Gå til innhold

ett alkoholproblem

Gjest Gjest_sinnataggen_*

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg elsker og hater alkohol, og det er som regel min elske-side som overtar når helgen nærmer seg.

Problemet mitt er at jeg ikke klarer å styre meg, jeg får black out hver eneste helg (oftest) og sitter med den største fylleangsten på søndager.

Denne følelsen kommer automatisk uansett om jeg har gjort noe dumt eller ikke.

Jeg har sinnsykt lyst til å være den gla jenta som jeg var når jeg var full før.

Hvis jeg drikker meg sørpings blir jeg en skikklig hissipropp som elsker å krangle med alt og alle. Til og med min beste venninne og den gutter jeg liker aller mest.

Det har ødelagt mye for meg, men heldigvis er dette noe jeg har klart å rette opp igjen dagen etter. Jeg har sagt tusenvis av ganger at NÅ, ja NÅ er det nok.

Men godt folk samles og jeg er ikke vanskelig å be....

Vet dere tenker at problemet løser seg bare jeg slutter å drikke!! skjønner dette virker veldig dumt, men hadde vært fint å fått høre litt erfaringer utenifra.

Elsker å drikke og om jeg ikke drikker meg sørpings, har jeg det super artig og alt er bra.

Det er det stadiet mellom å være i go-formen og over til å være dritings, jeg sliter med å holde flasken unna. Jo fullere jeg blir jo mer drikke vil jeg ha.

Er det noen som har vært i samme situasjon? Hva drakk du og hva gikk du over til? er det uansett alkohol? Jeg drikker sprit, for jeg liker ikke noe annet.

Jeg har prøvd hvitvin og champagne for ett års tid siden, tok meg ett glass og spøy. surt og jævelig.

Jeg er forresten 23 år og har drukket siden jeg var 17 og kranglingen er noe som har begynt de 2 siste årene. Det her ble da veldig seriøst, men alkohol ødelegger mye for meg, men jeg er ikke sterk nok til å holde meg unna, det er ett slags sjansespill som både kan gå veldig galt eller omvendt!

Erfaringer? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke klarer å stoppe så du holder godformen, men ender med black out hver gang, så er du på full fart inn i et problem du ikke like lett kommer ut av igjen.

Bland drinken tynnere, drikk alkoholfritt innimellom. Vann eller brus, ikke la det være sprit i hvert glass du heller i deg. Drikk sakte så du hele tiden kan kontrollere formen. Vær voksen. 23 er ikke 17.

Skrevet

Nå har jeg ingen ukentlig trang til å drikke alkohol, så akkurat der kan jeg ikke si så mye. Men for meg hjelper det å drikke mye vann mellom drinkene, eller ta pauser når jeg merker at jeg begynner å bli mer enn brisen :)

Skrevet

Reis deg opp å gå av og til, så du merker hvor full du egentlig er. Se på andre som er drita fulle og legg merke til hvor tåpelig de oppfører seg, og hvilke tapere de framstår som, så kanskje du mister motivasjonen :)

Skrevet

Drikk et glass vann for hver alkoholenhet.

Skrevet

Søk hjelp hos legen din før dette utvikler seg til å bli et varig problem

Skrevet

vel, jeg var ikke så ille som deg, men omtrent samme nivå. Jeg drakk nesten hver helg, og hver helg drakk jeg til jeg fikk blackout. Var egentlig ikke så veldig bekymret, men de gangene jeg skulle ta det rolig endte jeg opp som regel fullere enn noen gang. Da begynte jeg å bli veldig bekymret..

Mine tips er å blande ut drinkene før du drar på vorspiel. Heller også ta med deg maks 1,5-2 dl sprit på vorset.. Dra sent på vorspiel så du ikke sitter i timesvis og drikker før du drar på byen.

Dette fikk meg ut av den onde sirkelen.

Skrevet

Jeg har med meg en 0,4L flaske sprit og dette er for mye for den lille kroppen min. Jeg blander sterkere å sterkere drinker jo mer jeg blir i farta, og dette er nok en stor grunn til at jeg ender med black out. Det er noe jeg skal gjøre, helle ut litt og ha med meg mindre. Jeg begynner å drikke lenge etter de andre på vorset også. Bruker å begynne halv 10- 10 mens folk flest begynner 8.

Jeg skulle "teste" ut det her for ett par helger tilbake, begynne tidligere så jeg ikke ble så stressa på kvelden og blande sterke drinker å drikke så fort.

Dette fungerte IKKE. Jeg ble dritings kl 11.

Takk for råd! Jeg skal virkelig teste det ut til helgen, ha med meg mindre sprit, kanskje prøve champagne istedet? eller annen alkohol.. reise meg mer, slappe heeelt av å kose meg og drikke mer vann!! Hadde vært hyggelig å husket litt av kvelden mens alle venninne mine nedelig er hjemme:)

Skrevet
Jeg har med meg en 0,4L flaske sprit og dette er for mye for den lille kroppen min. Jeg blander sterkere å sterkere drinker jo mer jeg blir i farta, og dette er nok en stor grunn til at jeg ender med black out. Det er noe jeg skal gjøre, helle ut litt og ha med meg mindre. Jeg begynner å drikke lenge etter de andre på vorset også. Bruker å begynne halv 10- 10 mens folk flest begynner 8.

Jeg skulle "teste" ut det her for ett par helger tilbake, begynne tidligere så jeg ikke ble så stressa på kvelden og blande sterke drinker å drikke så fort.

Dette fungerte IKKE. Jeg ble dritings kl 11.

Takk for råd! Jeg skal virkelig teste det ut til helgen, ha med meg mindre sprit, kanskje prøve champagne istedet? eller annen alkohol.. reise meg mer, slappe heeelt av å kose meg og drikke mer vann!! Hadde vært hyggelig å husket litt av kvelden mens alle venninne mine nedelig er hjemme:)

Nå har jeg (heldigvis) ikke noe alkoholproblem selv, (hentyder ikke til at du har ett problem altså, men du har ett litt forvrengt forhold til alkohol og kos tror jeg!) men kan jeg anbefale deg å drikke ett glass vann per enhet alkohol samt at du evt. holder deg til øl kanskje..? Det metter mer og det er litt vanskeligere å drikke seg sørpa på det, det tar ihvertfall mye lenger tid og alkoholinnholdet er litt svakere i øl enn drinker. Ikke bland alt mulig, hold deg til øl og kun øl en kveld og se om det går bedre.. Men best av alt, kanskje du skal forsøke ett par helger uten, se at det faktisk går fint det også =)

Lykke til ihvertfall, pass på deg selv!

Gjest antigartner
Skrevet (endret)

Jeg har ikke festet så hardt som du beskriver, men har hatt noen "uhell" når jeg har drukket sprit. Hvis du klarer: slutt helt med sprit. Det er vanskelig å kontrollere rusen med sprit fordi drinkene lett blir sterkere og sterkere.

Rusen fortsetter å stige en god stund etter at en har inntatt en drink. Hvis en da allerede er igang med neste drink, og neste deretter igjen, så er en på full fart mot sørpefylla.

Jeg vil også anbefale å holde seg til øl og ikke noe annet hvis du først skal drikke alkohol (jeg ser du skriver at du ikke liker noe annet enn sprit, men du beskriver virkelig et potensielt problem med spriten). Med øl blir i alle fall jeg mett før jeg blir overstadig beruset. På den måten er det lettere å holde rusnivået stabilt. Det er vanligvis ikke så fort gjort å tippe over "grensen" når en drikker øl. I tillegg er det lurt å drikke vann eller annet alkoholfritt mellom alkoholenhetene.

Hvis de rådene du har fått i tråden ikke hjelper fort høres det absolutt ut som det er viktig at du søker hjelp.

Endret av antigartner
Skrevet (endret)

Det å drikke vann i mellomtiden er enklere sagt enn gjort. Det er enkelt å gjøre dette dersom man er i grei kondisjon, men det momentet man går over den fine lille grensen, da glemmer man det fort og drinkene blir bare sterkere og sterkere og går fortere og fortere ned. Jeg hadde noe lunde lignende problem da jeg festet mer. Ikke hver helg, men det skjedde av og til.

Problemet var at jeg tålte (og tåler fortsett egentlig) en god del alkohol, så det var enkelt å bare tro at man tåler alt, jo fullere ble man, jo mer edru var jeg i mine egne øyene. Man går fort over den grensen der man blir litt for festlig.

Det handler jo mye om dagsformen også - greit å anta at en flaske vin skulle være ok, men noen ganger (spist lite osv) kan den flasken også være nok for at jeg blir litt for full.

Jeg kan ærlig si at det å se seg selv i speil eller huske å drikke vann selv funket absolutt ikke. Dersom man har gått over den grensen der man ikke lenger er småfull, men starter å bli skikkelig full, da husker man rett og slett ikke sånt.

Men jeg har heller ingen gode svar å gi. Jeg rett og slett vokste ut av den type fest, synes ikke det er morsomt lenger, og det å være skikkelig fyllesyk er jo blehh. Festene var jo alle helt like uansett, det var liksom ingenting nytt eller spennende (om det noen ganger var det, er jo et godt spørsmål).

Men jeg fester jo en sjelden gang, og da må jeg rett og slett si til samboeren at han må si fra når han starter å se at jeg blir litt for full og festlig. Det er det eneste jeg har sett som hjelper. Ellers får jeg bare ta konsekvensene en sjelden gang. Men jo mindre man fester jo mindre er sjansene at sånt skjer. Man må rett og slett ta et valg.

Jeg synes heller ikke typen av alkohol har så mye å si - man kan fort bli litt optimistisk dersom man drikker lett alkohol - 'det er jo nesten ingenting'. Men det kan nok være litt forskjellig, og mulig at det funker for deg å prøve å drikke øl i stedet.

Det eneste jeg kan foreslå er å rett og slett slutte å drikke hver helg eller/og finne noen som kan minne deg på dette (det hjelper bedre hvis noen andre sier det).

Endret av mrs_bond
Gjest strykebrett
Skrevet

Snakka med en jeg kjenner som er psykolog på ruspoliklinikk som mente at et alkoholproblem oppstår i det "en persom drikker på tross av at denne vet at det har negative konsekvenser for en selv eller andre".

Så med utgangspunkt i denne definisjonen kan mån godt si at du har et alkoholproblem. Det er derimot ikke det samme som alkoholisme. I og med at du er såpass klar over det selv har du nok alle forutsetninger til å greie å ta tak i dette uten at det trenger å utvikle seg til noe verre.

God Jul!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...