Gå til innhold

Kolliderte i garasjen - min feil

Gjest Gjest_Linn_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Linn_*

Kolliderte i egen garsje...fikk skrapet opp store deler av ene siden og litt foran på panseret. Tror jeg må ha nytt panser samt bytte karosseri på ene siden og noe bak...

Egenandelen min er for slikt 9.000- Har helkasko og er NAF-medlem.

Hva skjer så da? Jeg behøvde ikke fylle ut skadeskjema, sa forsikringsselskapet, men jeg må sende bilen på verksted gjennom NAF. Så tar det ca. 2 uker.

Har noen her erfaringer med sånt?

Når betaler man egenandelen da, når bilen er ferdig på verkstedet? Kan faktura deles i 2 eller 4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Shit happens :-)

Stusser litt på at du ble fortalt at du ikke skal skrive skademelding. Det er jo på bakgrunn av skademeldingen selskapet ditt behandler saken. Da jeg jobbet i bransjen gjorde vi ingenting før vi hadde skademeldingen. Tror jeg ville dobbeltsjekket dette hvis jeg var deg.

Du velger selv hvor du vil reparere bilen din. Hvis bilen ikke er kjørbar, kan du ringe NAF. Du sier fra til verkstedet at dette er en forsikringssak. Du kan jo høre hvor lang tid det tar å reparere bilen. (Ikke sikkert at den blir klar på to uker).

Hvis forsikringen din inkluderer leiebil, er den saken biff. Godt mulig NAF har noen kundefordeler på det området også.

Når reparasjonen er ferdig, sjekker verkstedet med selskapet ditt hvor mye du skal betale i egenandel. Når du henter bilen, betaler du kun egenandelen til verkstedet. (Selskapet ditt betaler fakturaen minus egenandel).

Jeg vil tro selskapet ditt har rutiner for å stykke opp (egenandels)beløpet.

Hvis dette er en nyere bil, antar jeg det er uaktuelt å ikke benytte forsikringen. Selskapet ditt bør uansett si fra hvis summen av egenandel og bonustapet overstiger reparasjonssummen. Det vil i så fall lønne seg å betale beløpet selv, men da må du fort ut med en god del penger der og da, og i så fall antar jeg du må avtale hvordan betalingen skal skje med bilverkstedet.

Endret av kenneth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet akkurat det samme i sommer... :sur:

Jeg har også Gjensidige og er NAF medlem.

Jeg skrev skademelding på hva som var skjedd, og la ved papirer fra et oppretterverksted som Gjensidige har avtale med om beregnet pris på reparasjonen. Så fikk jeg brev fra forsikringsselskapet hvor de forklarte hva som ville skje videre og eventuelt bonustap ved bruk av kaskoen. Jeg skulle avtale reparasjon med biloppretter selv, og leiebil var inkludert der. Når jeg hentet bilen betalte eg kun egenandelen (som er 4000 lavere enn din egenandel i Gjensidige grunnet NAF-medlemskapet) Etter reparasjonen fikk jeg utregning fra Gjensidige hvor jeg fikk mulighet til å betale inn resten om jeg ville, mot å ikke miste bonus. For min del ble reparasjonen så mye dyrere enn bonustapet, så jeg valgte å bruke forsikringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skadet en annen bil etter at jeg hadde parkert tidligere i år - parkeringsplassene var nedoverbakke, og jeg mistet døra da jeg var på tur ut, så den svingte opp og bulket bilen nedenfor. Skade for 10.000. Tok det på forsikringa, men fikk beskjed om at jeg ikke trengte å sende skademelding. Hadde sikkert noe å gjøre med at vi var fullstendig enige om hva som hadde skjedd og at det var min feil (hva ellers...), så kanskje forsikringsselskapene nå har funnet ut at skademelding er unødvendig jobb så lenge den skyldige er klar på at hun er skyldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Kolliderte i egen garsje...fikk skrapet opp store deler av ene siden og litt foran på panseret. Tror jeg må ha nytt panser samt bytte karosseri på ene siden og noe bak...

/quote]

Jeg stusser på at du skriver at du kolliderte i garasjen og at det var din feil. En kollisjon er et sammenstøt mellom to eller flere kjøretøy. Så hva kolliderte du med?

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må være feilinformasjon fra selskapets side.

Hvilket selskap er dette?

Neida. Fikk først ingen beskjed om å sende inn skademelding, stusset litt på dette, og sendte til slutt inn skademelding likevel, fordi verkstedet bileier hadde fått vurdert skaden på mente vi skulle gjøre det. Da fikk jeg en mail tilbake om at verkstedet tok feil, jeg hadde ikke trengt å sende inn skademelding.

Dette var If.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her, takk for at dere kom med innspill.

Jeg "kolliderte" jo ikke, men jeg skadet bilen i garasjeanlegget her jeg bor. Den ble kraftig scratchet opp langs hele siden og foran på panseret ble det en bulk. Det er et garasjeanlegg bestående av flere etasjer og det er ganske trange svinger og baner. Dum glipp...må ha vært veldig trett den morgenen.

Det var ingen andre innblandet.

NAF verkstedet sa jeg skulle spørre forsikringsselskapet om jeg skulle skrive skademelding. Jeg spurte så forsikringsselskapet på telefon om jeg skulle sende skademelding og da sa de at jeg ikke behøvde det da det var i eget garasjeanlegg og ingen andre var innblandet.

Synes regningen blir hard å svelge da jeg har veldig mye annet akkurat nå.

Avtaler jeg å splitte opp regningen med NAF eller med forsikringsselskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ta det på forsikringen om bonustapet er større enn regningen på skaden?

Jo, tar det på forsikringen. Egenandelen er som sagt 9.000 (tror jeg at jeg skrev over her). Egenandelen er vesentlig mindre enn faktiske kostnader.

Håper de 9.000 kan splittes i 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe å si for forsikringen at man venter med å få skaden reparert?

Har fått vite at skaden vil koste kr 60.000 å utbedre, og egenandelen er som sagt på 9.000.

Betyr det noe ift verkstedet eller forsikringen om jeg venter til midten av februar med utbedringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan fint vente til februar med å reparere bilen din.

Imidlertid setter sikkert selskapet ditt pris på at du informerer dem om disse planer, så slipper de å bruke tid på saken for å purre deg frem til da.

Er det en ny bil? 60 000 hørtes mye ut... Du er sikker på at den ikke blir kondemnert?

Hva vil det si, at bilen blir kondemnert? Hva skjer da?

Nei, den blir bare reparert og fikset. Går fint det, men delene som må byttes ut koster mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...