Gå til innhold

Skottland - Edinburgh

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vært der?

Tips til gode kafeer, butikker og handelgater?

Gjerne også serverdigheter som en bør få med seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se borgen (Edinburgh Castle) og det kongelige palass. Disse ligger i hver sin enda av gata "The royal mile" som også er verdt å ta med seg.

Handlegata er (enkelt sagt) parallellgate til "The royal mile".

MEN: Jeg vil anbefale deg å ta toget til Stirling (tror det tar ca 45 minutter). Det er her filmen Bravehart ble spilt inn. Mye, mye mindre turister og like fint som i Edinburgh. Er akkurat de samme butikkene i Stirling som i Edinburgh (og i Glasgow). Stirling var en skikkelig koselig by.

Skrevet
Noen som har vært der?

Tips til gode kafeer, butikker og handelgater?

Gjerne også serverdigheter som en bør få med seg.

nå vet jeg ikke hvor lenge du skal være der, men utfra det åpenbare å se Edinburgh Castle, så ville jeg tatt en dagstur til Glasgow. Det er en kontrast, Skottene er mye mer laidback. Som sagt over her så er også Stirling en veldig hyggelig by, dog jeg har i grunn bare kjørt fort gjennom den :)

Skrevet

Tusen takk for gode svar.

Jeg reiser sammen med samboeren, og vi skal være der i en uke. Tar derfor gjerne imot tips til romantiske aktiviteter.

Stirling høres ut som en fin by, skal absolutt merke meg navnet.

Dere som har vært der; hva synes dere er det beste ved Skottland? Naturen, menneskene som bor der, shoppingmuligheter, byliv? Rett og slett hva gjorde inntrykk?

Gjest Gjest #2
Skrevet
Jeg reiser sammen med samboeren, og vi skal være der i en uke. Tar derfor gjerne imot tips til romantiske aktiviteter.og slett hva gjorde inntrykk?

En uke en jo ganske lenge ja. Holder med max to dager i Edinburgh.

Hva mener du egentlig emd romantiske aktiviteter? Holder det ikke bare med aktiviteter?

Stirling høres ut som en fin by, skal absolutt merke meg navnet.

Også brude du jo selvfølgelig lses om den på forhånd også.

Dere som har vært der; hva synes dere er det beste ved Skottland? Naturen, menneskene som bor der, shoppingmuligheter, byliv? Rett og slett hva gjorde inntrykk?

Menneskene var utrolige imøtekommende og hyggelige og naturen var fantastisk.

------

Litt synd du ikke skriver når på året dere skal reise, for det er ofte vesentlig når man skal gi råd og tips.

Hadde jeg skulle vært ei uke i Slottland, hadde jeg gjort følgende:

* Bodd i Stirling (med høylandet rett bak)

* Leid bil i to dager: kjørt til Loch Lemond, Luss, Inverary, Glencoe, Fort William (dette ligger på vest) og opp til Fort Augustin ved Loch Ness.

* Nedover igjen ville jeg kjørt i innlandet.

* Om sommeren ville jeg tatt bussen opp til "The treasure" og gått meg en tur i det vakre området der oppe.

Jeg ville også sett både Glasgow og Edinburgh. Etter min mening holder det med en dag i hver av dem.

Glasgow var virkelig salgsbyen. Var nesten salg i hver eneste butikk (samme i Stirling og litt av det samme i Edinburgh). 70% i sportsbutikker lar jo så absolutt høre av seg.

Hei Fresi. :vinke:

Skrevet
En uke en jo ganske lenge ja. Holder med max to dager i Edinburgh.

Hva mener du egentlig emd romantiske aktiviteter? Holder det ikke bare med aktiviteter?

Også brude du jo selvfølgelig lses om den på forhånd også.

Menneskene var utrolige imøtekommende og hyggelige og naturen var fantastisk.

------

Litt synd du ikke skriver når på året dere skal reise, for det er ofte vesentlig når man skal gi råd og tips.

Hadde jeg skulle vært ei uke i Slottland, hadde jeg gjort følgende:

* Bodd i Stirling (med høylandet rett bak)

* Leid bil i to dager: kjørt til Loch Lemond, Luss, Inverary, Glencoe, Fort William (dette ligger på vest) og opp til Fort Augustin ved Loch Ness.

* Nedover igjen ville jeg kjørt i innlandet.

* Om sommeren ville jeg tatt bussen opp til "The treasure" og gått meg en tur i det vakre området der oppe.

Jeg ville også sett både Glasgow og Edinburgh. Etter min mening holder det med en dag i hver av dem.

Glasgow var virkelig salgsbyen. Var nesten salg i hver eneste butikk (samme i Stirling og litt av det samme i Edinburgh). 70% i sportsbutikker lar jo så absolutt høre av seg.

Hei Fresi. :vinke:

Hei gjest! :vinke:

I ferd med å bli litt sur på deg siden jeg igjen blir minnet på at jeg ikke har vært i Skottland. Ikke fikk jeg billett i julegave heller. :fnise:

Skrevet
Ikke fikk jeg billett i julegave heller. :fnise:

For en dum mann, foreldre, unger, venner, naboer, postbud, friserdame osv du har. De må da skjønne at du ikke kan kjøpe billett selv. Selvfølgelig må de det.

Om to dager er jeg gone til Midt-østen!!!

Skrevet
For en dum mann, foreldre, unger, venner, naboer, postbud, friserdame osv du har. De må da skjønne at du ikke kan kjøpe billett selv. Selvfølgelig må de det.

Om to dager er jeg gone til Midt-østen!!!

Verden er litt kørka. Man kan jo kjøpe billetter selv, men det er enklere å få dem servert i fanget såklart. Men hdde frisøren gitt meg billetter, kunne jeg muligens ha blitt litt mistenksom, for ikke å snakke om postbudet.

Midt-Østen har jeg heller ikke billetter til. Hvor? Hvor? Fortell! Jeg må leve gjennom deg, gjest! :grine:

Skrevet

Takk for tips. :)

Romantisk, si det??? Vel, å gå på fine restauranter og oppleve ting sammen kan vi jo gjøre hjemme i Norge, så hvis noen har tips til typisk skotske opplevelser som kan være fine å gjøre sammen som par, tar jeg gjerne imot tips.

Vi drar i midten av februar...

Skrevet
Takk for tips. :)

Romantisk, si det??? Vel, å gå på fine restauranter og oppleve ting sammen kan vi jo gjøre hjemme i Norge, så hvis noen har tips til typisk skotske opplevelser som kan være fine å gjøre sammen som par, tar jeg gjerne imot tips.

Vi drar i midten av februar...

Unnskyld, men jeg er så antidilldalldull at jeg får litt gåsehus når jeg ser det med romantiske aktiviteter. Å spise på fine restauranter og oppleve ting sammen er aktiviteter, det er da ikke romantiske aktiviteter. Tenk nå på mannen du skal reise sammen med også, han må da få ståpels av sånt dill.

Sånn..nå fikk jeg ut det. :ler:

Ser du nå har forandret det til typisk skotske aktiviteter. Typisk skotske aktiviteter er:

Spise frokost, lunsj, middag.

Drikke øl på puben.

Reise på jobb.

Være sammen med venner.

osv.

Hvorfor må du døpe de f**banna aktivitetene?

Det heter AKTIVITETER eller TING VI KAN GJØRE NÅR VI ER I SKOTTLAND!!.

Ellers har jeg som du ser nå gitt deg en rekke tips. Utover det anbefaler jeg deg å kjøpe en reisehåndbok - f.eks. Lonely Planet.

Skrevet
Verden er litt kørka. Man kan jo kjøpe billetter selv, men det er enklere å få dem servert i fanget såklart. Men hdde frisøren gitt meg billetter, kunne jeg muligens ha blitt litt mistenksom, for ikke å snakke om postbudet.

Midt-Østen har jeg heller ikke billetter til. Hvor? Hvor? Fortell! Jeg må leve gjennom deg, gjest! :grine:

Og gjett hvor jeg skal om en måned da.

Tips: http://www.lakelandscruise.com/thecruise.html

Skrevet

Har i alle fall bokmerket siden. :sjenert:

Skrevet
Har i alle fall bokmerket siden. :sjenert:

Ja, seriøst: det er nå du må reise, det koster jo nesten ingenting.

Ikke sitt og vent på en annen gang, det er ikke sikkert en annen gang kommer.

Skrevet
Unnskyld, men jeg er så antidilldalldull at jeg får litt gåsehus når jeg ser det med romantiske aktiviteter. Å spise på fine restauranter og oppleve ting sammen er aktiviteter, det er da ikke romantiske aktiviteter. Tenk nå på mannen du skal reise sammen med også, han må da få ståpels av sånt dill.

Ser du nå har forandret det til typisk skotske aktiviteter. Typisk skotske aktiviteter er:

Drikke øl på puben.

Reise på jobb.

Være sammen med venner.

osv.

Ellers har jeg som du ser nå gitt deg en rekke tips. Utover det anbefaler jeg deg å kjøpe en reisehåndbok - f.eks. Lonely Planet.

Så bra at du fikk det ut. ;)

Grunnen til at jeg vektla "romantiske" er fordi jeg mener at aktiviteter kan være så mangt, og en kan gjøre mye som ikke er spesielt romantisk.

Jeg unngår begrepet "ting vi kan gjøre" fordi det er grammatisk ukorrekt. En gjør ikke en ting, en bruker en ting.

Som regel retter jeg ikke på andres grammatikkunnskaper fordi jeg vet at jeg kan slurve selv, men ettersom du er så opptatt av å rette på meg, måtte jeg bare nevne det.

Ellers, tusen takk for mange fine tips! :)

• Liker 1
Skrevet

Drikke øl på puben.

Reise på jobb.

Være sammen med venner.

osv.

Så bra at du fikk det ut. ;)

Grunnen til at jeg vektla "romantiske" er fordi jeg mener at aktiviteter kan være så mangt, og en kan gjøre mye som ikke er spesielt romantisk.

Jeg unngår begrepet "ting vi kan gjøre" fordi det er grammatisk ukorrekt. En gjør ikke en ting, en bruker en ting.

Som regel retter jeg ikke på andres grammatikkunnskaper fordi jeg vet at jeg kan slurve selv, men ettersom du er så opptatt av å rette på meg, måtte jeg bare nevne det.

Ellers, tusen takk for mange fine tips! :)

Skrevet

Da kan du jo fortsette her.... http://www.google.no/search?sourceid=navcl...n+gj%c3%b8re%22

"Ting vi kan gjøre" kan være så ukorrekt det bare vil i dine ører, det er et helt normalt uttrykk å bruke, noe linken også viser. ;)

Ellers er det de som utøver aktivitetene som avgjør hvordan de oppleves.

Et felles boblebad i et rom fylt av levende lys og roser, kan av noen oppelves som romantisk og av andre oppleves som den fullstendige idioti.

Å gå ut og drikke øl på en pub kan selvfølgelig oppleves som en typisk skotsk aktivitet av noen, og av andre som en hyggelig ting å gjøre.

"Greia" er at når du driver og døper disse aktivitetene, så blir man stående igjen med å lure på hva du egentlig mener og hvilke tips du egentlig er ute etter.

Det finnes mange ting å gjøre i Skottland. Google vil også kunne hjelpe deg med mye god info.

Skrevet (endret)
Da kan du jo fortsette her.... http://www.google.no/search?sourceid=navcl...n+gj%c3%b8re%22

"Ting vi kan gjøre" kan være så ukorrekt det bare vil i dine ører, det er et helt normalt uttrykk å bruke, noe linken også viser. ;)

Ellers er det de som utøver aktivitetene som avgjør hvordan de oppleves.

Et felles boblebad i et rom fylt av levende lys og roser, kan av noen oppelves som romantisk og av andre oppleves som den fullstendige idioti.

Å gå ut og drikke øl på en pub kan selvfølgelig oppleves som en typisk skotsk aktivitet av noen, og av andre som en hyggelig ting å gjøre.

"Greia" er at når du driver og døper disse aktivitetene, så blir man stående igjen med å lure på hva du egentlig mener og hvilke tips du egentlig er ute etter.

Det finnes mange ting å gjøre i Skottland. Google vil også kunne hjelpe deg med mye god info.

Jeg vet at mange sier "ting en kan gjøre", men at mange sier og/ eller skriver det, betyr ikke nødvendigvis at det er korrekt. Amerikanisering av språket er en trend som har tatt av de siste årene, men at mange benytter seg av den, betyr ikke nødvendigvis at det er godt språk. Jeg kan google mange orddelingsfeil om jeg vil, men det gjør det ikke korrekt å skrive ordene slik.

Jeg har søkt en del på nettet og skal gå til innkjøp av reisehåndbøker. Jeg spør om råd her inne i håp om å få personlige erfaringer også.

Ha en forsatt fin dag.

Endret av Magika
Skrevet
Jeg vet at mange sier "ting en kan gjøre", men at mange sier og/ eller skriver det, betyr ikke nødvendigvis at det er korrekt. Amerikanisering av språket er en trend som har tatt av de siste årene, men at mange benytter seg av den, betyr ikke nødvendigvis at det er godt språk. Jeg kan google mange orddelingsfeil om jeg vil, men det gjør det ikke korrekt å skrive ordene slik.

Om igjen: Uttrykket er helt normalt å bruke, uavhengig av hva du måtte mene om det. :nigo:

Men for all del: Du finner sikkert masse romantisk å gjøre i Skottland, f.eks.:

* Gå på de fine romantiske fortauene.

* Handle i de nusselige små kioskene.

* Kjøpe søt mat av de søte innbyggerene mens du holder samboeren din i hånden.

* Oppleve severdigheter mens dere holder hverandre i hendene og klør hverandre i hodene og spør om hva i all verden det er dere ser på, men søtt og romantisk er det.

* Spise en romantisk pizza - regner med det er hjerteformet grandis fra Stabburet det da er snakk om.

Jeg spør om råd her inne i håp om å få personlige erfaringer også.

Og det har du fått også.

Skrevet (endret)
Om igjen: Uttrykket er helt normalt å bruke, uavhengig av hva du måtte mene om det. :nigo:

Men for all del: Du finner sikkert masse romantisk å gjøre i Skottland, f.eks.:

* Gå på de fine romantiske fortauene.

* Handle i de nusselige små kioskene.

* Kjøpe søt mat av de søte innbyggerene mens du holder samboeren din i hånden.

* Oppleve severdigheter mens dere holder hverandre i hendene og klør hverandre i hodene og spør om hva i all verden det er dere ser på, men søtt og romantisk er det.

* Spise en romantisk pizza - regner med det er hjerteformet grandis fra Stabburet det da er snakk om.

Og det har du fått også.

Igjen, at det er mer normalt å bruke det i dag enn for ti år siden, betyr ikke at det er korrekt. Det var bare det jeg ville fram til. ;)

Ettersom jeg nå har spesifisert at jeg er ute etter å oppleve noe som er typisk skotsk, er det neppe Stabburet-pizza jeg er ute etter.

For øvrig svært sukkersøte eksempler du kommer med. Du traff på et punkt da; å handle på Narvesen og andre småkiosker er jaggu det mest romantiske jeg vet om. Hvordan i all verden kunne du gjette deg fram til det?;D

Endret av Magika

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...