Gå til innhold

jehovas vitner

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei, noen som tilhører dem?

Er det en sekt, eller kalles de noe annet? Hva slags syn har dem , og hva er deres forhold til alkohol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Tilhører ikke Jehovas Vitner, men har litt kontakt med dem gjennom jobben. De regnes vel mer som en menighet enn en sekt...

Vet ikke helt deres syn på alkohol, men kan huske jeg leste i avisa om et par som giftet seg. Der sto det at de ikke hadde lov til å drikke alkohol før de var gift, men om dette blir praktisert vet jeg ikke.

Hvis du lurte på noe mer får du utdype litt nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

takk for svar.

Er bare nysgjerrig, ser jo ut som de skal leve etter bibelens lover. Er da da sånn at de blir utstøtt derosm de ikke følger regelene? Og så lurer jeg på om de kan ha kjærlighetsforhold med noen som ikke tilhører deres meninghet?

Og om de automatisk er i mot sex før ekteskapet, for det er vel en synd i følge dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som er Jehovas Vitne.

I min "grønne ungdom" var jeg mye hjemme hos henne og jeg ble ALDRI pådyttet noe visdom/lærdom fra foreldrene.

Jeg har aldri merket at min venninne har vært noe annerledes enn andre venninner........ vi har festet og hatt mye morro sammen.

Jeg vet hun aldri feirer bursdag og jul. Også husker jeg hun var fritatt for kristendomsundervisning.......men hun var bestandig tilstede i de timenel. Hun satt og gjorde lekser!

Jeg var i bryllupet hennes for noen år siden - og der var det alkoholservering og dans...........det var et helt ordinært brylupp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jehovas Vitner er i mot sex før ekteskapet og samboerskap, har lagt merke til at flere av de jeg kjenner har giftet seg etter kort tid sammen og selv om de er unge.

Vet om ei som giftet seg med en som ikke var Jehovas Vitne, han hadde også et barn fra tidligere. Husker noen spurte faren hennes om datterens mann var interessert i å bli Jehovas Vitne. Faren svarte at jo han var interessert, men det viktigste var ikke om han ble Jehovas Vitne, men om de elsket hverandre og hadde det bra sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Jeg gikk på barneskolen i klasse med to jehovas vitner. Disse forsøkte faktisk å omvende meg på skoleveien! De feiret aldri jul eller bursdag, og de gavene de fikk tilsendt til disse dagene åpent de andre tider på året (for de har lov til å få gaver, men ikke for å makrere disse anledningene) Den ene av dem hadde nemlig mor som kom "utenfra", så hun hadde besteforeldre som sendte henne gaver...

Den ene av disse ble operert på barneskolen i begge bena, for knærne var rett og slett ødelagt av all knelinge på de iskalde betonggulvene. De har begge to brutt ut, forøvrig.

Deres forhold til alkohol vet jeg ikke noe om, men de linkene som er nevnt er nok gide kilder til å få vite mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De har lov til å drikke alkohol, men med måte. De har lov til det meste, men med måte. Sex før ekteskap har de ikke lov til, samboerskap er ikke tillatt. Mange som lever som jehovas vitne lever som andre mennesker, men de ferier ikke bursdager og jul, men ellers er de som "vanlige2 mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kan ikke særlig mye om jehovas vitner, men har hørt at de bare tar med deler av bibelen i deres religiøse lære. Ellers har jeg hørt at alle "samlingstedene" deres er laget av murstein. Det har visst noe med Jesus gjenkomst eller noe.. dette er bare ting jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tidligere så kunne de nekte barna blodoverføring ved sykdom/ulykke. De var villige til å la de dø fremfor blodoverføring.

I dag blir barnevern kontaktet om de får inn slike barn. De tar ansvaret så lenge barna er på sykehus. ( dette gjelder bare om det trengs blod/ol)

De som ikke vil være i menigheten blir støtt ut av sekten, venner og fam.

Nei de feirer ikke noen dager. Nabobarna var ute og lekte på julaften og andre høytider. Kun de alene.

Syns foreldre kan velge den menighet de vil, men når barn blir tvunget tildet samme, det syns jeg ikke noe om. ( her var det mor som ble medlem)

De ungene der hadde feiret jul og alt sammen i mange år før foreldrene ble med i menigheten. Plutselig ble det stopp på alt.

Far i huset er en stor tyrann, drikker og overlater alt til kona. Som han selv sier, han er trygg for hun kan ikke skille seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, niesen til hun ene jeg gikk i klasse med døde da hun var 5 (da gikk vi i 1. klasse, jenta i min klasse var attpåklatt, derfor var hun tante til 5-6 unger når hun begynte på skolen) fordi foreldene nektet blodoverføring, ja, jenta selv nektet også da. Hun var 5 år og sa "jeg vil heller dø enn å får blodoverføring". Blodoverføring var urent, og det ville hun ikke ha, da ville hun aldri kunne komme til "det gode riket" (hva nå enn de kaller det, "paradis") etter døden, nemlig. Når ei jente på 5 år sier dette, da er hun etter min mening en liten anelse hjernevasket...

Dersom det stemmer at barnevernet kan komme inn i slike saker, så er jo det bra for barna, men..... da må barna leve videre med "vissheten" om at de er fortapt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takker for svar...

Har vært innom deres hjemmeside, men der får man bare servert det positive... Synes det er litt rart at personen jeg har blitt kjent med er jehovas vitne, vedkommende drikker ganske mye.

Går dem rundt og tror at de som ikke tyror på Gud er dømt til helvete, skal man ike elske alle da.... Og hva med de homofile, de er vel påvirket av djevelen i følge dem...

Tillater ikke menigheten skilsmisse?

Og kan de har et forhold utenom minigheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De som ikke vil være i menigheten blir støtt ut av sekten, venner og fam.

Nei de feirer ikke noen dager. Nabobarna var ute og lekte på julaften og andre høytider. Kun de alene.

Syns foreldre kan velge den menighet de vil, men når barn blir tvunget tildet samme, det syns jeg ikke noe om. ( her var det mor som ble medlem)

Hva slags religion lærer du dine barn? Ville du likt at noen andre skulle få bestemme hva du skulle lære dine barn? Alle foreldre lærer barna deres det de selv vil at de skal lære, om det gjelder religioner elelr annet. jeg hadde blitt forundret om en mamma fortalte at hun var jehovas vitne men barna behøvde ikke å lære om det. hadde jeg gått i kirken hadde jeg tatt barna med meg, jeg hadde ikke latt de være hjemme. Jeg synes det er opp til foreldrene å velge hva slags religion barna deres skal lære om under oppveksten, men at barna selv kan bestemme hva de vil tro på når de blir gamle nok. Selvfølgelig håper alle foreldre at barna våre skal ha vårt syn om religion, det ville vært merkelig om en ikke ville det.

De ungene der hadde feiret jul og alt sammen i mange år før foreldrene ble med i menigheten. Plutselig ble det stopp på alt.

Far i huset er en stor tyrann, drikker og overlater alt til kona. Som han selv sier, han er trygg for hun kan ikke skille seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spilte engang TP med et vitne. Da han fikk et spørsmål som omhandlet evolusjon og tidligere menneskearter, sa han bare at "vi tror ikke på sånt".

Jeg holdt på å falle av stolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Jeg anser meg som et tolerant og åpent menneske, men sier bare ; Vær på vakt (hehe...bokstavelig talt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Jeg anser meg som et tolerant og åpent menneske, men sier bare ; Vær på vakt (hehe...bokstavelig talt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest gjest1

Den ene av disse ble operert på barneskolen i begge bena, for knærne var rett og slett ødelagt av all knelinge på de iskalde betonggulvene. De har begge to brutt ut, forøvrig.

.

Kneling på iskalde betonggulv? I all verden, det har jeg aldri hørt no om.

Jeg har hatt bibelstudier med dem for noen år tilbake, jeg har vært med dem på feltet og jeg har deltatt på et par stevner. Noe kneling har jeg aldri sett.

De er ikke imot alkohol, men i mot fyll. De er i mot røyking, fordi livet er en gave fra Gud, og du ødelegger denne flotte gaven.

Sex før ekteskap tolereres ikke, og det er jo greit, det står jo så i Bibelen.

Ellers er de glade og normale mennesker, akkurat som alle andre - du kan ikke merke på dem at de er vitner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, den lokale menigheten hjemme hadde i alle fall timevis med kneling i sitt forsamlingshus, som hadde et iskaldt betonggulv.

I alle fall er det det som er den oppgitte årsaken til henens operasjon av begge knærne på barneskolen (antakelig var de selvsagt ikke 100% frikse i utgangspunktet da) Jenta selv sa jo at "knelingen var jo en selvfølge, at vi ikke skulle skulde på den..."

Vel, jeg var ikke tilstede alle de åra av hennes liv, og var aldri tilstede på deres forsamlingsmøter, så jeg kan ikke GARANTERE at de knelte på iskalde gulv, men det var jo det det sa selv da i alle fall. Selv om de altså mente at dette ikke var noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mysepusen: du skrev at de er i mot tobakk, for det med livets gave. Men det jo mya vi mennesker gjør som ødelegger oss, så hva var det egentlig med vanlig røyk? Bare lurer, synes da alkohol, som kan få deg til å gjøre dumme ting er likt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candyfloss

Har en venn som er JV... Han fikk i barneårene ikke lov til å være med på bursdager osv... Han sier selv at han ikke vil være medlem der, men at han føler at det er en plikt i forhold til moren.. :-? Mitt inntrykk er at denne sekten er nokså "syk".. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...