Gjest Juju_ Skrevet 24. desember 2008 #1 Skrevet 24. desember 2008 Jeg har akkuratt flyttet for meg selv, og aner rett og slett ikke hvilke klær som kan vaskes sammen og ikke vaskes sammen! Noen som kan hjelpe?
Drua Skrevet 24. desember 2008 #2 Skrevet 24. desember 2008 Jeg sorterer sånn som jeg har lært av min mor: 1) hvitt tøy, bruker vaskepulver, vanish for hvitt tøy og skyllemiddel, vasker på 40 grader. 2) hvite håndklær og laken etc, vasker med samme som over, men på 60 eller 90 grader (sistnevnte bruker jeg vanligvis, 60 grader bare på ting som såvidt er brukt). 3) fargede håndklær, laken/sengetøy, vasker med vaskemiddel og skyllemiddel på 60 eller 90 grader. 4)farget tøy (alle farger untatt rødt), bruker vaskepulver og skyllemiddel, vasker på 40 grader. 5) røde klær (vaskes alene fordi det lett farger over), bruker vaskepulver og skyllemiddel, vasker på 40 grader. 6) jeans. vaskes på vranga, med vaskepulver, ikke skyllemiddel, på 40 grader. 7) ull og silke, finvask.. bruker Milo vaskemiddel og vasker etter vaskeanvisningen på plagget. Hvis noe er veldig flekkete så bruker jeg også rosa Vanish i tillegg til vaskepulveret.
Gjest *host* Skrevet 25. desember 2008 #3 Skrevet 25. desember 2008 Er ikke tøyet så altfor skittent (vanlige tøy, ikke undertøy) så er det ingen grunn til å ikke skru graden ned på 30. Sparer miljøet, og du merker ikke forskjell
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2008 #4 Skrevet 26. desember 2008 Jeg vasker i prinsipp som Drua. Farget tøy som har vært vasket mange ganger, vasker jeg som regel sammen, enten det er rødt, mørke farger eller litt lysere. Klær som man bare har hatt på seg en dag, noen timer osv, vasker jeg på et eget minivaskprogram (ikke alle maskiner som har det). Sengetøy og håndklær vasker jeg ibant på 60, iblant på 90 grader. En gang i mellom bruker jeg BioTex "White" for misfarget tøy, så holder det seg helt hvitt.
Gjest Pupsilure Skrevet 26. desember 2008 #6 Skrevet 26. desember 2008 Jeg bryr meg ikke om farger (med mindre det er noe nytt som jeg ikke vet om farger av, eller noe veldig hvitt). Har kun farget av ting en gang, og da var det et uvasket rødt skjerf som hadde sneket seg med. -Jeg vasker undertøy, sokker, sengetøy, håndklær sammen på 60 grader. -Bukser, gensere, t-skjorter, topper, duker o.l. sammen på 40 grader. Skal jeg vaske et ullpledd eller noe som ikke vaskes så ofte, så vasker jeg det alene, og følger anvisningene for den tingen.
Gjest Miam Skrevet 26. desember 2008 #7 Skrevet 26. desember 2008 Jeg bryr meg ikke om farger (med mindre det er noe nytt som jeg ikke vet om farger av, eller noe veldig hvitt). Har kun farget av ting en gang, og da var det et uvasket rødt skjerf som hadde sneket seg med. -Jeg vasker undertøy, sokker, sengetøy, håndklær sammen på 60 grader. -Bukser, gensere, t-skjorter, topper, duker o.l. sammen på 40 grader. Skal jeg vaske et ullpledd eller noe som ikke vaskes så ofte, så vasker jeg det alene, og følger anvisningene for den tingen. Vi gjør også noe lignende som du gjør Men vi vasker jeans for seg, og på vranga, da holder de seg bedre! Også nye fargerike plagg sammen med andre fargerike plagg i allefall den første gangen, og røde klær er jeg forsiktig med hva jeg vasker det sammen med om det ikke har blitt vasket noen ganger først Av og til vasker jeg kunn hvite ting, t skjorter/bukser o.l alene og med blenda hvitt eller noe, for å bevare hvitfargen slik den ikke blir matt og mer "beige" aktig, vet ikke om alt jeg gjør er "rett", men det blir nå rent!
PecanPie Skrevet 27. desember 2008 #8 Skrevet 27. desember 2008 Her i huset har vi kjøpt flytende Blenda sensitiv, som kan brukes både på hvitt og farget tøy, samt parfymefri tøymykner som vi også kan bruke på undertøy. Og dermed blir inndelingen slik som dette: - Farget tøy - Lyst tøy (her inngår farger som lys gul, grå osv) - Undertøy - Sengetøy og håndklær Ull og silke vaskes med Milo, også vaskes "spesielle" plagg for seg selv, etter vaskeanvisningen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå