Gå til innhold

Hun levde nesten fire måneder uten hjerte


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Onsdag ble den unge amerikanske jenta skrevet ut fra sykehuset i Miami i USA, etter å ha gjennomgått to hjertetransplantasjoner og levd i nesten fire måneder bokstavelig talt helt uten hjerte.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=534079

Synes denne var litt spesiell. Spesielt det hun sier om at hun følte hun var en uvirkelig person, at hun ikke eksisterte, bare var her. Jeg tror hjerte har en større funksjon en bare å pumpe blod igjenom kroppen. Vi bruker ofte utrykk som "følg hjerte", "knust hjerte" osv.. Noen som har synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm, joda er noe med det. Har selv opplevd ett hjerte som er fult med lykke og som hamrer fortere når han som jeg er forelsket i kommer, og ett knust hjerte i krise situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke hjerte har noe annen funksjon utover å pumpe blod, men jeg kan likevel forstå at hun følte på den måten. Psykologisk kan det jo være vanskelig - det å vite at du eksisterer uten et så sentralt organ, er jo i seg selv en uvirkelig opplevelse.

ed/leif.

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med mrs_bond. Jeg tror også det er mer en psykologisk reaksjon enn en fysisk. Man regner jo med at hjertet er noe som skal være der når man faktisk er i live så det må føles ganske "tomt" å ha en mekanisk innretning som gjør jobben. Men for jenta var jo opplevelsen like reell enten det var psykisk eller fysisk betinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...