Gå til innhold

Kjønnssykdom?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_silje_*
Skrevet

Jeg har vondt i underlivet. Har hatt det i noen dager nå og tenkte at det "bare" var sopp så begynte på en Canesten "kur". Tok pillen natt til tirsdag og har smørt meg masse med Canesten kremen, men jeg merker ingen forbedring. Det er tre "prikker" der som er hardere enn kviser, nesten som byller. Har prøvd å klemme på de men det gjør utrolig vondt og det kommer ingenting ut. Den ene er midt mellom der de ytre kjønnsleppene møtes mot rompa så svir ekstra mye der. Alt er rødt, hovent og svir VELDIG mye! Klarer så vidt å gå på do for da svir det ekstra og er ikke videre behaglig å gå vanlig heller. Hva kan dette være? Siden det virker som Canesten ikke fungerer er jeg redd det kan være noe annet..

Og vet noen hvordan en test for kjønnssykdommer foregår? Må man gjennomføre en gynokologisk undersøkelse eller er det bare urinprøve?

Og nå midt i julen er ikke legesenteret oppe, men legevakten må vel kunne ta meg imot når det er stille? For det er uutholdelig vondt :(

Takk til snille sjeler hvis noen kan hjelpe meg litt på vei...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er umogleg for oss å sei om det er berre sopp (som kan vere aggressivt og smertefullt) eller om det er td. herpes (som er det første som fell meg inn med kviseaktige klumpar og smerte). Du må ta ein gynekoloisk undersøkelse, der dei tek prøvar frå underlivet ditt og frå desse klumpane. Urinprøve kan du berre bruke for å teste chlamydia. Svara får du etter omlag 14 dagar vanleg tid, det betyr nok dessverre 14 dagar etter nyttårshelga. Men dersom det er ein annan type sopp der du treng antibiotika td. kan legen sjå det som regel. Og er det herpes vil legen stort sett sjå det også og gje deg smertelindrande medisin. Legevakta er open, og du bør gå dit om det ikkje vert betre.

Lykke til!

Gjest Gjest_silje_*
Skrevet

Æsj, jeg håpet på å slippe gynokologisk undersøkelse for regner med det gjør veldig vondt nå.. Tanken på at noen skal "herje der nede" kommer jo bare til å gjøre vondt verre. Og 14 dager tid før man får svar? Det er jo sykt lenge... Jaja takk for svar i hvert fall!

Skrevet
Æsj, jeg håpet på å slippe gynokologisk undersøkelse for regner med det gjør veldig vondt nå.. Tanken på at noen skal "herje der nede" kommer jo bare til å gjøre vondt verre. Og 14 dager tid før man får svar? Det er jo sykt lenge... Jaja takk for svar i hvert fall!

Har du aldri vært hos gynekolog før? Hvor gammel er du? Det er ikke noe å grue seg til, litt ubehagelig, men absolutt ikke vondt. Det er viktig å finne en lege man føler seg trygg på, personlig har jeg best erfaring med å gå til mannlige leger, jeg syns de er mer forsiktige.

Mistanke om kjønnssykdom eller ei, så er dette en undersøkelse man bør ta regelmessig, særlig i forbindelse med underlivsplager. Alle mellom 25 og 69 år skal i tillegg ta celleprøve hvert tredje år. Dersom du har plager i mellomtiden taes oftest en ny prøve. Uregelmessige blødninger, utflod og smerter skal undersøkes av lege.

Gjest Dr.Feber
Skrevet

Dra på legevakta og få det sjekka. Ubeskyttet sex er noe dritt. Lær av dette og bruk alltid kondom! Jeg antar at du har hatt ubeskyttet sex siden du er bekymret for om dette er chlam...

Du må til undersøkelse! Ikke vondt, bare huske å puste med magen:) Si at det er første gang, om det er det. Da er nok legen mer forsiktig med deg.

Gjest Naria i.i
Skrevet
Har du aldri vært hos gynekolog før? Hvor gammel er du? Det er ikke noe å grue seg til, litt ubehagelig, men absolutt ikke vondt.

Skjønner ikke hvordan du klarer å trekke disse konklusjonene fra trådstartes innlegg. At en GU vil være vond når hele underlivet er sårt og vondt i utgangspunktet er vel logisk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...