Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #1 Skrevet 26. desember 2008 Jeg er invitert til middag hos en iransk familie lille nyttårsaften. Jeg har endel pene småflasker med nydelig hjemmelaget kirsebærlikør jeg har delt ut som julegaver i år. Nå lurer jeg på om jeg kan gi en til dem også. De er veldig vestlige, men svært "skikkelige". Tror dere det kan bli godt mottatt?
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #2 Skrevet 26. desember 2008 Jeg er invitert til middag hos en iransk familie lille nyttårsaften. Jeg har endel pene småflasker med nydelig hjemmelaget kirsebærlikør jeg har delt ut som julegaver i år. Nå lurer jeg på om jeg kan gi en til dem også. De er veldig vestlige, men svært "skikkelige". Tror dere det kan bli godt mottatt? Nei, de liker nok ikke sånt. Send de til meg i stedet.
Gjest antigartner Skrevet 26. desember 2008 #3 Skrevet 26. desember 2008 Jeg kjenner ikke veldig mange iranske familier i Norge, men av de få jeg kjenner, eller kjenner til, er det noen som drikker alkohol og noen som ikke gjør det. De er ganske "fornorsket" i begge tilfeller. Basert på dette konkluderer jeg at det er helt uforutsigbart. Hvis du ikke vet sikkert vil jeg derfor råde deg til å ta med en annen gave til vertskapet.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #4 Skrevet 26. desember 2008 Jeg kjenner ikke veldig mange iranske familier i Norge, men av de få jeg kjenner, eller kjenner til, er det noen som drikker alkohol og noen som ikke gjør det. De er ganske "fornorsket" i begge tilfeller. Basert på dette konkluderer jeg at det er helt uforutsigbart. Hvis du ikke vet sikkert vil jeg derfor råde deg til å ta med en annen gave til vertskapet. Klart svar. Så siden "tilgjengelig statistikk" tilsier at det er 50/50 for at det blir godt mottatt, blir det vel til at jeg følger rådet ditt...
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 26. desember 2008 #5 Skrevet 26. desember 2008 Klart svar. Så siden "tilgjengelig statistikk" tilsier at det er 50/50 for at det blir godt mottatt, blir det vel til at jeg følger rådet ditt... Hvorfor spør du dem ikke istedenfor å gjette?
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #6 Skrevet 26. desember 2008 Hvorfor spør du dem ikke istedenfor å gjette? Fordi jeg ikke synes det passer seg å ringe opp og spørre om de drikker.
Gjest Wolfmoon Skrevet 26. desember 2008 #7 Skrevet 26. desember 2008 Jeg gir aldri alkohol til folk jeg ikke vet at drikker, samme om de er norske eller ikke. Alle kan ha et vanskelig forhold til alkohol, og da er det bedre å finne på noe annet hvis man ikke vet at de liker det.
Stillest vann Skrevet 26. desember 2008 #8 Skrevet 26. desember 2008 Klart svar. Så siden "tilgjengelig statistikk" tilsier at det er 50/50 for at det blir godt mottatt, blir det vel til at jeg følger rådet ditt... Kanskje det er 50/50, jeg tipper at sannsynligheten for at det blir godt mottatt er mye mindre hvis du vet at de er muslimer - mange iranere i Norge er bahai'er (eller hvordan det nå staves), de har ikke samme regler for alkohol. MEN - det er vel mer avgjørende at de to mulige utfallene er "greit" eller "skandale"? Om det så var 90% sjanse for at det var "greit", så er det jo idiotisk å risikere det motsatte, når du bare kan gi en annen gave.
Gjest Løve66 Skrevet 27. desember 2008 #9 Skrevet 27. desember 2008 I Iran kan man bli dømt til døden for å ha nytt alkohol. Ikke at det egentlig var svar på spørsmålet ditt - og iranere (som er muslimer) i Norge vil neppe løpe samme risiko, men poenget var at når det er knyttet usikkerhet i det hele tatt til om de drikker alkohol så hadde jeg heller kjørt safe og tatt med en gave som var garantert "trygg".
Gjest ts Skrevet 27. desember 2008 #10 Skrevet 27. desember 2008 Kanskje det er 50/50, jeg tipper at sannsynligheten for at det blir godt mottatt er mye mindre hvis du vet at de er muslimer - mange iranere i Norge er bahai'er (eller hvordan det nå staves), de har ikke samme regler for alkohol. MEN - det er vel mer avgjørende at de to mulige utfallene er "greit" eller "skandale"? Om det så var 90% sjanse for at det var "greit", så er det jo idiotisk å risikere det motsatte, når du bare kan gi en annen gave. Jeg skrev "tilgjengelig statistikk" pga. antigartners erfaringer med to iranske familier. Poenget er ikke å gi alkohol, men at kirsebærtreet kommer fra Iran og at kirsebær er veldig populært der. Det vet jeg fra andre iranere jeg har truffet (som alle drakk alkohol). Derfor kunne en hjemmelaget kirsebærbasert gave blitt veldig mye bedre enn bare "greit". Men jeg har funnet ut hva jeg gjør. I tillegg til noe annet tar jeg med en flaske i vesken og ser om det passer seg å ta den frem. Jeg tipper faktisk at den ikke blir liggende der. For øvrig er det i slike situasjoner man innser hvor gjennomalkoholisert ens vanlige omgangskrets er.
Rosalie Skrevet 27. desember 2008 #11 Skrevet 27. desember 2008 Samboer har kollegaer fra "det høgget der", og de drikker ikke alkohol.
aline Skrevet 27. desember 2008 #12 Skrevet 27. desember 2008 det er nok ganske umulig å si i forkant ja, de få iranerne jeg kjenner (som også er muslimer), drikker alkohol. Men jeg vet ikke om de ville satt pris på å få alkohol i gave av den grunn. Kanskje, kanskje ikke. Synes det var en god tanke det du har kommet frem med, ta med noe annet, og om det viser seg at de er glad i likør, og anledningen byr seg, ta den frem og gi den i tillegg. Spør de hvorfor du ikke ga den med en gang, er det jo bare å være ærlig om at du var usikker på hvordan det ville blitt mottatt.
Gjest antigartner Skrevet 27. desember 2008 #13 Skrevet 27. desember 2008 Jeg skrev "tilgjengelig statistikk" pga. antigartners erfaringer med to iranske familier. Jeg har ikke sagt at jeg kjenner to familier. Da må du lese bedre. De "begge tilfeller" jeg sikter til er følgende: Tilfelle 1: De iranerne jeg kjenner til som drikker alkohol Tilfelle 2: De iranerne jeg kjenner til som ikke drikker alkohol Antall familier er ikke nevnt. Det klare rådet er gjentatt av flere: ikke gi alkohol hvis du ikke vet om de drikker. Dette gjelder uavhengig av nasjonalitet, religion og kirsebærets opprinnelse.
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2008 #14 Skrevet 27. desember 2008 I Iran kan man bli dømt til døden for å ha nytt alkohol. Ikke at det egentlig var svar på spørsmålet ditt - og iranere (som er muslimer) i Norge vil neppe løpe samme risiko, men poenget var at når det er knyttet usikkerhet i det hele tatt til om de drikker alkohol så hadde jeg heller kjørt safe og tatt med en gave som var garantert "trygg". De er i norge nå. Nei dette er ikke svaret på ts's spørsmål før på slutten
LilleCanCan Skrevet 27. desember 2008 #15 Skrevet 27. desember 2008 (endret) Hmm. Vrient. Er enig med hun som skrev at det å gi alkohol til noen man ikke vet drikker (og da uansett hudfarge, hehe) ikke skal få alkohol i julegave. Man vet aldri hvem som drikker/ikke drikker. Sambo er jo Iraner. Han fikk b.l.a to flasker vin til Jul og ble kjempe glad, men tror ikke moren hans hadde likt de to gavene like godt, hehe Det kommer nok litt an på alderen dems, men kjør "safe" og gi noe annet. det ville jeg. Endret 27. desember 2008 av LilleCanCan
Gjest Gjest_isabell_* Skrevet 3. januar 2009 #16 Skrevet 3. januar 2009 Hmm. Vrient. Er enig med hun som skrev at det å gi alkohol til noen man ikke vet drikker (og da uansett hudfarge, hehe) ikke skal få alkohol i julegave. Man vet aldri hvem som drikker/ikke drikker. Sambo er jo Iraner. Han fikk b.l.a to flasker vin til Jul og ble kjempe glad, men tror ikke moren hans hadde likt de to gavene like godt, hehe Det kommer nok litt an på alderen dems, men kjør "safe" og gi noe annet. det ville jeg. Litt sent nå men håper du som har lagt ut innlegget leser da håper jeg på at du lærer:-) Jeg er ei Iransk jente 28 år gammel og bosatt i Norge. Selv drikker jeg men noe begrenset pga. at jeg har aldri lært å drikke mye eller likt smaken av sprit:-O Mitt råd til deg er å ta med flasken til familien, men gjerne si det til dem at du er usikker om de drikker men det er din måte å vise til dem at de er deg like nær/kjær som dine norske venner og familie og det er ikke for å ikke respektere deres livstil. Er det ikke tanken som tells? Du kan kanskje og ta med ellers den andre gaven for å forsikre dem at de blir sett. Jeg tror at det er en måte å vise dem at de står deg nær. Vi er trøst alt alle bare mennesker
Telys Skrevet 3. januar 2009 #17 Skrevet 3. januar 2009 Fortell oss hvordan det gikk da Ble de glade?
Involvert Skrevet 4. januar 2009 #18 Skrevet 4. januar 2009 Jeg er invitert til middag hos en iransk familie lille nyttårsaften. Jeg har endel pene småflasker med nydelig hjemmelaget kirsebærlikør jeg har delt ut som julegaver i år. Nå lurer jeg på om jeg kan gi en til dem også. De er veldig vestlige, men svært "skikkelige". Tror dere det kan bli godt mottatt? Jeg synes egentlig ikke at man skal gi alkohol i gave til noen med mindre man vet at de drikker. Jeg drikker ikke alkohol, og til jul så fikk jeg en flaske vin av jobben. Tanken som teller selvsagt, men jeg ble jo litt...'skuffet'
The Kitten Skrevet 4. januar 2009 #19 Skrevet 4. januar 2009 Jeg tror mange setter pris på å få en flaske vin selv om de ikke drikker selv. Grunnen til det er at de gjerne har venner som drikker, og da har de mulighet til å by dem på noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå