Gå til innhold

Hvor mye koster det å ha bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lønner det seg å kjøpe nytt eller brukt?

Hva slags type bil er billigst i drift?

Mitt behov er: Kjøre til/fra barnehage og jobb annenhver uke (i barnefri uke sykler jeg). Må ha plass til 2 barnestoler og bør helst ha plass til barnevogn i bagasjerommet. Stor-handel en gang i blant (1 - 2 ggr i mnd).

Jeg har tenkt litt på elektrisk bil, for da får jeg gratis parkering på jobb ( det er kjempedyrt å parkere på jobb, så det vil bli en stor innsparing for meg å kunne parkere gratis), men har inntrykk av at de elektriske bilene er veldig små og relativt dyre i anskaffelse? Og ikke så mange ladestasjoner heller?

Er det noen nettsider hvor bil-analfabeter som meg kan få rask kunnskap om bil og bilhold og kostnader knyttet til dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange vil nok si at det er lurt å kjøpe ny bil pga. mindre utgifter til vedlikehold. Jeg er ikke enig i det. Eldre biler er billigere å forsikre, billigere å reparere, billigere å kjøpe og faller mindre i verdi.

Kjøper du en ny bil må du jo (i følge mange) følge opp med servicer på merkeverksted og det er DYRT.

Jeg hadde en Golf III 93 modell diesel som hadde gått 220.000 km da jeg var student og var superfornøyd med den. Det var en voksen dame som hadde hatt den før meg og hadde tatt godt vare på den. Den kostet vel rundt 40.000 da. I løpet av to år byttet jeg bare glødeplugger og jeg kjørte ganske mye (pendlet et år). Det kostet ca. 2000 kr tror jeg. Ellers hadde jeg ingen utgifter bortsett fra diesel, årsavgift, bompenger og forsikring (kun delkasko som var nok på en ca. 4-5000 i året tror jeg for jeg var såpass ung og uten mye bonus). Bilen brukte ca. 0,5 liter per mil. I forhold til sikkerhet så hadde den airbager noe som jeg synes er viktig. Jeg solgte bilen etter to år for 37.000.

(Jeg husker ikke nøyaktig kjøpt og salg prisene men det var bare noen veldig få tusenlappen i verditap)

Nå har vi en 97 mod. Audi. Den har vi hatt i 5 år (kjøpte den når jeg hadde golfen). Vi har byttet dempere, bremseklosser, dekk, olje og sikkert noen andre slitedeler. Ingenting har kostet over 3000 kr. Ellers har den vært ganske problemfri. På de årene har det nok verdt et verditap, men ikke på langt nær et så stort tap som om vi hadde kjøpt ny bil. Vi har ikke tenkt til å bytte bil på en god stund ennå. Isåfall kjøper vi bare en til og har nåværende bil som bil nr. 2. Den fungerer som den skal og vi kommer oss greit fra A til B. Firehjulstrekk er det også så jeg kommer meg fint frem på vinterføre.

Faren min kjøpte seg en ny Mercedes for noen år siden. Jeg tør ikke engang å tenke på hvor mye penger han har brukt på service på merkeverksteder. Det er helt sykt.

Driftsikker bil = Toyota og Volvo

Gjest Gjest_Mie_*
Skrevet

Avdrag på billån + forsikring på bil + bensin + bompengeringer + veiavgift + evt medl.skap i naf eller falck + utgifter til vedlikehold = kostnad ved å ha bil, delt på 12 mnd i året.

Skrevet

Jeg kjøpte i 2007 en 2003'modell vw polo til 125000. Lånte 100.000 .

Betaler 1900 på lånet i månden. Forsikring 333. Bensin: 500

så ca 2800 i mnd på bil. Poloen er liten og bruker lite bensin. Men jeg har IKKE plass til barnevogn ...

Så betaler jeg 2200 i veiavgift i året. Reparasjon trenger jeg ikke å tenke på siden bilen er såppas "Ny". Den har gått 55.000 km :)

Skrevet
Avdrag på billån + forsikring på bil + bensin + bompengeringer + veiavgift + evt medl.skap i naf eller falck + utgifter til vedlikehold = kostnad ved å ha bil, delt på 12 mnd i året.

Du glemmer vel den viktigste utgiften:

Verditapet/avskrivningen.

Jeg pleier å si at kjøper man ny bil til i underkant av 300.000,- og bytter i en ny likedan etter 5-6 år....

Så blir årsutgiftene, mellom 60 og 70.000/år.

Altså om lag 5500/mnd.

Skrevet

Jeg pleier å si at kjøper man ny bil til i underkant av 300.000,- og bytter i en ny likedan etter 5-6 år....

Altså om lag 5500/mnd.

TS

Ops, det var mye...

Har du peiling på el-biler da?

Skrevet (endret)

Altså om lag 5500/mnd.

Tro du er veldig nær sannheten.

Jeg gjorde et likedan regnestykke for noen år siden og mener jeg husker jeg kom frem til noe av det samme.

Altså ny bil som man bytter etter 5 år og må da gi en viss sum i mellom på grunn av verditapet..

Ellers så tok jeg med....

service/vedlikehold

vegavgift

forsikring.

2 sett nye dekk (vinter / sommer) i denne perioden.

Drivstoff,

osv....

Men utg.punktet mitt var ny bil da.

Og...

Kjøper man en 3 år gammel bil, så blir jo utgiftene noe mindre, om man har den like lenge.

På grunn av lavere verditap.

Selv om vedl.holdsutgiftene går opp mot slutten.

Endret av Østlandet
Skrevet (endret)

Her er mine bilutgifter i snitt pr. mnd:

Bensin: 1 500,-

Forsikring: 828,-

Veiavgift: 222,-

Bompenger: 250,-

Service/rep.: 642,-

Utstyr/rekv.: 442,-

Tot. drøye 4 500,- i måneden.

I tillegg kommer avskriving som jeg har beregnet til ca. 2 500,- i mnd. Videre skal jo selv bilen betales da - tas det opp lån må selvsagt denne utgiften også medtas.

Du finner for øvrig mye god bilinfo her.

Endret av Løve66
Skrevet
Jeg hadde en Golf III 93 modell diesel som hadde gått 220.000 km da jeg var student og var superfornøyd med den. Det var en voksen dame som hadde hatt den før meg og hadde tatt godt vare på den. Den kostet vel rundt 40.000 da. I løpet av to år byttet jeg bare glødeplugger og jeg kjørte ganske mye (pendlet et år). Det kostet ca. 2000 kr tror jeg. Ellers hadde jeg ingen utgifter bortsett fra diesel, årsavgift, bompenger og forsikring (kun delkasko som var nok på en ca. 4-5000 i året tror jeg for jeg var såpass ung og uten mye bonus). Bilen brukte ca. 0,5 liter per mil. I forhold til sikkerhet så hadde den airbager noe som jeg synes er viktig. Jeg solgte bilen etter to år for 37.000.

(Jeg husker ikke nøyaktig kjøpt og salg prisene men det var bare noen veldig få tusenlappen i verditap)

Eller min erfaring,

Golf III 94-modell. Måtte bytte alt. Motor på vindusviskere, bensinpumpe, dynamo, registerreim +++

Du er forresten veldig god om du får forsikret en Golf for kr 4-5000 i året som ung uten bonus. + 20 000 er vel mer realistisk.

Skrevet
Eller min erfaring,

Golf III 94-modell. Måtte bytte alt. Motor på vindusviskere, bensinpumpe, dynamo, registerreim +++

Du er forresten veldig god om du får forsikret en Golf for kr 4-5000 i året som ung uten bonus. + 20 000 er vel mer realistisk.

Nope ikke noe problem det. Trenger ikke mer enn ansvar eller evt. delkasko på en så billig bil vet du ;) Dessuten er ikke en såpass gammel Golf noen dyr bil å forsikre. Brukte Gjensidige den gang. Sa ikke at jeg IKKE hadde bonus. LITE bonus sa jeg. ALLE begynner med 20% bonus og det var det jeg hadde den gang.

Hvorfor i alle dager skulle man betale kr 20.000 i året for å forsikre en bil til kr 40.000?? Om det er din erfaring, så tror jeg du bør ta en gjennomgang av forsikringene dine. Da har du blitt rundlurt.

Jeg har forresten alltid hatt en filosofi om at jeg ikke skal låne penger til bil. Det er det ikke verdt. Bil er for min del et fremkomstmiddel og ikke noe annet. Har ingen interesse av å bruke så mye penger på bil.

Mine utgifter til Audi'n jeg har i dag per mnd:

Kr 300,- forsikring

Kr 1000,- bensin (varierer selvsagt av hvor mye jeg kjører)

Kr 275,- Årsavgift/12 mnd sånn ca.

I dag røk forresten viftereima på bilen. Rep. kostet kr 1000,-. Dvs. jeg har brukt totalt kr. 2500 på vedlikehold av bilen i år (byttet olje+filter og et dekk jeg punkterte tidligere i år). Jeg har kjørt 12.000 km i år. Hadde ca. samme vedlikeholdskostnad i fjor.

MEN jeg sier ikke at Audi er bra bil. Skulle jeg ha byttet hadde jeg som sagt valgt Volvo eller Toyota.

Skrevet (endret)
Nope ikke noe problem det. Trenger ikke mer enn ansvar eller evt. delkasko på en så billig bil vet du ;) Dessuten er ikke en såpass gammel Golf noen dyr bil å forsikre. Brukte Gjensidige den gang. Sa ikke at jeg IKKE hadde bonus. LITE bonus sa jeg. ALLE begynner med 20% bonus og det var det jeg hadde den gang.

Hvorfor i alle dager skulle man betale kr 20.000 i året for å forsikre en bil til kr 40.000?? Om det er din erfaring, så tror jeg du bør ta en gjennomgang av forsikringene dine. Da har du blitt rundlurt.

Fordi at ungdom + Golf = dårlige erfaringer for forsikringsselskapene?

Prisen på en forsikring vurderes selvsagt ikke bare ut i fra verdien på bilen du forsikrer, men også ut i fra risikoen for at du kan skade på andre dyrere biler. Og risikoen er relativt stor for en 20-åring med Golf.

Du kan ta en prissjekk på nettet hos de største forsikringsselskapene og se hvilke prisoverslag du får..

Endret av Sol79
Skrevet
Lønner det seg å kjøpe nytt eller brukt?

Hva slags type bil er billigst i drift?

Mitt behov er: Kjøre til/fra barnehage og jobb annenhver uke (i barnefri uke sykler jeg). Må ha plass til 2 barnestoler og bør helst ha plass til barnevogn i bagasjerommet. Stor-handel en gang i blant (1 - 2 ggr i mnd).

Jeg har tenkt litt på elektrisk bil, for da får jeg gratis parkering på jobb ( det er kjempedyrt å parkere på jobb, så det vil bli en stor innsparing for meg å kunne parkere gratis), men har inntrykk av at de elektriske bilene er veldig små og relativt dyre i anskaffelse? Og ikke så mange ladestasjoner heller?

Er det noen nettsider hvor bil-analfabeter som meg kan få rask kunnskap om bil og bilhold og kostnader knyttet til dette?

det lønner seg å kjøpe brukt, nettopp fordi nye biler har et enormt prisfall i det de ruller ut av bilforhandleren. og enda mer når eier har hatt den et par år for så å selge den igjen..

de som har kjøpt ny bil og selger har allerede tapt masse. men det er som regelt de som har råd til tapet.

kjøper du en bil som er 2-3 år gammel er den fortsatt "ny" i mine øyne, men de taper seg ikke i like stor grad som en splitter ny 2008 modell som du kanskje skal selge om noen år. personlig hadde jeg gått for en 2005 modell.

den bilen som er billigst i drift avhenger av en rekke faktorer.

hvis du tenker på bensin utgiftene bør du se hva slags motor du kan klare deg på i forhold til bilen du er på utkik etter. en liten bil klarer seg med en 1,4 liter mens en større stasjonsvogn bør du se etter alt fra 1,8 og 2 liter.

på en stasjonsvogn bør du minimum ha 100 hestekrefter. jo mer jo dyrere å forsikre.

min polo på 1,4 med 65 hestekrefter bruker utrolig lite på mila. men det er fordi det er en rimelig motor og liten kone bil. det er fortsatt 5 dører og plass til et barnesete, men ikke store bagasjen til en barnevogn.

jeg betaler 1200 kr i året for forsikring, men dette er fordi bilen står på min far. han har mye oppstart bonus.

der sparer jeg mye penger. jeg kan fortsatt bruke den og kræsjer jeg er det ikke farlig, for jeg er 25 år og det er tillat i forsikringen at en annen kan bruke så lenge de er over 25. derfor er forsikringen billig.

jeg vet ikke hva slags type biler du foretrekker, men personlig liker jeg den tyske designen (selvom de ikke kommer best ut i repparasjons tester)

men det stopper ikke meg fra å kjøpe en audi A4 når familiens økonomi kan tillate tilate det. min samboer er lærling så når han har fagbrevet skal vi søke om lån. jeg vet risikoen, men har bare gode erfaringer med tyske merker. og som sagt designet appelerer til meg :)

jeg vet dessverre ingenting om elektriske biler, men nå syntes jeg ikke noe om utseende og derfor har jeg heller ingen innsikt om disse ;)

hadde utseende vært tillatende så hadde jeg nok hatt en selv.

du kan ikke få parkert lenger unna jobben som er billigere, evnt stå gratis?

hvis jobben har en egen parkeringsplass eid av et parkeringsselskap burde ikke dere inngå en avtale med de, om evnt billigere parkering?

bare noen tanker her :)

Skrevet
Fordi at ungdom + Golf = dårlige erfaringer for forsikringsselskapene?

Prisen på en forsikring vurderes selvsagt ikke bare ut i fra verdien på bilen du forsikrer, men også ut i fra risikoen for at du kan skade på andre dyrere biler. Og risikoen er relativt stor for en 20-åring med Golf.

Du kan ta en prissjekk på nettet hos de største forsikringsselskapene og se hvilke prisoverslag du får..

her er det veldig store forskjeller ute å går.. et selskap kan forsikre bilen din for 20.000 kr mens et annet kan tilby 5000 kr.

det er mange måter et forsikrings selskap prøver å si at vi helst ikke ønsker deg som kunde. men de kan ikke direkte si det, så da setter de en høy forsikring så får heller eier velge om de er villige eller ikke til å betale denne urimelige høye summen. som oftest har man litt vett i huet så ringer man til andre som ikke har like negativt syn og erfaring med unge billister.

jeg mener at alle bør få en sjans, sett heller opp forsikringa dersom man har vært uheldig mer enn 1 gang på kort tid.

hilsen en på 25 som aldri har krasjet på sine 7 år som billist!

Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet

Bil er vanvittig dyrt!

Jeg har en pegueot 206 98-modell. Kjørt omtrent 200 000.

I år har jeg skiftet, registerreim, servoreim, girkasse, clutch, bremseklosser, vannpumpe, to hjullager, katalysator, hele eksosanlegget, fikset motorfeste +++++++ Listen er så lang at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Jeg har iallefall hatt tre 10 000,- kr regninger, og da kom service utenom. Så ingen kan si at bil ikke er dyrt... Da har jeg i tillegg kompiser som fikser en del så prisene skal være greie! Tør ikke tenke på hvor mye det hadde kostet å hatt bilen på verksted..ø.

Skrevet

Nå prøvde jeg med Golf III 2.0 (større motor var ikke mulig å regne på nett hos alle), den eneste måten jeg klarer å komme noe særlig høyere enn 10k kr i året med 16k km og en fører født 1990 er ved å gå for full kasko. Kjøper man full kasko på en Golf III eller tilsvarende bør man ta et innføringskurs i økonomi, da man åpenbart har mye å lære.

Gjest Gjest_Hmm_*
Skrevet
Nå prøvde jeg med Golf III 2.0 (større motor var ikke mulig å regne på nett hos alle), den eneste måten jeg klarer å komme noe særlig høyere enn 10k kr i året med 16k km og en fører født 1990 er ved å gå for full kasko. Kjøper man full kasko på en Golf III eller tilsvarende bør man ta et innføringskurs i økonomi, da man åpenbart har mye å lære.

Jeg har ikke innføringskurs i økonomi, men jeg har høyskoleutdanning og forsikring var ikke en del av pensumet i hvertfall... :P

De fleste 18-åringer har uansett lån med panti bilen og da får man ikke delkasko.

Hos Storebrand koster en Golf III 2.0 94-modell kr 26 755 for en 18-åring som bor på bygda, med et postnummer i Oslo koster samme bilen kr 32 636 per året.

Med delkasko kr 13 280 på bygda og kr 18 021 i Oslo.

Så hvordan en 18-åring kan forsikre en Golf til 5-6000 i året uten at den står i navnet til foreldrene det skjønner ikke jeg heller.

Skrevet

Et lite innspill til forsikringsdebatten; jeg har selv fått erfare at det er noen "små" detaljer som blir svært fordyrende på forsikringen. Jeg, kvinne 42 år, anser meg selv for å være en relativt trygg sjåfør, kjører helt normalt og har aldri vært involvert i noen biluhell. Jeg har 75% bonus, men har likevel en veldig dyr forsikring på min Audi A3 fordi; a) det er en 1,8 Turbo og i tillegg chippet - noen selskaper vil ikke engang forsikre slike biler fordi "raske" biler erfaringsmessig utgjør en større risiko, b) jeg har to i husstanden som er under 23 år (og kjører bilen!). Så i stedet for å betale 3-4 000,- som jeg ville gjort hvis det hadde vært en litt mindre motor og kun meg selv som sjåfør, så betaler jeg tett opp til 10 000,- kr. årlig. Og da er prisen i tillegg GODT prutet!

Skrevet
De fleste 18-åringer har uansett lån med panti bilen og da får man ikke delkasko.

Nå kjenner jeg ikke lenger særlig mange 18-åringer, men er det virkelig så utbredt med pant i bilen, spesielt på en så gammel og billig bil som Golf III? I min tid var det hvertfall uaktuelt i min omgangskrets, men jeg må vel innse at jeg begynner å eldes. Finner man noen som er villige til å gi lån med en minst 11 år gammel småbil som sikkerhet? Jeg kjenner to i begynnelsen av 20-årene med belånt bil, men begge disse har nyere og dyrere biler.

Jeg må innrømme at jeg glemte å sjekke pris hos Storebrand, jeg ser nå at de er vesentlig dyrere enn SR, Postbanken og Gjensidige.

Skrevet

For å ha lån med pant i bilen bør den vel maks være 5 år gammel, når lånet er nedbetalt, og dette var da snakk om biler som er 10 år+ ? Og "de fleste" ungdommer kjører rundt i mye eldre biler, og disse får man forsikret mye billigere. Har selv hatt eldre Golf som ung, og betalte ca 6000 i året for denne i forsikring, noe som var dyrt ut fra årsmodell på bilen. Kjøpte senere en Mercedes som var ca like gammel, denne betalte jeg bare halvparten for i forsikring.

Når det gjelder kostnad på å ha bil er jeg enig i at verditapet gjør det rimeligere med eldre biler, men samtidig tar man en risiko, ved at det kan oppstå mye feil på dem. Har selv hatt to eldre Mercedeser, som var samme modell/type, en av dem hadde vi reperasjonsutgifter på over 30.000 på, iløpet av ett drøyt års tid, i tillegg til at den brukte over 2 liter på mila pga en feil vi aldri fikk fikset, den andre var det bare en liten reperasjon til ett par tusen kroner på, første året, og den brukte 0,8l på mila. Så det er mye flaks/uflaks, og det lønner seg å ha med seg noen som har peiling på bil når man handler.

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet

Jeg hadde billån i min lokale sparebank med pant i min 9 år gamle Golf da jeg var 20 år. Det var om ikke veldig vanlig, ikke spesielt uvanlig i min omgangskrets.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...