martine=) Skrevet 22. desember 2008 #1 Skrevet 22. desember 2008 (endret) Hei.. jeg lurer veldig nå.. de siste 2-3 årene har mensen min vært veedlig uregelmessig, har hatt mesen ca hver 6 mnd.. veldig ubehagelig og skummelt! Jeg har hatt fast kjæreste i 2 av årene nå og har kun hatt ubeskyttet sex, men har ikke blitt gravid, enda han kommer inni meg hver gang... Kan det være noe galt? Jeg har vært hos lege og han sier bare at det er normalt, men jeg har en følelse av det er ikke er så veldig normalt.. Kan jeg være ufruktbar? ånei:( Noen som har erfaring med dette? eller noen råd å komme med? Endret 22. desember 2008 av martine=)
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2008 #2 Skrevet 22. desember 2008 Jeg vil anbefale deg å søke og lese om PCOS. Da har man sjelden eller ikke EL og derfor veldig uregelmessige menstruasjoner eller ingen i det hele tatt. Sier ikke at du har det, men det er ikke umulig. Synes legen din burde ta deg mer alvorlig, be om henvisning til gynekolog. Blodprøver og en innvendig UL er det som skal til for å sette diagnosen. Hvis du har det er du ikke ufruktbar, men kan hende du vil trenge litt hormonhjelp får å bli gravid.
Gjest imli Skrevet 22. desember 2008 #3 Skrevet 22. desember 2008 Hvis du har hatt ubeskytta sex i to år uten å bli gravid, har du mest sannsynlig skjelden/aldri eggeløsning. Dette finnes det hjelp for, med bl.a hormonkurer du kan bruke for å få i gang eggeløsninga hvis det er sånn at du ønsker deg barn. Synes legen din burde tatt deg mer seriøst - man anbefales jo å gå til lege om man har prøvd å få barn i ett år uten å lykkes. Bytt fastlege hvis du ikke får hjelp av den du har nå.
martine=) Skrevet 22. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. desember 2008 Jeg vil anbefale deg å søke og lese om PCOS. Da har man sjelden eller ikke EL og derfor veldig uregelmessige menstruasjoner eller ingen i det hele tatt. Sier ikke at du har det, men det er ikke umulig. Synes legen din burde ta deg mer alvorlig, be om henvisning til gynekolog. Blodprøver og en innvendig UL er det som skal til for å sette diagnosen. Hvis du har det er du ikke ufruktbar, men kan hende du vil trenge litt hormonhjelp får å bli gravid. PCOS, det hørtes skummelt ut :o
Gjest Wrangler Skrevet 22. desember 2008 #5 Skrevet 22. desember 2008 Neida, PCOS er ikke skummelt eller farlig, men slitsomt om man vil bli gravid - for da kan det være litt vanskelig. Ellers merker man lite til det. Men menstruasjon hver 6. mnd er ikke mye og heller ikke normalt! Husk at mens kommer ca. 14 dager etter eggløsning, så på et helt år har du hatt bare to eggløsninger! (en for hver mens) Dette kan du får hjelp av gynekolog til å regulere. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2008 #6 Skrevet 22. desember 2008 Neida, PCOS er ikke skummelt eller farlig, men slitsomt om man vil bli gravid - for da kan det være litt vanskelig. Ellers merker man lite til det. Men menstruasjon hver 6. mnd er ikke mye og heller ikke normalt! Husk at mens kommer ca. 14 dager etter eggløsning, så på et helt år har du hatt bare to eggløsninger! (en for hver mens) Dette kan du får hjelp av gynekolog til å regulere. Lykke til! Det gir jo ofte andre symptomer også da som f.eks økt uønsket hårvekst, kviser, trøtthet, sinne, og man legger ofte på seg og da som regel på magen og det er vanskelig å gå ned igjen. Man må ikke ha alle symptomene og noen har ingen. Jeg har ingen EL og mens ca hver 6-7 uke. Men det finnes i forskjellige grader.
Gjest Alabama Skrevet 22. desember 2008 #7 Skrevet 22. desember 2008 Det gir jo ofte andre symptomer også da som f.eks økt uønsket hårvekst, kviser, trøtthet, sinne, og man legger ofte på seg og da som regel på magen og det er vanskelig å gå ned igjen. Man må ikke ha alle symptomene og noen har ingen. Jeg har ingen EL og mens ca hver 6-7 uke. Men det finnes i forskjellige grader. Hvis du ikke har noen andre andre symptomer enn manglende eggløsning og sjelden mens, så er det sikkert ikke PCOS du har. PCOS er jo et syndrom, altså samling av flere tegn/symptomer. Man kan ha PCO (polycystiske ovarier/eggstokker) uten å ha PCOS.
martine=) Skrevet 22. desember 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. desember 2008 Hvis du ikke har noen andre andre symptomer enn manglende eggløsning og sjelden mens, så er det sikkert ikke PCOS du har. PCOS er jo et syndrom, altså samling av flere tegn/symptomer. Man kan ha PCO (polycystiske ovarier/eggstokker) uten å ha PCOS. Ja, har inegn adnre symptomer. men er dette vanlig, å få dette når kan er ung?
Devana Skrevet 22. desember 2008 #9 Skrevet 22. desember 2008 PCOS og PCO er vanlig å få når man er ung. Jeg er 23 år og har PCOS. Det er ganske enkelt å få sjekket, så jeg ville anbefalt deg å undersøke det. Det er ikke bra å gå for lenge uten menstruasjon over en lengre periode. Jeg hadde veldig uregelmessig mens, men det begynner å komme seg litt nå
martine=) Skrevet 22. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 22. desember 2008 PCOS og PCO er vanlig å få når man er ung. Jeg er 23 år og har PCOS. Det er ganske enkelt å få sjekket, så jeg ville anbefalt deg å undersøke det. Det er ikke bra å gå for lenge uten menstruasjon over en lengre periode. Jeg hadde veldig uregelmessig mens, men det begynner å komme seg litt nå Ok, så bra at du begynner å få regelmessig mens. hva gjorde du for å få det, fikk du utrevet noe av legen?
Gjest Dr.feber Skrevet 23. desember 2008 #11 Skrevet 23. desember 2008 Hvor gammel er du? Hadde du helt regelmessig mens før? Spist p-piller noen gang eller angrepille? Du kan ta en blodprøve 2. dag av mens for å sjekke hormoner i kroppen. Østrogen og progesteron skifter nivå i løpet av en syklus og kan være fint å få sjekket ved uregelmessig mens. Smerter under mens? Mange grunner til uregelmessig mens. Krev henvisning til gynekolog. Bytt fastlege om nødvendig.
martine=) Skrevet 23. desember 2008 Forfatter #12 Skrevet 23. desember 2008 Hvor gammel er du? Hadde du helt regelmessig mens før? Spist p-piller noen gang eller angrepille? Du kan ta en blodprøve 2. dag av mens for å sjekke hormoner i kroppen. Østrogen og progesteron skifter nivå i løpet av en syklus og kan være fint å få sjekket ved uregelmessig mens. Smerter under mens? Mange grunner til uregelmessig mens. Krev henvisning til gynekolog. Bytt fastlege om nødvendig. Jeg er 18 år. har att angrepille en gang for men aldri gått på pille. Har ikke unormale smerter under mensen..
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. desember 2008 #13 Skrevet 23. desember 2008 Da jeg fikk mensen som 13-14 åring så fikk jeg det den ene gangen, og så gikk det 1 helt år nøyaktig før jeg fikk den igjen. Etter det fikk jeg det met noen mnd mellomrom før det stabiliserte seg. Hadde også mye acne som kunne ligne på PCO, men så hørte jeg at dette kan være vanlig hos unge som akkurat har fått mensen og bare er pga umoden hypothalamus-hypofyse forbindelse eller noe i den duren. Tror P-piller og angrepille kan rote ting til i kroppen din, men hvis ting ikke bedrer seg etter det etter ca 1 år, så bør man ihvertfall kontakte lege for utredning tenker jeg. Som i ditt tilfelle kanskje. Man må ikke ha de andre symptomene for å ha PCO nei, man trenger ikke engang ha polycyster på eggstokkene for å få diagnosen. Man kan vel også ha PCO symptomer uten at det må være PCO. Hormonprøver er vel den sikreste formen for å undersøke det i tillegg til UL av eggstokker.
Gjest Alabama Skrevet 24. desember 2008 #14 Skrevet 24. desember 2008 (endret) Man må ikke ha de andre symptomene for å ha PCO nei, man trenger ikke engang ha polycyster på eggstokkene for å få diagnosen. Man kan vel også ha PCO symptomer uten at det må være PCO. Hormonprøver er vel den sikreste formen for å undersøke det i tillegg til UL av eggstokker. PCO er forkortelse for polycystiske ovarier, og betyr mange cyster/folikkler på eggstokkene. PCOS, som du sikkert snakker om er forkortelse for polycystisk ovarialsyndrom. Endret 24. desember 2008 av Alabama
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2008 #15 Skrevet 24. desember 2008 PCO er forkortelse for polycystiske ovarier, og betyr mange cyster/folikkler på eggstokkene. PCOS, som du sikkert snakker om er forkortelse for polycystisk ovarialsyndrom. Ja og hva så? Nå er ikke jeg gjesten som du siterte, men jeg har PCOS uten kroniske cyster. De legen har funnet en gang har vært bittesmå og uten betydning. De andre gangene jeg vært sjekket har ikke legen funnet noen cyster. Men jeg har andre symptomer fordet for hormonene er i full kaos.
Gjest Alabama Skrevet 25. desember 2008 #16 Skrevet 25. desember 2008 Ja og hva så? Nå er ikke jeg gjesten som du siterte, men jeg har PCOS uten kroniske cyster. De legen har funnet en gang har vært bittesmå og uten betydning. De andre gangene jeg vært sjekket har ikke legen funnet noen cyster. Men jeg har andre symptomer fordet for hormonene er i full kaos. Selvfølgelig har man cyster på eggstokkene når man har PCO!!! Det er jo det det er forkortelse for!!! Jeg prøvde å påpeke at PCO og PCOS ikke er det samme.. Så du kan godt ha PCOS uten cyster, men ikke PCO uten cyster... Skjønner??
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå