Gå til innhold

Dere som er vegetarianere/veganere


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hva spiser dere på julaften i morgen?

Selv så lager jeg meg bare en vegetarpizza. Kanskje litt kjedelig for mange, men er tross alt favorittmaten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har drevet og eksperimentert med en vegansk nøttesteik nå i kveld - nøttesteik er liksom noe nærmest klisjéaktig, typisk syttitallsveggis, og noe kjøttetere gjerne slenger ut litt sånn hånlig; "åja, du spiser vel nøttesteik til jul, du da!" :ler: Jeg hadde aldri smakt nøttesteik før, og var i utgangspunktet veeeeeeeeeldig skeptisk (for å si det mildt!) - men resultatet ble faktisk veldig bra! Så ja, blir nøttesteik i morgen :fnise: Her er bilde / oppskrift.

Jeg pleier å ha julemiddagserveringogpakkeåpningsekstravakt på sykehjem hver julaften, og er ikke hjemme før litt utpå kvelden, så har ikke tid til å lage noe mat - derfor spiser jeg vanligvis samme tilbehør som resten av familien (kålrabistappe og poteter) med gourmetbullar eller noe lignende lettvint til.

Endret av Frosk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste nøttestek i fjor, det var ikke så verst, nei. Men synes det ble litt smakløst. I år skal jeg lage vegetar-kjøttboller. Synes også det er viktig at tilbehøret de andre spiser passer til, kålrabistabbe er jo bare det beste som finnes da :)

Jeg pleier å lage litt forskjellig fra år til år, i alle fall skal jeg det fram til jeg finner det perfekte vegetarjulemåltidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet og eksperimentert med en vegansk nøttesteik nå i kveld - nøttesteik er liksom noe nærmest klisjéaktig, typisk syttitallsveggis, og noe kjøttetere gjerne slenger ut litt sånn hånlig; "åja, du spiser vel nøttesteik til jul, du da!" :ler: Jeg hadde aldri smakt nøttesteik før, og var i utgangspunktet veeeeeeeeeldig skeptisk (for å si det mildt!) - men resultatet ble faktisk veldig bra! Så ja, blir nøttesteik i morgen :fnise: Her er bilde / oppskrift.

Ha ha, jeg skjønner veldig godt hva du mener med søttitalssveggis, i og med at jeg ble utsatt for dette i fullt monn på 70-tallet. Det var mye gjørme, guffe og andre merkelige greier. På den tida var det veldig viktig at maten var sunn, næringsrik og moralsk riktig, og så spilte det ikke særlig rolle om den smakte godt. (Jeg synes for øvrig at den gamle eieren av Vegeta Vertshus (Ernst) er et eklatant eksempel på dette (men jeg har veldig respekt for ham på mange måter, så jeg forsøker altså ikke å disse ham her.))

Uansett, however, jeg fikk veldig lyst til å lage nøttestek av å lese dette innlegget. Det blir nok ikke på julaften, men ganske sikkert senere i jula. :)

(Og det blir dessuten ikke den veganske versjonen, i og med at jeg har lyst til å bruke melk og smør i stedet for soyamelk og margarin. :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Jeg har spist nøttestek kun et par ganger - det er bare fordi det tar en del tid å lage. Er mamma som har lagt de gangene jeg har spist, så jeg vet ikke akkurat hvilken oppskrift hun brukte.

Men det smaker helt fantastisk godt. :) Overhodet ikke kjedelig eller smakløst. Men nå er jeg veldig glad i nøtter da, det har kanskje noe å si.

I år spiser jeg tilbehøret. Synes det også er greit. Kan heller lage meg noe ekstra godt en annen dag.

Også håper jeg ikke jeg får noen bemerkinger ala... "skjønner ikke at du ikke får lyst på ribbe når du kjenenr den gode lukta" - "er de tikke litt fristende da?" etc. :sjenert:

Endret av Catwoman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser også nøttestek. Lages med valnøtter, paranøtter, hasselnøtter, løk, stangselleri, cheddar, rømme, buljongpulver, cottage cheese, egg, salt og pepper.

Smaker fantastisk! Denne oppskrifta er utrolig saftig og smakfull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste tofurky med rotstappe, ovnsbakte poteter med agurk og aspargessalat og vanlig grønn salat. I tillegg ble det pai med Quinoa. Til dessert risis med sjokoladesaus. Alt vegansk! Er bortskjemt med familie så jeg trengte ikke lage det selv en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...