Gå til innhold

tvungen jul

Anbefalte innlegg

Gjest lillelinn
Skrevet (endret)

.

Endret av lillelinn
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære vene, for en bestemor.

Har ikke mye fornuftig å si, men jeg tror nok jeg ville kuttet ut damen. Om det er mulig.

:klem:

Gjest lillelinn
Skrevet

det jeg er redd for er at det ikke er mulig uten å såre ungene...

så har jeg en stakkars far oppi dette... han tør ikke annet enn å jatte med.. argh..

Gjest Gjest_Apple-_*
Skrevet

Men kjære deg, dette må du ikke finne deg i! :troest:

Hun har ingen rett til å komme og hente barna dine og utelukke deg. Du må rett og slett bare manne deg opp og sette foten ned! Jeg vet det ikke er lett, men du må bare, for barna dine sin skyld, men mest av alt for deg selv. Jeg leser mellom linjene at du har dårlig selvbilde og selvtillit. Jobb med deg selv inni hodet ditt, øv på hva du skal si (minst mulig) - du trenger helt tydelig å hevde deg overfor moren din. Klarer du dette, tror jeg det vil gjøre noe veldig positivt med deg, og jeg tror også ringvirkningene vil være betydelige for deg og barna dine. Har du en mann? Få ham til å hjelpe deg å manne deg opp, si at du trenger hans støtte på alle mulige måter.

Jeg føler så med deg! Ta deg selv i nakken, vennen, se rett fram og si til deg selv at det er du som bestemmer over deg selv og dine barn (øv på dette mange ganger inni hodet ditt og foran speilet, kanskje også foran mannen din)! La henne skrike og bære seg, du er IKKE ansvarlig for hennes følelser og oppførsel.

Masse lykke til! Ta tilbake julen og barna dine! :klem::nissekonekyss:

Skrevet

Nå var julen opprinnelig et midtvinterblot da, en lysfest som kristenfolket så beleilig elget seg inn på og etterhvert tok over. Det er mange måter å si det på, men lysfesten io desmeber fantes lenge før Jesus (etter tradisjonen) ble født.

Så om du ikke er kristen, så kan du faktisk henge det på en gammel hedensk skikk. Det var nå bare det.

Ellers ser jeg en ting som du kanskje ikek synes er noe godt forslag... men hvis du ikke vil at dine barn skal lære din mors jul, så lær dem din egen da vel! Som sagt, midtvintersblot, slosnu -. kall det hva du vil, men barn er svært lett å ta med på noe om man ikke har noen erstatning. Jeg forstår du ikke vil feire jul, men de ser en stor og staselig feiring, og har du ikke noe å motby med, så forstår jeg godt at ungene dine følger med mormor. Beaklger, men bor man i Norge, er det vanskelig å komme unna julen - det er kulturelt betinget. Kristen eller ei.

Bortsett fra det med jul, så kan jeg ikke forstå annet enn at dere må ha store problemer resten av året også? Et så dysfunksjonelt forhold begrenser seg vansligvis ikke til én høytid i året... eller?

Gjest lillelinn
Skrevet

hei.

jeg er paganist. så vi kan feire vi og. men jeg vill ikke at det skal handle om status og penger :(

siden jeg ikke tilbyr dette, taper jeg selvfølgelig, mine barn hadde fulgt meg av lojalitet selvfølgelig. de hadde nok kost seg og, men jeg hadde følt at jeg nektet dem noe :(

Gjest Gjest_Iris_*
Skrevet

Jeg føler med deg. Virker som at det er moren din som ikke er helt frisk. Men hun har likevel ikke rett til å ødelegge for andre. Har ikke noe råd til deg, men ønsker deg alt godt.

Skrevet
hei.

jeg vil ikke at mine barn skal feilre jul.

det er imot alt jeg tror og mener. noen her inne vil sikkert lage en stor greie om at jeg er ego osv, men det er egentlig ikke poenget her.

poenget er min mor,hun girer opp ungene ang jul allerede fra september.

det må handles for mangfoldig 1000 kr, og det må om møbeleres og alt av gardiner og ting tang må byttes ut.

jul for henne handler om status penger gaver og at alt ser bra ut fra utsiden.

jul for meg har alltid vært noe man gråter over hver dag hele desember.

noe man kaster opp for de 3 siste dagen før jul.

trakasering , utskjelling osv.

i fjor hentet min mor barn og feiret jul, sa til meg at jeg var ikke velkommen dit.

jeg er så redd for å ta fra barna den julen hun har prentet inn i hodet dems. i år får jeg lov å være der på mammas nåde. fordi andre skal være med.

men jeg VET at hun snur seg mot mine barn snart. hun har alt startet med ette ovenfor min elste datter , hun er 11 nå. så fort hun blir 15-18 år, vil hun væresom luft for min mor. deretter kommer hun til å gjøre dette med de andre.

jeg har sagt til mamma at dette mest sannsynlig blir den siste julen.

da skriker hun tul meg og spytter meg i ansiktet foran ungene.

jeg orker ikke mer...

jeg orker ikke med av min bedritne familie resten av året heller

men om jeg nekter dem kontakt, ringer hun på min datters tlf etter leggetid eller i skoletiden, eller stiller opp på skolen og forteller hvor grusom jeg er. at jeg er ond som gjør dette osv.

jeg vil at mine barn skal ha en jul som ikke lærer dem at man skal handle seg blakke. at man ikke skal behøve å føle seg grusom om man ikke har råd til de dyreste pakkene, at man kan lage noe til hverandre, eller bare kose oss sammen.

vi har ingen kristen bakgrunn. mamma sier at jul handler ikke om kristendom, men tradisjon. dem om det.

jeg vil ikke ha dems tradisjon. jeg er utstøtt fra familie, hvorfor skal jeg føre dems tradisjoner vidre?

jeg vil ha en kose kveld med ungene mine på julaften, en kveld hvor vi er sammen fordi vi bryr oss om hverandre... men det er ikke nok,

itilleg er jeg enebarn. så om jeg ikke lar mine foreldre styre og regjere julen, blir de alene. da hyler og skriker hun for dette og.

uansett hva jeg velger blir alt feil.

enten for meg, eller noen andre.

så da biter jeg tennene sammen nok et år.

hva poenget var vet jeg ikke. måtte bare skrive ned litt...

og til dere som vil si eh hel del dritt til meg. bring it on... kan ikke bli noen værre jul anyway,,

og til dere andre snille gode damene her inne , jeg håper deres jul blir fin :D at dere får koset dere masse med de dere er glade i.

Her er det lett ålegge skylden på bestemor. Aner meg at det ligger mere bak.

Hvorfor er du utstøtt fra familien?

At du ikke vil feire jul, er en urett mot dine barn.

Enten man vil eller ei, så blir vi påvirket og mint på at julen kommer. På skolen, fritid,venner,media osv.

Hvilke tradisjoner skal dine barn føre videre? En mor som ikke vil feire jul?

Er det opp til deg, så blir det 0 jul. Kose deg og være sammen med barna kan du gjøre hele året, også i julen.

Jeg er enig at man trenger ikke kjøpe,bytte ut og kjøpe gaver i tusenkronersklassen.

Men du må legge standarden.

Hvilken advendstid har dere. Baker du med barna. Forbreder jul? Lager gaver? Handler når det er bilig? Koser dere med juleforbredelser?

Du skal selv få barnebarn engang, det vil være veldig nyttig om dine barn hadde tradisjoner fra deg og føre videre.

Jeg har ike god råd, og selv om jeg hadde, så vile jeg ikke brukt tusenvis av kroner til juj. Jeg har med meg tradisjoner hjemmefra.

Jeg handler eks kjøtt i oktober. I advendstiden lager jeg ruller osv. Nov.baker jeg og fryser. Noe baking i adv.tiden. Små gaver kjøper jeg hele året på salg. Slik har jeg ikke stress, jeg koser meg i tiden før jul.

At din mor henter barna....hvorfor gjør hun det? Ville hun gjort det om du hadde laget jul til dem?

pleier din mor å ha barna ellers i året?

Du orker ikke familien ellers i året, men hva medbarna? Om du har dårlig forhold tl fa. så ikke la dine barn arve det. Om barna har glede av å være hos din mor i julen(såfremt du ikke feirer jul) la de få lov til det.

tror du ikke bana hadde protestert om de hadde mislikt seg der i julen?

tror ikke det er vond vilje fra din mors side dette.

Skrevet

Jul er ikke status eller penger, uansett religion. Jeg må minne deg på at sånt som dette setter spor, og du er myndig, og barna dine? De har hun ikke noe som helst KRAV på å møte.

Jeg ville kutte ut folk som behandlet meg slik. Og spurt barna, hva de likte med julen. Er det maten, pynten? Så lover du dem at dere skal spise det samme og ha juletre dere også til neste år.

I verstefall gruer de seg til alle juler framover pga alt de husker er at bråket som har vært rundt jul når de var mindre. Det vet du jo selv at du gjør. I bestefall, så har de kjempegode minner fra mormor, og de har kjempegode minner fra jul med deg årene etterpå.

Ikke la henne vinne.

Skrevet

dette var ikke koselig å lese, jeg er litt enig i det gjesten over meg skrev...

for meg er det beste med julen å være med familien, spille spill, spise god mat osv, her bryr vi oss ikke mye om gavene...

nå som det ikke er så lenge igjen til julaften så ville jeg heller satt emg ned sammen med ungene etter jula og snakket om hva de liker med julen, og prøve å lage deres egen jul...

Skrevet

Hun moren din høres ikke noe grei ut. Hadde jeg vært deg, ville jeg ikke latt barna mine vært hos henne, uansett hvor mye hun hadde mast. Det er foreldrene til barna som bestemmer (deg og faren deres). Din mor har ingenting hun skal ha sagt! Hun kan ikke ta barna mot din tillatelse. Det er kidnapping. Så det holder å bare si nei.

Hvorfor vil du ikke feire jul? Er det for å straffe moren din? Egentlig er det jo barna dine alt det går utover. Hvorfor kan dere ikke lage deres egne juletradisjoner (uten moren din, selvfølgelig). Det er ikke dyre gaver og dyr mat som betyr noe. Barna dine setter nok heller pris på kos og kjærlighet til hverandre.

Skrevet

Jeg synes du plasserer deg selv i en offer-rolle. Hvis du ikke vil involvere moren din i julefeiringen deres, så la være! Hvis du må sette hardt mot hardt - det være seg la være å ta telefoner fra henne, åpne døra, informere skolen om at moren din ikke har din tillatelse til å verken oppsøke eller hente barna - ja, så gjør det.

Jeg synes du gjør dine barn en bjørnetjeneste ved å la dem se hvordan du som mor lar deg overkjøre samt å utsette dem for moren din sin oppførsel. Av dette lærer de to ting: At du ikke betyr stort som menneske og dermed kan behandles dårlig uten konsekvenser, og at det er greit for folk å hyle og bære seg til å få viljen sin (din mor).

Dette svaret vil nokså sikkert havne i kategorien "drittsvar", men det er ikke ment sånn. Jeg synes på ingen måte at det er greit å oppføre seg slik som moren din gjør. Hun oppfører seg som et troll - men nå er det også engang slik at folk ikke kan oppføre seg annerledes enn det man lar dem gjøre. Med det mener jeg at du faktisk har makt til å sette en stopper for oppførselen hennes ved å fjerne både deg og ungene dine fra situasjonen. Gjør dette klinkende klart for moren din, kanskje i form av et brev? Jeg vil råde deg til å sette deg ned, når du er rolig og fattet, og skrive et saklig brev hvor du gjør det fullstendig klart hvordan du vil ha det og hvordan du vil at hennes omgang med barna dine skal være.

Skrevet

Det er forskjell på som du skriver innledningsvis at du ikke vil de skal feire jul. Det du mener er jo at de ikke skal feire din mors jul, det er noe annet. da må du feire DIN jul med barna dine. feirer du ikke i det hele tatt, så kan vel barna få feire jul om de vil?

Skrevet

Siden jeg kun kjenner trådstarters versjon velger jeg å ikke uttale meg om denne spesifikke saken, MEN jeg tillater meg å reflektere litt over at trådstarter fører ganske mye drama og negativ oppførsel med seg på dette forumet.

Hvis det er mye bråk rundt deg trådstarter, så kanskje det vil være fornuftig at du setter deg ned og tenker litt over det? Jeg har selv sett at du virkelig har vært ufin ovenfor andre menensker i tråder her på forumet. Er du sånn i det private også, så er det ikke rart det blir problemer.

Skrevet (endret)

Er det du som er mor til ungene dine, eller er det din mor? Det er bare å sette foten ned. Men da kan du ikke dytte ansvaret for unger, mat og barnevakting over på henne mer, de resterende 360 av årets dager.

Det låter som om du har et sterkt avhengighetsforhold til din mor. Og noe positivt vil dere ikke kunne bygge opp, før du løsriver deg. Totalt. Først da er det du som kan velge i hvilken grad du kan slippe henne inn i livet deres igjen. Men det er klart, du kan ikke forvente at din mor stiller opp i alt annet.

Rart forresten å høre at en paganist ikke feirer den eldgamle paganistiske nyttårsfeiringen jul. Men du om det. Din mor har ingen rettigheter ovenfor dine barn, som ikke du selv gir henne. Bare ikke vær inkosekvent.

Edit: Nei, hadde ikke hjerte til å korrigere "inkonsekvent" likevel : )

Endret av Kamikatze
Skrevet

Kan du ikke lage en egen tradisjon med dine unger da, trenger jo ikke ha gaver eller noe, men bare spise god mat og kose dere sammen? Du er jo ikke forplikta til å "utlevere" ungene dine til moren din. Hvis du prøver å få til en hyggelig tradisjon hjemme hos dere, blir det sikkert lettere for ungene å slutte med bestemor-jula.

Skrevet

Hva mener pappa`n? Hvordan vil han fere jul, og hvordan ønsker han at barna skal feire jul? Er ha invitert til svigermor selv om ikke du er det? (om dere bor samme da..

Har du snakket med ungene dine? Du sier at den eldste er i ferd med å få mindere oppmerksomhet og etterhvert vet du at det vil bli ingenting. Da er det viktig at du prater med barna om dette, spesielt hun største nå, så hun er forberedt på dette.

lager du egen kos/tradisjoner rundt advent/julekvelden ?

Unger liker det, trenger ikke være ekstrem jul med nisser ol overalt og rundvask av hele huset. Men litt baking, pent pyntet bord ol.

Jeg hadde sagt ifra at i år feirer vi hjemme. Snakket med barna om det og planlagt kvelden , mat, spill ol sammen med dem. sagt at de som gir dere gaver kan levere dem her hos oss, så dere får pakket dem opp hjemme på julekvelden.

Hvorfor lar du deg bli overkjørt av moren din?

Skrevet

Hva med å reise bort i julen. Om dere bestiller tur til utlandet og gjør det til årets store happening, så slipper dere jo unna alt sammen. Og ungene får noe annet å glede seg til.

Skrevet
Hva mener pappa`n? Hvordan vil han fere jul, og hvordan ønsker han at barna skal feire jul? Er ha invitert til svigermor selv om ikke du er det? (om dere bor samme da..

Hun er i stor konflikt med barnefaren også.

Mulig ungene er heldige som har besteforeldre som bryr seg som de gjør?

Skrevet
Jeg synes du plasserer deg selv i en offer-rolle. Hvis du ikke vil involvere moren din i julefeiringen deres, så la være! Hvis du må sette hardt mot hardt - det være seg la være å ta telefoner fra henne, åpne døra, informere skolen om at moren din ikke har din tillatelse til å verken oppsøke eller hente barna - ja, så gjør det.

Jeg synes du gjør dine barn en bjørnetjeneste ved å la dem se hvordan du som mor lar deg overkjøre samt å utsette dem for moren din sin oppførsel. Av dette lærer de to ting: At du ikke betyr stort som menneske og dermed kan behandles dårlig uten konsekvenser, og at det er greit for folk å hyle og bære seg til å få viljen sin (din mor).

Dette svaret vil nokså sikkert havne i kategorien "drittsvar", men det er ikke ment sånn. Jeg synes på ingen måte at det er greit å oppføre seg slik som moren din gjør. Hun oppfører seg som et troll - men nå er det også engang slik at folk ikke kan oppføre seg annerledes enn det man lar dem gjøre. Med det mener jeg at du faktisk har makt til å sette en stopper for oppførselen hennes ved å fjerne både deg og ungene dine fra situasjonen. Gjør dette klinkende klart for moren din, kanskje i form av et brev? Jeg vil råde deg til å sette deg ned, når du er rolig og fattet, og skrive et saklig brev hvor du gjør det fullstendig klart hvordan du vil ha det og hvordan du vil at hennes omgang med barna dine skal være.

Jeg er veldig enig i dette innlegget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...