Gå til innhold

Er fyrverkeri blitt ulovlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det har i hvertfall jeg lest i mange tråer på internett og det er jo også en tråd om det er. Mener også å huske at jeg har lest på vg.no, men husker ikke helt.

Jeg sa det til foreldrene mine at det er blitt forbudt og at det kun var bakkefyrverki og og slike med batteri som er lovlig (er ikke 100% sikker).

De trodde ikke på meg og sa at det bare er tull og at jeg ikke skal tro på hva folk på forum sier. Tror de har fordommer mot folk på forum også.

De sa også at det hadde vært på nyhetene og i avisen om det var sant, noe de sa at de ikke har sett. Og de leser avisen og ser nrk og tv2-nyhetene hver dag.

Men hvem har rett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

klippet fra regjeringens hjemmeside:

"Forbud mot fyrverkeriraketter fra nyttår 2008/2009

Hvert år blir mange skadet av fyrverkeri. Forrige nyttår økte skadetallene. Raketter er oppgitt som årsak i 68 prosent av skadetilfellene. For å hindre skader på helse og materielle verdier, blir det nå forbud mot raketter med styrepinne. I tillegg blir det forbud mot fyrverkeri som ser ut som leketøy.

Som tidligere varslet, blir det ikke lenger lov å selge eller bruke slikt fyrverkeri. Annet fyrverkeri vil fortsatt være lovlig, som for eksempel effektbatterier, fontener med mer, fordi disse anses tryggere i bruk enn raketter med styrepinne. De nødvendige forskriftsendringene er vedtatt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Forbudene omfatter ikke salg til profesjonelle aktører."

Men det er klart, hva vet vel regjeringen liksom, siden ikke nyheten har sagt noe, så er det nok bare tull det politikerne sier selv også. :fnise:

nytt regelverk ang raketter

og dersom de har fordommer mot folk på forum, da har de fordommer mot deg også da, siden du er på forum.... har de tenkt over det?

Skrevet

De burde heller forbudt alt av skiutstyr, det skader nok uendelig mange flere i løpet av vinteren. Eller fyrstikker og levende lys!

Skrevet

Jeg må ærlig talt si at de heller burde forby alt av det.

Disse småtingene blir ofte gitt til barn og de vet hvertfall ikke hvordan det skal brukes. Batterier har faktis eksplodert og om de først detter over ende så gjør det utrolig mye større skade enn en rakett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...