Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2008 #1 Skrevet 20. desember 2008 Jeg har i flere år gått med drømmen om å åpne egen klesbutikk. Nå har jeg endelig tenkt å realisere dette, men jeg er veldig usikker på fremgangsmåte. Hvor begynner jeg egentlig? Det er jo veldig mange tråder som skal knyttes sammen her Er det mulig å låne noe for å realisere dette, eller er det kun oppsparte midler som gjelder? På forhånd tusen tusen takk for alt av råd og hjelp!
Gjest Marius Mellingen Skrevet 21. desember 2008 #2 Skrevet 21. desember 2008 www.bedin.no står det du trenger å vite
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2008 #3 Skrevet 22. desember 2008 www.bedin.no står det du trenger å vite Tusen tusen takk
DingDong Skrevet 22. desember 2008 #4 Skrevet 22. desember 2008 (endret) Nei, alt hun trenger å vite står ikke på bedin.no Først og fremst må du finne ut hva slags varer du vil selge. Veldig ofte, så vil den beste metoden være å åpne en franchiseforretning, for da får du tilgang til kjedens eventuelle agenturer, varesortiment og markedsføringskampanjer. Å starte en klesbutikk helt alene og uten egenkapital, vil jeg tro blir veldig vanskelig. Jeg tror du skal vente en stund, og virkelig kartlegge selve gjennomføringen. Jeg forstår at du vil realisere og begynne med en gang, det er et godt tegn, men mangel på planleggingssiden vil fort kunne ødelegge deg psykisk og økonomisk hvis du jumper rett i det. Gjør seriøse undersøker om det du skal tilby er etterspurt. Sjekk også eventuelle kostnader som husleie for forretningslokaler og så videre. Lag et solid og godt gjennomført fundament som du skal bygge bedriften din på! Tro meg, det er viktig! Det finnes ofte sentere i kommunen som råder gründersjeler som deg rundt oppstart. I tillegg vet jeg at NAV har avsatt rundt 13 millioner kroner til finansiering av konsepter som kan gi arbeidsplasser. Ta kontakt med NAV og kommunen - du har ingenting å tape. Det kan også være fint å ha en partner. Da har du en å dele gleder med når det går bra, og løse problemer med når de kommer. Jeg ønsker deg lykke til! :D PS: Jeg anbefaler deg å lese boken: "The E-Myth", den er verdt sin vekt i gull. Les den! Endret 22. desember 2008 av DingDong
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2008 #5 Skrevet 22. desember 2008 Takk for et kjempe flott flott innlegg Jeg kommer nok ikke til å sette i gang nå, blir nødt til å plenlegge, kartlegge og spare litt egenkapital som du sier. Men hver dag med planlegging er en dag nærmere drømmen Nei, alt hun trenger å vite står ikke på bedin.no Først og fremst må du finne ut hva slags varer du vil selge. Veldig ofte, så vil den beste metoden være å åpne en franchiseforretning, for da får du tilgang til kjedens eventuelle agenturer, varesortiment og markedsføringskampanjer. Å starte en klesbutikk helt alene og uten egenkapital, vil jeg tro blir veldig vanskelig. Jeg tror du skal vente en stund, og virkelig kartlegge selve gjennomføringen. Jeg forstår at du vil realisere og begynne med en gang, det er et godt tegn, men mangel på planleggingssiden vil fort kunne ødelegge deg psykisk og økonomisk hvis du jumper rett i det. Gjør seriøse undersøker om det du skal tilby er etterspurt. Sjekk også eventuelle kostnader som husleie for forretningslokaler og så videre. Lag et solid og godt gjennomført fundament som du skal bygge bedriften din på! Tro meg, det er viktig! Det finnes ofte sentere i kommunen som råder gründersjeler som deg rundt oppstart. I tillegg vet jeg at NAV har avsatt rundt 13 millioner kroner til finansiering av konsepter som kan gi arbeidsplasser. Ta kontakt med NAV og kommunen - du har ingenting å tape. Det kan også være fint å ha en partner. Da har du en å dele gleder med når det går bra, og løse problemer med når de kommer. Jeg ønsker deg lykke til! :D PS: Jeg anbefaler deg å lese boken: "The E-Myth", den er verdt sin vekt i gull. Les den!
DingDong Skrevet 22. desember 2008 #6 Skrevet 22. desember 2008 Takk for et kjempe flott flott innlegg Jeg kommer nok ikke til å sette i gang nå, blir nødt til å plenlegge, kartlegge og spare litt egenkapital som du sier. Men hver dag med planlegging er en dag nærmere drømmen Jo, alltid like hyggelig å hjelpe folk som vil etablere. Ofte ser jeg at det er mennesker med gode idéer som vil få til noe, og de ofrer virkelig alt av tid og ressurser for å få det til å lykkes. Dessverre er det enkleste med å drive forretning i Norge å registrere den. Når driften begynner, regnskapet skal føres, momsen skal betales og andre offentlige plikter kaller, så faller man fort bakpå. Da blir man sittende å være ekstremt frustrert, svettende og gråtende - for det var jo ikke dette som var meningen. Pass på å få med deg gode medhjelpere som vil det samme som deg. Sørg for å ha en regnskapsfører og vær sikker på at du klarer å betale alt vil ha, i tillegg til din egen lønn. Pass også på å skill mellom privat- og firmaøkonomi, for der er det også mange som skjærer seg. Dette var grunnene til at jeg anbefalte deg å lese The E-Myth, det er en amerikansk bestselger som tar for seg diverse problemstillinger, og virkelig får deg til å se på det å være gründer med et bredere perspektiv. Jeg vil også si at du burde kjøpe deg "Dine Pengers" bok "Småbedriftseieren 200x". Den kommer ut årlig, og der kan du lære ganske mye nyttig. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...oduktId=2926868 Det der er 2008 modellen, men 2009 er også ute allerede. Jeg skjønner at dette er mye informasjon, men du får se på det slik: Hvis du ikke tar høyde for disse tingene først, så vil de bli smertelig erfart, dessverre. Du tar jo på deg mye risiko, vet du. Mvh
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2008 #7 Skrevet 22. desember 2008 Wow, du var virkelig til imponerende mye hjelp Jeg blir i skikkelig godt humør her jeg nå... Tusen tusen takk, du er virkelig snill som tar deg tid til å fortelle og dele så mye med meg. Jo, alltid like hyggelig å hjelpe folk som vil etablere. Ofte ser jeg at det er mennesker med gode idéer som vil få til noe, og de ofrer virkelig alt av tid og ressurser for å få det til å lykkes. Dessverre er det enkleste med å drive forretning i Norge å registrere den. Når driften begynner, regnskapet skal føres, momsen skal betales og andre offentlige plikter kaller, så faller man fort bakpå. Da blir man sittende å være ekstremt frustrert, svettende og gråtende - for det var jo ikke dette som var meningen. Pass på å få med deg gode medhjelpere som vil det samme som deg. Sørg for å ha en regnskapsfører og vær sikker på at du klarer å betale alt vil ha, i tillegg til din egen lønn. Pass også på å skill mellom privat- og firmaøkonomi, for der er det også mange som skjærer seg. Dette var grunnene til at jeg anbefalte deg å lese The E-Myth, det er en amerikansk bestselger som tar for seg diverse problemstillinger, og virkelig får deg til å se på det å være gründer med et bredere perspektiv. Jeg vil også si at du burde kjøpe deg "Dine Pengers" bok "Småbedriftseieren 200x". Den kommer ut årlig, og der kan du lære ganske mye nyttig. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...oduktId=2926868 Det der er 2008 modellen, men 2009 er også ute allerede. Jeg skjønner at dette er mye informasjon, men du får se på det slik: Hvis du ikke tar høyde for disse tingene først, så vil de bli smertelig erfart, dessverre. Du tar jo på deg mye risiko, vet du. Mvh
Gjest Kaya83 Skrevet 22. desember 2008 #8 Skrevet 22. desember 2008 Du har fått gode råd.. Som tidligere nevnt må du finne ut hvor du vil ha lokale, og husleie på dette.. Du må også undersøke om det er mulighet for å få tak i et passende lokale der du ønsker å ha det.. Det er feks ikke særlig lett å få et fint lokale i Bogstadveien.. Du må vite om du vil starte en franchise-butikk eller selvstendig - begge har jo fordeler og ulemper.. Skal du være selvstendig blir det DIN butikk, du kan gjøre hva du vil - men du må selv knytte kontakter og skape deg et navn.. Er det franchise så kan det være vanskelig å finne lønnsomme steder å starte butikken på - da de fleste stedene har de mest kjente kjedebutikkene.. Og de stedene hvor de ikke har de fleste kjedebutikkene så er markedet kanskje så mettet at det ikke er økonomisk lønnsomt å starte der.. For å få "godbitene" - altså klær som gjør at butikken din skiller seg ut - så må du belage deg på reising.. Du må lære deg å kjenne forskjell på stoffkvalitet og kvalitet generelt.. Det er mye billig tøy i Kina - super kvalitet i følge selgeren - som ødelegges i første runde i vaskemaskinen.. Det har du ikke råd til.. Du har masse du må lære deg og tenke over.. Hvordan skal dette drives, hvordan skal du være som sjef, du må lære deg litt regnskap og du må sette deg inn i lover og regler.. Du må sjekke at lokalet har de rette tillatelsene og du må få det godkjent av brannvesenet.. Du må sikre deg rettigheter og ja.. Du har MYE jobb foran deg, men det er utrolig spennende.. Jeg har startet noe i samme gate som deg - i utlandet.. Mye lettere å starte der jeg har startet, men jeg gikk samme veien som du.. Det er hardt, men det er gøy.. I tillegg koster det millioner å starte klesbutikk.. Tenk på det: - leie av lokale - lønn til deg og ansatte - regnskapsfører - innkjøp av varer - eventuell lagerplass - oppussing av lokale - interiør i lokalet - forsikringer - strøm og slike utgifter - avgifter, moms og skatt - reising (messer, moteshow etc) - markedsføring - å holde deg selv og dine ansatte oppdatert Og så videre og så videre.. I tillegg sies det at de fleste bedrifter går konkurs i løpet av de 5 første årene, hvis de går konkurs altså.. Har du kapital til å betale på alt det overnevnte helt til butikken går i pluss av seg selv, så go for it.. =) Du er i et presset marked med mye konkurranse, men det er kult å være gründer, og jeg digger folk som tør å prøve! Det aller første du hvertfall må gjøre er å skrive en forretningsplan.. Det finnes uttallige maler for dette på nettet.. Uten en god og grundig forretningsplan får du aldri i verden lån..
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2008 #9 Skrevet 22. desember 2008 Jeg har i flere år gått med drømmen om å åpne egen klesbutikk. Nå har jeg endelig tenkt å realisere dette, men jeg er veldig usikker på fremgangsmåte. Hvor begynner jeg egentlig? Det er jo veldig mange tråder som skal knyttes sammen her Er det mulig å låne noe for å realisere dette, eller er det kun oppsparte midler som gjelder? På forhånd tusen tusen takk for alt av råd og hjelp! i dag skal du selge godt om det skal stå seg. det er mye penger som skal ut. Og du MÅ ha folk i bakhånd om du trenger fri, eller blir syk. du faller utenom den vanlige sykelønnsordningen,der har mange fått seg en på trynet. du må ordne slike ting selv. Og ansette folk er veldig dyrt. Du må doble utgiftene. (forhold til lønn) vil u få råd til å ansette noen da du skal ha ferie eks? skal du ha bra lokale, så koster det flesk. Ikke for å ta motet av deg, men virkeligheten fortoner seg annerledes enn drømmene. Planlegging og økonomi i bunnen er en god beg.
Gjest Kaya83 Skrevet 23. desember 2008 #10 Skrevet 23. desember 2008 Ja, og så koster det som regel endel penger å få franchiserettigheter.. Skulle du åpnet feks Victoria's secret (som ville vært ønsket av mange i rekken av kjeder) i Norge måtte du regnet med temmelig mange millioner for rettighetene, samt at du måtte hatt et solid firma i ryggen.. Det ser ikke bra ut for store, internasjonale firmaer å åpne butikker rundt om som går konk.. =)
DingDong Skrevet 23. desember 2008 #11 Skrevet 23. desember 2008 (endret) Hei, Kaya83 Her lærte jeg mye nytt også, takk for inputen. Får jeg lov til å spørre hvilket i land du har startet bedrift? Nysgjerrigheten dirrer i meg :] Trådstarter: Det virker som om du har lite egenkapital til dette prosjektet, men husk at din største tilgang er deg, altså tiden og idéene dine. Å drive en bedrift handler om å bygge. Da jeg leste hva Kaya sa om prisen på franchiserettighetene, så tenkte jeg umiddelbart at det ville ta motet fra deg. Har du luktet på å drive noe helt eget, kanskje lage ditt eget varemerke? (For mer om varemerker se http://www.patentstyret.no/no/Varemerke ). Hva med å drive nettbasert i det små, ved siden av en 70-100% stilling for å se om dette er noe du takler? Hvis du registrerer et enkeltpersonsforetak, så vil du få skattefordeler på reiser til messer og andre ting du gjør for inntektservervelse. Det betyr at hvis du kjøper en tur til Kina for å se på varer, så vil du slippe å betale skatt på flybilletten og andre utlegg du har i forbindelse med oppholdet. I prinsippet så trenger du ikke selge varer for én eneste krone, for de skattefordelene får du på inntekten fra hovedjobben din, siden omsetningen til et enkeltpersonsforetak ikke er et eget skatteobjekt. Dersom du allerede omsetter, og omsetningen din overstiger 50 000 kr innenfor en 12-mnds periode, så blir du i tillegg momspliktig, og da kan du også få refundert merverdiavgiften du betaler på alle produkter og tjenester som kjøpes for inntektservervelse. Om du omsetter for under 1 mill per år, så kan du få forenklet momsoppgjør, da skal det bare avregnes én gang per år. Det er heller ikke unormalt at et selskap har 1/3 egenkapital og 2/3 gjeld. Nu er det dog finanskrise, så trå varsomt. Dessuten må du forstå forskjellen på de forskjellige selskapsformene. Med et enkeltpersonsforetak er det nemlig deg som står ansvarlig for alt. Går sjappa på dunken, så smeller det på deg personlig. Dessuten vil du kunne miste retten til en rekke trygdeytelser, fordi du ikke er arbeidstaker. Et AS (aksjeselskap) er annerledes, der kreves det 100 000 i innskutt egenkapital, pluss at det er et krav til å ha revisor og flere andre ting ovenfor det offentlige. Dog er et aksjeselskap en egen skatteidentitet, så om den går på dunken, så er det ikke deg som går konkurs, og du taper kun innskutt egenkapital (såfremt du ikke er garantist for gjelden bedriften har pådratt seg, eller at du har opptredd "uaktsomt"). Dog må du på sikt ansette degselv, betale arbeidsgiveravgift på deg selv og rett og slett være en ansatt i selskapet. På den måten sikrer du deg offentlige rettigheter som feks dag- og sykepenger. Veeeldig viktig å forstå sammenhengene her. Norge er et komplisert land å drive i, og de tar mye av kaka, etter min mening gjør de risikoen større for de med ambisjoner, og dette demotiverer dessverre mange, hvilket gir de store globale selskapene større markedsandeler og forbrukerne mindre valgmuligheter. Myndighetene er den verste kreditoren av dem alle, og det er ikke få gründere som har sittet i fengsel pga tullball med momsavregning og innbetaling. Blir nesten litt trist av å tenke på det. Endret 23. desember 2008 av DingDong
Pjukset Skrevet 23. desember 2008 #12 Skrevet 23. desember 2008 Jeg har ikke snøring på det å åpne klesbutikk, men jeg må bare si at jeg syns du er vanvittig tøff som våger å leve ut drømmen din. Det er sånn det skal være!
Gjest Tanita Skrevet 23. desember 2008 #13 Skrevet 23. desember 2008 Og ekstra tøff i disse finanstider!
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2008 #14 Skrevet 23. desember 2008 Takk takk alle skjønne skapningene her inne Det er rett og slett koselig å komme inn i tråden og lese hvor hjelpsomme og gode dere er <3 Jeg gleder meg masse til å sette i gang med utbedring av drømmene, og en vakker dag tenker jeg at drømmen kan nås Og når den dagen endelig kommer skal jeg tenke tilbake på dere og de vise ordene dere har gitt meg! Jeg ønsker dere alle sammen en riktig god jul, og et herlig nyttår!
Gjest Kaya83 Skrevet 24. desember 2008 #15 Skrevet 24. desember 2008 Dingdong: Vil helst ikke si hvor jeg har startet av hensyn til min egen anonymitet, firmaet mitt står i fare for å få endel presseomtale i fremtiden.. Ikke negativt altså.. Hehe TS - Jeg håper virkelig du får det til.. Alle burde følge drømmene sine.. Og jeg mente virkelig ikke å ta motet fra deg.. Det er bare ekstremt viktig at man er realistisk hvis man skal i gang med et slikt prosjekt.. Her er en link til hvordan man kan lage forretningsplan: http://www.sba.gov/smallbusinessplanner/pl...bp_execsum.html Den er på engelsk, men den gir ganske gode tips.. Det tar lang, lang tid å skrive, for det er ikke alt du har forutsetning for å vite med en gang, men du må begynne på den og fylle ut etter hvert som du får den informasjonen du trenger.. Og når du har en sterk forretningsplan - med så mye informasjon som mulig, referanser, budsjetter osv, så er planen som sagt ditt sterkeste kort når du skal skaffe deg ekstern kapital..
Gjest Lille Bie Skrevet 2. februar 2009 #16 Skrevet 2. februar 2009 *legge til på mine innlegg* Dette var en nyttig tråd! Jeg sitter med den store drømmen som er å starte min egen sko butikk. Har tenkt på det en stund, men sitter nå å lurer på å ta bedriftsøkonomi/økonomi og ledelse mm. for å forberede meg selv så god jeg kan. For er det noe nordmenn må lære seg, så er det viktigheten av sko. For disse standardkjedene som finnes overalt her i landet er så utrolig kjedelige.
Gjest Gjest_alexandra_* Skrevet 26. mars 2009 #17 Skrevet 26. mars 2009 Jeg er en ung jente som har drømt om å starte egen butikk siden jeg var liten. Mye nyttig det dere sier her, men en ting jeg sliter mest med er hvor jeg skal få tak i klærne jeg skal selge. Har tenkt på det å designe egne klær, men det blir nok litt vanskelig i førsten. Noen som har noen tips til hvor jeg kan få kjøpt inn klær? Håper på svar - takk på forhånd
Gjest Kaya83 Skrevet 26. mars 2009 #18 Skrevet 26. mars 2009 Jeg er en ung jente som har drømt om å starte egen butikk siden jeg var liten. Mye nyttig det dere sier her, men en ting jeg sliter mest med er hvor jeg skal få tak i klærne jeg skal selge. Har tenkt på det å designe egne klær, men det blir nok litt vanskelig i førsten. Noen som har noen tips til hvor jeg kan få kjøpt inn klær? Håper på svar - takk på forhånd Hvor du skal få tak i klærne er vel ikke akkurat det første du trenger å tenke på, men absolutt viktig.. Først må du finne ut hva slags klær du skal selge - hvilke merker osv.. Og så må du kontakte de som har agentur på de merkene du vil selge og forhandle deg frem til avtaler med dem.. For å gjøre dette må du ha et budsjett å gå ut fra.. Du må vite hvilken målgruppe du vil selge til, i hvilken prisklasse du vil ligge, hvor mye du har tenkt til å bruke på å opparbeide deg et lager, lagerplass, finansiering osv. Vil du ikke selge allerede produserte merker så må du reise til fabrikker, fremlegge tegninger og selv bestille kvantum og det du ønsker.. Og ordne med shipping og sånn.. Eller du kan se på hva de forskjellige fabrikkene lager og plukke ut det du ønsker å selge, sette din egen label på og forhandle frem priser.. Dette er veldig omfattende å gjøre, du trenger mer kapital, mer markedsføring og mer kunnskap.
Gjest Gjest_alexandra_* Skrevet 30. mars 2009 #19 Skrevet 30. mars 2009 Tusen takk for bra svar! 'Interessant det du sier. Hvor ville du anbefalt å begynne først når man skal realisere det å starte butikk?
Gjest Kaya83 Skrevet 30. mars 2009 #20 Skrevet 30. mars 2009 Forretningsplan!! Hvis du trenger en mal for dette så kan du google forretningsplan eller businessplan, så finner du mange sider som hjelper deg til å få en bra plan.. Den guider deg også gjennom alle trinnene for å starte en bedrift.. Kortsiktige og langsiktige mål, arbeidsfordeling, lokale, lager, økonomi, hvor du skal få varer fra, markedsføring, målgruppe osv. Det tar lang tid å skrive en ordentlig forretningsplan, men da vet du hvilke steg du skal ta og hva du må finne ut av.. Gjennom den må du også sette opp om du vil ha med nettside, hvor mye du tenker at det skal koste, hvem som skal gjøre det, frakt, forskjellige lover du må forholde deg til - både innenlands og om du skal shippe ut av Norge. En forretningsplan MÅ du ha hvis du skal ha lån i bank eller trenger investorer. Og jo bedre plan du har, jo mer penger har du mulighet til å få hos andre.. Google er det beste verktøyet du har når du skal starte bedrift, og du må belage deg på å sende ut tonnevis med mailer med forespørsler slik at du får de nødvendige fakta for å kunne lage et budsjett.. Hvis du ikke kan noe om økonomi vil jeg også anbefale deg å kjøpe deg et par bedriftsøkonomi-bøker som du bør lese og gjøre oppgaver til.. Det er ingen vits i å gjøre dette hvis du ikke gjør det ordentlig og tilegner deg den kompetansen du trenger, da går du bare konk.. Du må også så fort som mulig finne ut firmanavn og lage logo, få deg organisasjonsnummer og kjøpe domenenavn (.no og .com).. Har sett altfor mange drite seg ut med kjøp av domener.. At de har startet firma uten å tenke på at de trenger domenenavnet om de ønsker å gå på nett, og så kjøper andre navnet opp før dem.. Det blir garantert veldig dyrt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå