Gå til innhold

Ungdom og alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet
En ting er i hvertfall sikkert, straffes åpenheten så forsvinner den.

Såpass burde vel være innlysende?

Ikke nødvendigvis. Dersom ungdommen er inneforstått med at straffen blir mye mildere dersom de er åpne om det istedet for at foreldrene skal oppdage det via omveier, så vil de fleste velge den åpne metoden. Jeg kjenner flere ungdommer som vet de får seg en liten overhøvling dersom de drikker, men de velger likevel å fortelle om det hjemme fordi de vet at reaksjonen blir så mye verre dersom foreldrene får høre det fra andre.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bondeknøl
Skrevet

Der hvor jeg kommer fra er det ok å drikke etter at man er konfirmert.

Skrevet

Jeg er 17 år, så jeg tenkte kanskje jeg kunne si hvordan det er for meg med alkohol:

Jeg syns det er galt å straffe ungdom som er nysgjerrige på alkohol. Dette er naturlig og ganske så ufarlig så lenge de ikke drikker seg så fulle at de ikke klarer å stå. De færreste gjør det, og hvis de først har gjort det en gang så er det som regel noe man lærer av og unngår at skjer igjen.

Å komme som forelder og kjefte eller forby er nærmest nyttesløst. Her gjelder det først og fremst å erfare på egen hånd og vite hvordan det er. Og dette ser jeg på som en viktig del av å vokse opp.

Å skulle "belønne" ungen sin med førerkort og andre goder hvis de ikke drikekr syns jeg også er galt. Jeg kommer aldri til å gjøre dette mot barnet mitt, og jeg blir nærmest sjokkert når skolekamerater forteller meg at de har denne avtalen med sine foreldre.

Nå er det helt sikkert et godt antall mennesker som syns at jeg er urimelig og at jeg ikke vet hva som er best for meg siden jeg bare er 17 år, men dette her handler om oppvekst og erfaringer. Jeg ser på det som en viktig del av ungdomstia å gå på fest, drikke litt (og nå snakker vi virkelig ikke 15 øl hver helg. Det er fult mulig å ta med seg fire øl på fest og syns at det er helt topp). Man gir kun en bjørnetjeneste ved å ha sånne avtaler.

Man hører så utrolig mye i media om ungdommer og akohol og hvordan alt går over stokk og stein. Det er faktisk ikke alltid sånn. De fleste jeg kjenner er prakteksemplarer og oppfører seg MYE bedre enn dere voksne når det kommer til alkohol.

Skrevet

Når det tid kommer, tror jeg at jeg vil kommunisere klart og tydelig til mine barn hva jeg ønsker, og forklare dem hvorfor. Jeg ønsker ikke at de skal drikke enda når de er 16, da er de i mine øyne fortsatt barn. Samtidig vil jeg fortelle dem at jeg ikke kan kontrollere hva de gjør, at dersom de bestemmer seg for å drikke, vil det være en smal sak for dem å gjøre det uten at jeg oppdager det. At jeg er klar over det. Så vil jeg legge opp til at jeg har størst mulig oversikt over hvem de henger sammen med, og prøve å få et forhold til deres venners foreldre. Jeg tror foreldrenettverk og -samarbeid fungerer veldig bra forebyggende. Jo lenger man kan utsette ungdommens alkoholdebut, jo bedre. Det minsker risikoen for at de blir utsatt for ubehageligheter som vold (særlig gutter) og voldtekt (særlig jenter).

Skrevet

Peer pressure er noe dritt. Men drikkekulturen nå til dags er helt på trynet, hva skal en fjortenåring med alkohol? Det er mye som ennå ikke er fullt utviklet, og jeg tviler på at alkohol er særlig sunt i så henseende. Straff hjelper ikke, men det gjør neimen ingenting. All respekt til de som klarer å holde seg unna skvipet, ingen respekt til de som tror det er kult.

Skrevet

Har selv en tenåring i hus, og jeg vet han drikker. Men han drikker ikke mye. Når han er ute og drikker kan han godt ringe meg og informere om at han har tatt noen øl eller shot, men "slapp av jeg er sammen med.... og... og vi er hos...." Han vet jeg ikke liker det, han vet jeg helst ser at han lar være, og han vet at det er bedre å være ærlig fremfor å lyve til meg.

River meg i håret i blant, men kan ikke annet enn å tenke tilbake til når jeg var på den alderen. What comes around goes around, antar jeg...

Gjest L@dy i.i
Skrevet

Jeg synest Nabodama sa det veldig greitt her, så jeg stemmer i hennes innlegg. ;)

Skrevet
Jeg tror nok de fleste på 17 år allerede har smakt alkohol, enda dere foreldre ikke vet det :fnise: dere vet ikek så mye dere tror :ler:

Jeg vil si at det er bedre å kjøre 2-3 øl til ungdommen siden, hvis de er over 16 år.

Det er en vansklig situasjon egentlig..

Det som er ulempen ved å ikke gi dem, er at de vil skaffe alkohol på andre måter, dette er ikke alltid så lurt.(belive it or not, det er ikek veldig vanskelig)

man kan få tak i mye dritt, som kan være er mye værre en de 3 øllene du ville gitt..Som 96 , absint osv... :snurt:

Men jeg vil ikke oppmuntre til å kjøpe til ungdommen deres heller.. hm..

Nå er dette faktsik forsket på, og det er kommet fram til at som regel når foreldrene gir barna sine alkohol, så kommer det bare i tillegg til alt det andre de kan klare å få tak i.

Jeg har nylig fylt 18 år, så kan jo fortelle om mine erfaringer.

Jeg var ikke så veldig tidlig ute, vil jeg si. Prøvde alkohol for første gang ca. 4 måneder før jeg ble 15 år. Var snakk om fire rusbrus i et rolig miljø med fem-seks veninner. Deretter tok det over et år før neste gang. Denne gangen var det neste kun med venninner, noen kompiser og. Først når jeg var 16 og to-tre måneder begynte jeg å drikke ca. regelmessig.

Hadde noen runder før jeg lærte meg å drikke slik at jeg ikke lå ovr doskålen hele tiden, men jeg drikker meg som regel full når jeg drikker.

Er ikke snakk om drita, men godfull med fornuften og "helsa" i behold. Ytterst sjeldent jeg drikker så mye at jeg ruller med øynene. Sist jeg gjorde det va i russetiden første kvelden.

Jeg har skilte foreldre, og de har alltid praktisert litt forskjellig. Faren min har total nulltoleranse og var bra streng. Dermed skjulte jeg for han i starten at jeg var ute og drakk. Jeg sa jeg var ho en venn eller noe sånt, dermed ante han ikke hvor jeg var eller noen ting. Mens min mor, som var mer liberal, var jeg veldig åpen om det. Hun ga meg aldri alkohol, men hver gang jeg dro ut, sa hun at jeg måtte passe på alkoholen, drikke vann osv. Har heller aldri fått kjeft for de flere gangene hvor jeg har kommet full hjem.

Dette har gjort at jeg sa i fra når jeg drakk, hvor jeg dro og hvis hun spurte, hva jeg drakk. Har aldri vært så glad i øl og rusbrus, så har holdt meg til sprit siden 16-årsalderen.

Er nok mange foreldre som er ekstra i mot sprit, og det er jo forståelig, men jeg må bare si det at ting blir ikke bedre av å kjefte og smelle på barna, for sansynligvis vil de være så tørste etter å dra på fest, at de trosser dere, lyver og lusker rundt. Og det vil vel ingen foreldre.

Når jeg får barn en dag, skal jeg gjøre som moren min. Jeg skal si at jeg ikke liker at hun/han gjør det, men at h*n må passe på alkoholen, spørre hvor dem er og hvem dem er sammen med osv. Slik håper jeg på å oppdra ungdommen til å være åpen om hva som skjer. Jeg kommer heller aldri til å gi alkohol til barna. Det kommer jeg til å ha nultoleranse på.

Skrevet

Kloke ord fra en ung frøken her.

La meg si hva jeg hadde gjort da; - Hvis noen skal drikke alkohol hadde jeg gjort som moren til teriyaki, - gitt råd som å drikke masse vann.

Eller jeg hadde gitt flere råd da, - spis deg mett før du drikker alkohol, da blir alkoholrusen jevnere og mindre forråede og brutal, spis mat og drikk vann før man legger seg, - husk salt,- saltmangelen gjør jo at man føler seg forderva dagen etter alkoholinntak.

Og man må aldri glemme under rusen at man er ruset, - og alle handlinger man gjør som man ellers ikke ville gjort dersom man ikke var rusa, - skyldes ikke som enkelte later til å tro at det er alkoholen som finner på rampestreker, - men at det er rusen som gjør de handlinger man har aller mest lyst til å gjøre...

Skrevet

Når jeg får barn en dag, skal jeg gjøre som moren min. Jeg skal si at jeg ikke liker at hun/han gjør det, men at h*n må passe på alkoholen, spørre hvor dem er og hvem dem er sammen med osv. Slik håper jeg på å oppdra ungdommen til å være åpen om hva som skjer. Jeg kommer heller aldri til å gi alkohol til barna. Det kommer jeg til å ha nultoleranse på.

Skrevet

Ifølge frøkna over her er jeg i alle fall på rett spor? Hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...