grov (417g) 1 ts salt 6 ss sesamfrø m/ skall 1 dl olje 12 dl vann 1 pk fersk gjær 3 ss fiber husk 2 ss sirup (Du kan bytte ut sesamfrø med lin frø, solsikkefrø eller annet) Varm vann og olje til 37 grader. Rør i gjær og fiber husk. La det svelle i 10 minutter. Tilsett resten av ingrediensene, og la eltemaskinen gå i 5 min. Heves i 30 minutter. Del deigen i 3, og ha i brødform. ( Bak ut med Jyttemel eller fordel deigen i formene ved hjelp av fuktet slikkepott). Etterhev brødene i 20 min. og stek v/ 180-190 grader i 30-40 min. Tusen takk for oppskrift. Vet du om det gaar bra aa bruke andre melblandinger? Vet ikke om jeg faar tak i Semper her i England. Har ikke sett det noe sted i det minste.
Mixelite Skrevet 29. desember 2008 #11 Skrevet 29. desember 2008 Takk for tipset. Tusen takk for oppskrift. Vet du om det gaar bra aa bruke andre melblandinger? Vet ikke om jeg faar tak i Semper her i England. Har ikke sett det noe sted i det minste. http://www.semper.se/templates/page.aspx?id=152 Du finner leverandør i Uk på denne linken Bare husk at det er forskjell på glutenfritt og naturlig glutenfritt.
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2008 #12 Skrevet 31. desember 2008 Det som er vesentlig i glutenfrie oppskrifter er at det står hvilke mel type. Jeg har mange ganger lest "kjempe gode glutenfri og melkefrie boller" og under står det "1 kg glutenfritt mel". Og da er jeg like langt fordi jeg kan jo bruke utallig typer mel og hvert mel har sine egenskaper.. I jula laget jeg serinakaker med to forskjellige mel typer (en type med toro og en med jytte) og både smak og konsistens ble helt forskjellig! Du kan sikkert bruke andre typer mel til bondebrødet men jeg kan ikke "garantere" at du deigen blir like bra, men får alt jeg vet kan den jo bli bedre. Hvilke mel blandinger får du tak i?
Gjest Mea Culpa Skrevet 31. desember 2008 #13 Skrevet 31. desember 2008 Det som er vesentlig i glutenfrie oppskrifter er at det står hvilke mel type. Jeg har mange ganger lest "kjempe gode glutenfri og melkefrie boller" og under står det "1 kg glutenfritt mel". Og da er jeg like langt fordi jeg kan jo bruke utallig typer mel og hvert mel har sine egenskaper.. I jula laget jeg serinakaker med to forskjellige mel typer (en type med toro og en med jytte) og både smak og konsistens ble helt forskjellig! Du kan sikkert bruke andre typer mel til bondebrødet men jeg kan ikke "garantere" at du deigen blir like bra, men får alt jeg vet kan den jo bli bedre. Hvilke mel blandinger får du tak i? Aha ... Saa man maa nesten bare proeve seg fram og haape paa det beste antar jeg. Det skal ikke vaere lett gitt! Doves Farm er det eneste merket jeg har funnet i butikkene her saa langt.
Gjest Mea Culpa Skrevet 31. desember 2008 #14 Skrevet 31. desember 2008 http://www.semper.se/templates/page.aspx?id=152 Du finner leverandør i Uk på denne linken Bare husk at det er forskjell på glutenfritt og naturlig glutenfritt. Takk takk. Ser ut til at man kun faar kjoept Semper paa resept her ... Faar holde meg til det jeg finner paa supermarkedet. Jeg har ingen diagnose, jeg bare proever aa finne ut om jeg har en form for intoleranse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå