ninuska_ Skrevet 20. desember 2008 #1 Skrevet 20. desember 2008 Hei, Jeg har nettopp tatt ut visdomstanna. Tannlegen puttet et lite gassbind med noe salve inn i hullet hvor tanna har vært, og han gav ingen beskjed om dette skulle tas ut eller om det skulle være der til neste tannlegebesøk. Problemet er at dette lille gassbindet (mot betennelse, som jeg forstod) det har naturlig gått ut av hullet, og nå plager det meg litt. Så jeg skjønner ikke om jeg skal ta den ut eller.. la den være der. Jeg prøvde å dytte den tilbake inn i hullet, men jeg har ikke spesielt lyst å dytte inn qtips i hullet Noen som vet?
Fortunatus Skrevet 20. desember 2008 #2 Skrevet 20. desember 2008 jeg har vært på sykehuset og tatt visdomstennene mine gjennom to omganger.. Første gangen fikk jeg beskjed om å fjerne gasbindet selv etter en uke, og at det kan da blø en del de dagene etter den uken og jeg måtte skylle i lunket (??) vann etter hvert måltid i 2-3 dager Andre gangen fikk jeg beskjed om at var kjempefarlig at jeg hadde fjernet det bindet selv (!!!). Det var visst veldig nært noe bein (kjevebeinet??) så med feil redskaper så kunne det for bi infeksjon der nede... Så da dro jeg til tannlegen etter en uke og hun fjernet gasbindet med en pinsett.. 200 kr for 10 min med "fjas". Rart ikke tannlegen din sa ifra da.. Tror ikke det bindet skal være der lengre enn en uke, fikk i allefall jeg beskjed om. Smakte jo møkk etter 4-5 dager
hufsa! Skrevet 20. desember 2008 #3 Skrevet 20. desember 2008 Heia,jeg har trukket noen visdomstenner og jeg har tatt det ut samme dagen.Det er jo bare til det slutter å blø,lukter jo dritt i kjeften om man går med det.Det er jo iallefall som å be om betennelse.
Coronas Skrevet 20. desember 2008 #4 Skrevet 20. desember 2008 Hei, Jeg har nettopp tatt ut visdomstanna. Tannlegen puttet et lite gassbind med noe salve inn i hullet hvor tanna har vært, og han gav ingen beskjed om dette skulle tas ut eller om det skulle være der til neste tannlegebesøk. Problemet er at dette lille gassbindet (mot betennelse, som jeg forstod) det har naturlig gått ut av hullet, og nå plager det meg litt. Så jeg skjønner ikke om jeg skal ta den ut eller.. la den være der. Jeg prøvde å dytte den tilbake inn i hullet, men jeg har ikke spesielt lyst å dytte inn qtips i hullet Noen som vet? Tannlegen min sydde to sting i mitt hull. Hadde en dott inni der til det sluttet å blø. Tar lang tid å få det hullet til å lukke seg. Har hatt vondt lenge nå. Håper jeg aldri trenger å ta ut de andre som jeg har. Fy for en smerte!
ninuska_ Skrevet 20. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. desember 2008 (endret) Skal jeg ta den ut? Ja, den smaker forferdelig. Nå er det bare en dag siden jeg tok de, men den er i veien. Igår var bare tuppen ute av hullet, men nå er hele ute av hullet.. Jeg tenkte da at den salven ikke funket etter et par dager? Altså, den er jo ikke evigvarende, og vil ikke dette være et sted for bakterier å samle seg?? Såret mitt blør ikke lenger, så skal jeg ta den ut?.. Jeg vil jo ikke gjøre noe feil, men hvor stor sjanse er det for betennelse når jeg skyller med munnskyllevann og går på betennelsedempende smertestillende?.. Endret 20. desember 2008 av ninuska_
Gjest Pupsilure Skrevet 20. desember 2008 #6 Skrevet 20. desember 2008 Jeg har operert ut to visdomstenner, og jeg er ganske sikker på at jeg tok ut det gassbindet selv samme dagen, eller dagen etter
Avalon Skrevet 20. desember 2008 #7 Skrevet 20. desember 2008 på mandag er det en uke siden jeg ble fraskillt den ene visdomstannen min. Jeg har ikke hatt noen problemer med smerte eller noe. Jeg fikk verdens minste tampong som jeg skulle bite på i 15 min, så spytte den ut. HVis jeg blødde mer etter det skulle jeg bite på et lommetrøkle, men jeg blødde ikke noe mer. Fikk beskjed om å ikke skylle med noe den dagen. fikk heller ikke skylle munnen, drikke eller spise før 2timer etterpå. Jeg har ikke fått noen fæl smak i munn, eller hatt noe smerter. Jeg var vel heldig
Gjest Nuni Skrevet 20. desember 2008 #8 Skrevet 20. desember 2008 Skal jeg ta den ut? Ja, den smaker forferdelig. Nå er det bare en dag siden jeg tok de, men den er i veien. Igår var bare tuppen ute av hullet, men nå er hele ute av hullet.. Jeg tenkte da at den salven ikke funket etter et par dager? Altså, den er jo ikke evigvarende, og vil ikke dette være et sted for bakterier å samle seg?? Såret mitt blør ikke lenger, så skal jeg ta den ut?.. Jeg vil jo ikke gjøre noe feil, men hvor stor sjanse er det for betennelse når jeg skyller med munnskyllevann og går på betennelsedempende smertestillende?.. Nei nei nei, ikke ta den ut! Det er antibiotikaen som smaker vondt, men den er der for å fjerne betennelsen! Smaken blir mildere og forsvinner etterhvert. Det er ubehagelig, men er vel ingen som har påstått at det er behagelig å trekke visdomstenner. Spesielt ikke hvis det er betennelse rundt tannen.. Vanlig i fjerne dotten samtidig som eventuelle sting 1 uke etter du har trukket/operert ut tannen.
Gjest Nuni Skrevet 20. desember 2008 #9 Skrevet 20. desember 2008 Jeg har operert ut to visdomstenner, og jeg er ganske sikker på at jeg tok ut det gassbindet selv samme dagen, eller dagen etter på mandag er det en uke siden jeg ble fraskillt den ene visdomstannen min. Jeg har ikke hatt noen problemer med smerte eller noe. Jeg fikk verdens minste tampong som jeg skulle bite på i 15 min, så spytte den ut. HVis jeg blødde mer etter det skulle jeg bite på et lommetrøkle, men jeg blødde ikke noe mer. Fikk beskjed om å ikke skylle med noe den dagen. fikk heller ikke skylle munnen, drikke eller spise før 2timer etterpå. Jeg har ikke fått noen fæl smak i munn, eller hatt noe smerter. Jeg var vel heldig Dere har ikke hatt betennelse rundt tannen..
Gjest Pupsilure Skrevet 20. desember 2008 #10 Skrevet 20. desember 2008 Dere har ikke hatt betennelse rundt tannen.. Nei, jeg hadde ikke betennelse
Gjest Miley Skrevet 20. desember 2008 #11 Skrevet 20. desember 2008 Jeg måtte ta vekk den saken etter noen dager, da smakte den helvette og fargen på den var..vel jeg skal hoppe over det. Aldri om jeg hadde latt den ligge igjen, dem samler all gørra og råtner omtrent inni der.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2008 #12 Skrevet 20. desember 2008 Jeg fikk lagt inn en slik veke rundt min visdomstann som lå under en hudflik fordi jeg fikk vondt der pga. bakterier. Fikk da beskjed om at jeg kunne fjerne den etter to dager. Men den forsvant av seg selv etter en dag. Ringte og spurte tannlegen om det var greit. Og hun sa at det var greit så lenge jeg ikke hadde vondt lengre.
Fortunatus Skrevet 20. desember 2008 #13 Skrevet 20. desember 2008 rart jeg måtte ha den dritten i en uke?? Holdt på jo å brekke flere ganger fordi den smakte helt.. hinsides men jeg gikk gjennom en operasjon fordi den hadde vokst vannrett... så kan jo være derfor
Gjest Miley Skrevet 20. desember 2008 #14 Skrevet 20. desember 2008 rart jeg måtte ha den dritten i en uke?? Holdt på jo å brekke flere ganger fordi den smakte helt.. hinsides men jeg gikk gjennom en operasjon fordi den hadde vokst vannrett... så kan jo være derfor Ble operert jeg og. Jeg bare tok den vekk, den var jo helt forferdelig etter noen dager. Ale smertene forsvant når jeg tok ut dotten.
ninuska_ Skrevet 21. desember 2008 Forfatter #15 Skrevet 21. desember 2008 Jeg tok den ut. Om tannlegen blir sint på tirsdag, så får han det, men den hang jo ut av hullet og jeg var sikker på at jeg kom til å svelge den ned hver gang jeg spiste. Den var lang og mye av den var inni hullet, men den var så ekkel, masse matrester og blod på den, og den hadde grodd fast i såret. Kan ikke tro det kan være så bra å ha i et åpent sår? Det begynte å verke nedi der nå etter en dag selv når jeg tok masse smertestillende, så jeg tenkte at nå hadde det blitt en deilig flora for bakterier. I starten funket smertestillende, men jeg kjente liksom en dunkende smerte nedi hullet.. Tviler på at det var noe som helst antibiotika igjen på den, det kan jo ikke fungere etter to dager etter at jeg har spist og drukket, det må jo ha blitt skyldt vekk?? Jeg har skyldt og skal gjøre dette ofte, så får vi håpe det ikke blir noe betennelse nedi der..
ninuska_ Skrevet 21. desember 2008 Forfatter #16 Skrevet 21. desember 2008 Nei nei nei, ikke ta den ut! Det er antibiotikaen som smaker vondt, men den er der for å fjerne betennelsen! Smaken blir mildere og forsvinner etterhvert. Det er ubehagelig, men er vel ingen som har påstått at det er behagelig å trekke visdomstenner. Spesielt ikke hvis det er betennelse rundt tannen.. Vanlig i fjerne dotten samtidig som eventuelle sting 1 uke etter du har trukket/operert ut tannen. Det var ikke antibiotikaen som smakte vondt, det var mitt størknet blod på den dotten som hele tiden ble fuktet når jeg drakk noe..
ninuska_ Skrevet 21. desember 2008 Forfatter #17 Skrevet 21. desember 2008 Bare info: Jeg har ingen smerter i krateret lenger, nå sitter jeg her uten smertestillende. Kun ømt der snittet er lagt
Avalon Skrevet 21. desember 2008 #18 Skrevet 21. desember 2008 Nei, jeg hadde ikke betennelse Jeg har da heller ikke påstått at jeg hadde betennelse da tannen ble tatt ut.
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2008 #19 Skrevet 21. desember 2008 Jeg opererte ut (ikke trakk) to visdomstenner i fjor. Da fikk jeg beskjed av tannlegen om at den lille stoffbiten med antibiotika skulle ligge i såret en uke. Hvis jeg ikke fikk den ut selv (ved å dra i en av de løse trådene som stakk opp), så kunne jeg komme innom og få hjelp. Jeg kjente forøvrig aldri noe vond smak eller smerte på grunn av antibiotikafilla. Selvfølgelig klarte jeg ikke å la være å google for å se hva andre hadde opplevd. Og det er tydeligvis veldig forskjellige meninger blant tannlegene om hvor lenge denne fillen skal sitte. Noen mener at den skal tas ut nesten med en gang. Det mente også den tannlegevakten jeg ringte (etter å ha lest for mye skrekkhistorier om betennelse ), som sa at jeg kunne få betennelse hvis jeg ikke tok den ut med en gang. Jeg valgte allikevel å vente og dro til tannlegen min noen dager senere. Han fjernet den, og jeg hadde ingen problemer. Jeg tror du skal ta skrekkhistoriene med en klype salt, særlig siden tannlegene er uenige om hvor lenge filla skal sitte i såret. Sjansen for å få betennelse vil jeg si er ganske liten når du skyller med munnvann og unngår etter beste evne å sette fast matbiter i såret. Når filla hang så langt ut som du snakker om, så er det helt sikkert ikke noe problem at du tok den ut. Jeg var livredd for betennelse begge gangene jeg opererte ut, men det gikk så finfint.
ninuska_ Skrevet 21. desember 2008 Forfatter #20 Skrevet 21. desember 2008 Mhm, jeg har litt vondt nå, men jeg velger å tro at det er snittet som gnisser mot kinnet mitt. Visdomstanna lå veldig i feil retning hos meg. Jeg hadde latt den være om den ikke hang så langt ut, men når den gjorde det var den bare i veien. Tviler på at man får betennelse både med eller uten den biten om man er forsiktig, skyller og passer på - men det kan gå annerledes enn man forventet. Når tannlegene er så uenige om man skal ha den i hullet i en uke eller ta den ut samme dag, så kan det ikke være så big a deal. Jeg tror jeg hadde litt betennelse i tannkjøttet når tanna ble trukket, så jeg vet ikke om jeg tok et bra eller dårlig valg, men det får nå være. Det føles bedre ut nå, hvertfall for psyken min, for jeg fikk angst for den lille gassbind biten som fulgte med i hver svelg. Jeg tenkte å ringe tannlegevakt selv, men det blir vel kun for å forsikre meg om at jeg ikke har gjort noe dumt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå