Gå til innhold

Er det fordummende med internett og diskusjonsforum?

Fremhevede innlegg

Gjest Ikke moro
Skrevet

Jeg kom i diskusjon med to voksne mennesker i 40 - og 50 årene om internett. Jeg var på KG og de lurte på om det gjorde folk klokere. Jeg fortalte at det var gøy å diskutere med andre og at det var avslappende tidsfordriv. De på sin side forsto ikke at slikt gjorde folk til bedre mennesker. Så spurte jeg om det å se en film på TV gjorde de til bedre mennesker, hvilket de sa nei til...

Disse to synes også Facebook er forferdelig tåpelig. Selv er jeg ikke der men de er skikkelig anti. De syntes alle temagruppene på KG så helteite ut, og de forsto ikke at det kunne være interessant what so ever i debattere alt fra de små tingene til de litt større.

Hva mener dere, er vi dumme vi som er på internett og som deltar i ulike diskusjoner? Er det fordummende? Blir vi ikke klokere mennesker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg kom i diskusjon med to voksne mennesker i 40 - og 50 årene om internett. Jeg var på KG og de lurte på om det gjorde folk klokere. Jeg fortalte at det var gøy å diskutere med andre og at det var avslappende tidsfordriv. De på sin side forsto ikke at slikt gjorde folk til bedre mennesker. Så spurte jeg om det å se en film på TV gjorde de til bedre mennesker, hvilket de sa nei til...

Disse to synes også Facebook er forferdelig tåpelig. Selv er jeg ikke der men de er skikkelig anti. De syntes alle temagruppene på KG så helteite ut, og de forsto ikke at det kunne være interessant what so ever i debattere alt fra de små tingene til de litt større.

Hva mener dere, er vi dumme vi som er på internett og som deltar i ulike diskusjoner? Er det fordummende? Blir vi ikke klokere mennesker?

Man merker jo mangfoldet av mennesker som finnes der ute i verden. Samtidig føles det kunstig fordi de aller fleste er anonyme og tanker og følelser som uttrykkes er oftere ugjennomtenkte og unyanserte. Dette i stor motsetning til de man møter i det virkelige liv. Om man blir dummere? Nei jeg tror ikke det, men jeg innser at jeg er heldig som har det så bra, jeg har mine meninger og andre har sine. Diskusjoner i det virkelige liv har mer for seg enn på nett nettopp fordi man er anonyme og syns de ikke trenger å moderere seg. Folk som gjør det i det virkelige liv blir ignorert og man merker det, mens man skriker og gaper i en nettdiskusjon så sitter man igjen og føler man er kul og har virkelig fått sagt det man mener selv om man egentlig blir ignorert. Slike folk vil aldri bli hørt og respektert på ordentlig. Men for å svare på spørsmålet ditt, jeg har lært masse fra diverse diskusjonsforum, men det er sannelig mange rare folk der ute i verden.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Internett er en uvurderlig kilde til en utvikling som er alt annet enn fordummende. Men, det krever sin kritiske sans, fordi kvaliteten på kilder, folk osv er vanskeligere å vurdere enn i real life. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Jeg tror jeg har blitt flinkere til å stille spørsmålstegn, hoppe inn i og ta diskusjoner ansikt til ansikt også etter å ha frekventert ulike fora en stund (nå høres jeg vel ut som en argumentativ kverulant :gjeiper: ).

Jeg grøsser tilbake til tiden før Internett:

*Lurer du på noe? Slå opp i leksikon eller spør nærmeste person som muligens har et svar som ikke er helt feil.

*Interesser ingen du kjenner har? Synd for deg.

*TV? Ferdigbestemt innhold og tidsplan.

Bare noen veldig få eksempler.

En avsluttende kommentar, å ikke klare å forstå at en debatt generelt kan være interessant, ja har de den mentaliteten så kjøper jeg ikke at de kan uttale seg men noen som helst autoritet om hva folk blir klokere av. Høres egentlig ut som en god gammel hersketeknikk - jeg skjønner ingenting av det, men hvis jeg disser det som dumt, så har jeg satt meg selv i en dominerende posisjon.

Skrevet

Internett er bra for hjernen, særlig for de over 50.

Et team av forskere ved California Los Angeles Universitet har konkludert med at når man surfer på nettet, stimuleres sentre i hjernen som kontrollerer avansert tenking og bearbeiding av informasjon.

Denne posten er forsåvidt et godt eksempel på hvorfor internett ikke er dumt, når jeg kan få tak i artikkelen på 1-2-3 istedenfor å høre på disse to som mener det er fordummende og teit.

Skrevet

Jeg syns i allefall at ulike nettbaserte diskusjonsfora kan være utviklende, men ikke nødvendigvis. Spørs vel hvor åpen man er for utvikling og hva man bruker det til? Men uansett kan jeg ikke skjønne annet enn at det er mindre fordummende enn passiv tv-titting?

Skrevet

Mennesker flest har dessverre ikke lært en ting: Altfor mange tyr til forumer, og gjerne spør midt inni en annen tråd "Hva er (det som blir diskutert, f eks en sykdom eller noe lignende de ikke vet hva er)".

OM noen gidder å svare på et så "teit" spørsmål, så kan det ta mange timer, dager!, før de får et svar. Og de får gjerne også et dårlig svar. Kanskje vet ikke de som er pålogget heller hva sykdommen i hovedtrekk er, og de SØKER gjerne opp selv. Et slikt eksempel var faktisk på Doktor Online, der er man jo noen få museklikk fra alle verdens sykdommer, lett forklart på norsk!! Så hva driver egentlig folk til å skrive spørsmålet og vente på svar, heller enn å få svar NÅ, ved å klikke seg fram selv?

Vi som begynte med nett for 8-10 år siden hadde ikke tilgang på forumer på alle sider vi var på. Vi gadd å lete selv. Stadig jeg får spørsmål av kusina mi (fikk pc i fjor, er 17 nå), som prater en del med en engelskmann, "hva er sånn?". Jeg sender henne enten link til google.no eller wikipedia.com (eventuelt sender henne til engelsk wikipedia og ber henne skrive inn det engelske der. Ser man da til venstre i menyen, så får man opp hvilke andre språk artikkelen er på, slik kan hun ihvertfall se hva det heter på f eks dansk eller svensk om det ikke er noe på norsk. Det hjelper kanskje litt? Og en solid forklaring er sikkert å få på engelsk også. Hun er ikke så aller verst i språket til alderen..)

Man har jo også ulike sider som justfuckinggoogleit.com, hvor man får opp et bilde hvor det står det samme, og en googlesøkeboks. Slik at folk kanskje tar et hint.

Forumer vil jo hjelpe godt på de litt større problemene, og man får jo vært sosial. Men det kan ta mange dager å få svar på små ting! Fatter ikke de som ikke klarer å ihvertfall prøve å søke.

Et pc forum jeg var aktiv på lenge var det rett og slett regler: SØK på forumet, SØK på nett, så kan du spørre. Erfarne brukere der startet gjerne tråden med "jeg har søkt, men jeg klarer ikke å finne noe/jeg finner hundre kilder, hva er riktig?". Og da ønsker man jo heller å hjelpe de som har prøvd å hjelpe seg selv! Enn "hva er sånn?" folk.

Med all verdens kunnskap to museklikk unna så fatter jeg ikke at folk ikke bruker det heller. Jeg googler eller tar wikipediasøk på alt. Det er liksom "innebygd" i meg. Hvorfor vente i mange timer på forumer?

Gi en mann en fisk, og han har mat for en dag. Lær en mann og fiske, og han har fisk resten av livet! Dette gjelder jo like mye for nett synes jeg. Lær deg hva google og wikipedia er og hvordan man bruker det, og du vil aldri lure på noe igjen :-). Ihverfall ikke måtte "plage andre" med det.

Men, om venner spør meg om ting, f eks om mat, så drar jeg jo ikke fram google/wiki. Da svarer jeg jo selv. For de vet at jeg vet, og det er jo derfor de spør! Og jeg svarer også på det "nivået" de er på selv, på nett kan ofte masse fakta overvelde mange. Jeg vet kanskje hva de vet om mat fra før, og om jeg vet at de sikkert lurer på mye og er gode i språk, så får de gjerne en link som forklarer det bedre enn jeg husker i farten. Er det da noe de ikke skjønner, så spør de. Det er jo greit. Jeg er litt "vandrende leksikon". Men om det er ting de kunne klart å finne ut selv, så får de googlelink ;) Det jeg også har gjort er å skrive inn søkeordet på engelsk og så sende hele linken med søket. Kusina mi tok et hint da....

Har vært med på mange lærerike diskusjoner på nett, så jeg synes det er bedre enn å se på TV. Men dessverre så er det altfor mange rare mennesker som kryper foran en pc og troller i stykker i mang en diskusjon!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...