Gjest fisk Skrevet 25. desember 2008 #21 Skrevet 25. desember 2008 Navnet Jesus betyr «Herren frelser», og det navnet var et vanlig navn i Israel på den tiden. Det er stort sett bare et navn altså, og mange bruker det nedover i verden. Bare her i Norge det er en stor greie å kalle noen Jesus.
Saeria Skrevet 25. desember 2008 #22 Skrevet 25. desember 2008 Er det mulig å være så etnosentrisk, er det mulig å være så kort i nøtta? Det handler ikke om kreativitet, det handler om religiøsitet. Manglende kreativitet og religiøsitet har da ingenting med etnosentrisme å gjøre!
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2008 #23 Skrevet 25. desember 2008 Omtrent som mange nordmenn i bygde-Norge som kaller sine barn opp etter moren og faren...og før var det vanlig at barna fikk samme navn: Ola1, Ola2, Knut1, Knut2, Kari1, Kari2...etter mor og far - gjennom flere generasjoner. Du mener det er mer kreativt ja? Nope, det kan jeg heller ikke forstå. Jesus maria og Maria Jesus er like ille som Ola1 og Ola2, for jeg har aldri sagt at det er kreativt i forhold til å gi barna samme navn. Det er du som prøver å legge ord i munnen på andre, og det er jo ditt problem. Da ser jeg litt ned på deg også. Ukreativ OG korttenkt, det kan ikke være lett det.
Balooa Skrevet 27. desember 2008 #24 Skrevet 27. desember 2008 Jeg veit ikke hva som er best jeg; å være så kreativ at man snekrer sitt eget navn (noe som er ultrapopulært i Norge nå) eller å følge tradisjoner? Hilsen en som har bodd mange år i et katolsk land og kjenner MANGE som heter Jesus.a
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2008 #25 Skrevet 27. desember 2008 Bare her i Norge det er en stor greie å kalle noen Jesus. Ja, hvorfor det egentlig ?:klø: Så vidt jeg vet (kan jo være feil) så er det ulovlig etter norsk lov å kalle opp ungen sin etter store religiøse navn, som Moses, Jesus mm. Men hvorfor? Å hete Moses eller Jesus kan jo ikke være like stor belastning som å hete Adolf Hitler? Jesus er jo mer et symbol på godhet. De kristne vil kanskje tenke de er kristne som kaller ungen Jesus, andre vil kanskje bare se på det som et navn og ikke noe mer går jeg ut i fra. Hitler derimot, er jo mer eller mindre et symbol på ondskap.
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2008 #26 Skrevet 27. desember 2008 Manglende kreativitet og religiøsitet har da ingenting med etnosentrisme å gjøre! Skjønte du ikke hva jeg mente, ettersom du ler? Jeg sier at å kalle to søsken Jesús Maria og Maria Jesús ikke handler om mangel på kreativitet. Det kan handle om religiøsitet, eller om tradisjon. Etnosentrisk brukte jeg om vedkommende som ikke skjønte dette. I Norge ville nok ingen foreldre i dag kalt sine unger noe tilsvarende, ei heller brukt så like navn på søsken. Men det går kanskje an å ta et lite steg ut fra seg selv, og skjønne at kanskje fungerer ting annerledes andre steder. Det var det jeg mente med at vedkommende var etnosentrisk. Skjønner nå?
Gjest Gjest_Varsia_* Skrevet 27. desember 2008 #27 Skrevet 27. desember 2008 Hvorfor skal egentlig navn være så kreative da? Har ikke helt forstått greia med å finne mest mulig unike og kreative navn til barna, er det så mye bedre/verre enn å bli oppkalt etter noen? Blir man oppkalt etter noen (ala Ola1 og 2 ) har man i det minste en historie bak navnet. Da jeg var liten skulle dukkene mine ha mest mulig spesielle og kreative navn - helst fra en eller annen Hollywood-film... Heldigvis er jeg ikke så fascinert av sånne navn lenger - syns det blir merkelig med helt norske barn med navn som stammer fra land foreldrene aldri har satt sine ben i. Men for all del, hver sin lyst, navnet skjemmer ingen...
Gjest Zlata Skrevet 28. desember 2008 #28 Skrevet 28. desember 2008 Det er lov å hete alt mulig.. leste om en dame som byttet navn til Tove Halleluja en gang.. og eksen min har en kamerat i Danmark som er advokat og heter Ronny Jesus! Jeg synes personlig det blir litt feil da, men i spansktalende land så er det jo som kjent tradisjon for det hilsen katolikken
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå